Cockleshell heroes

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Cockleshell heroes

Inlägg av Horrocks »

Börjat jobba med en vignette inspirerad av Operation Frankton. Jag snubblade på figurer av Major Herbert Hassler och Bill Sparks paddlandes en Cockleshell-kajak som jag kände att jag måste ha.
Bild

Tanken är att försöka bygga en sektion av ett lastfartyg i en hörna och kajak med gubbar paddlandes mot detta.

Bild

Börjar med en enkel struktur byggd av foamboard.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Lurifax »

Ofattbart coolt!
Det får mig att tänka på Airfix gamla commandos. :geek:

Men det här kommer att bli mycket bättre. Det ska bli spännande att se.
holst

CU@C4
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Lerxzt »

Ser spännande ut Johannes.. Skall bli kul att se hur du bygger upp fartygssektionen! Ska du ha glasskiva som vatten eller blir det mängder med resin?

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Andre B. »

Blev med nyfiken på det här. Och har även minnen av Airfix figurer när det gäller det här temat. Följer med intresse!
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Horrocks »

Jag har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra med vattnet. Jag har testat ett flertal varianter tidigare och inget är optimalt. De jag väljer mellan är:

1. Vågformat plastark med urtag för kajaken. Helst skulle jag vilja att paddlarna är lite i vattnet. Det är också lite knöligare att få till lite skvalp efter kajaken.

2. Klarlack + vågor i De Luxe materials eller motsvarande. Kajaken är ganska flatbottnad redan, men jag skulle behöva slipa ner kajaken 3-4 mm till för att den ska hamna på rätt djup. Någon enstaka mm brukar gå att fixa med klarlack, men inte något större djup. Nackdel är att jag avskyr att slipa resin och flera mm ser jag inte fram emot att fila bort.

3. Resin som nämnts. Det behöver vara 3-4 mm tjockt och sedan vågor som ovan. Det är inte jättestor yta (18*24 cm varav ca 20% försvinner pga fartyget) så det blir 100-150ml resin som går åt om jag räknat rätt.

Nåväl, medan jag klurar så bygger jag på.

Bild

Fartygssidan under tillverkning. Jag hade ingen plasticard hemma för tillfället så jag fick ta lite kartong och klippa till plåtar för skrovet. Nitarna är vanliga knappnålar. De råkade bli ganska exakt skalenliga - typisk nit ska ha haft skalle på 2 tum om jag är rätt informerad och nålhuvudet är 1,5mm.
Senast redigerad av Horrocks den 19 jan 2018, 14:59, redigerad totalt 1 gånger.
Johan W
Inlägg: 88
Blev medlem: 29 jan 2012, 19:25

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Johan W »

Riktigt bra porträtt likhet av Blondie Hassler..
Ska bli intressant att följa.
Berättelsen om The Cockleshell Heroes är intressant. Finns bra böcker om detta.
Glöm filmen bara.. Typisk brittisk slapstick 60-talshumor i VK2-kostym.
/ Johan i Mullsjö
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Horrocks »

Bild

Hål stansat för spygatterna. Ringarna kommer från en pappersmapp (såndär med gummisnoddar som håller ihop papprena). Reling också på plats (egentligen mest för att dölja fogen mellan två lager av kartong. Ett vanligt 3mm sugrör som snittas och träs på.
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Horrocks »

Tyvärr insåg jag efter grundlack att det fanns för många små defekter som jag inte kunde leva med. Grundlacken har en fantastisk förmåga att synliggöra alla misstag man gör. Efter lite funderande bestämde jag mig för att göra en ny fartygssida. Jag tillhör dem som hellre bygger nytt i ett par timmar än att sitta en timme och spacklar samt slipar för att korrigera misstag. Materialkostnaden är nära noll så det var ett lätt beslut.

Bild

Nya fartygssidan grundad och målad i Tamiya Dark Iron.
Senast redigerad av Horrocks den 23 jan 2018, 10:49, redigerad totalt 2 gång.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av SvenYoung »

Spännande projekt och snyggt jobbat, Johannes!

Kan bara hålla med dig, ofta är det mycket snabbare och enklare att göra nytt än att försöka snygga till med slip o spackel osv. Den filosofin följer jag väldigt ofta, även när det gäller gjutna delar som ofta är lättare att ersätta med egna än att försöka slipa och spackla dem.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Cockleshell heroes

Inlägg av Horrocks »

Tackar. Sitter parallellt och bygger på SKP:s Challenger som har så fruktansvärt passform i chassit så att jag nästan överväger att scratcha delar av front och bakparti. Fruktansvärt mycket slipande och spacklande, f.n.

Bild
Klarlack och chipping fluid pålagd. Därefter en mellangrå färg samt lite rödbrun bottenfärg. Jag har medvetet låtit det vara lite flammigt för att få lite liv i ytan. Räknar med att det tonas ned lite efter vädring.
Skriv svar