Årets mellandagsbygge: Zvezda Mil Mi-8T, 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Årets mellandagsbygge: Zvezda Mil Mi-8T, 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Så var årets första bygge klart. Faktiskt även påbörjat i år, lite ledigt mellan nyår och trettonhelgen är välgörande för byggtakten. :) Först ut blev ett relaxbygge, just for fun. Zvezdas Mi-8 i finsk uniform med dekaler från GAL Decals.

Bild

Ingen fantastisk modell, Hobbyboss har en bättre Mi-8, men den är i fel version för att bygga en finsk. Så om man inte vill konvertera ordentligt är Zvezda det enda alternativet i 1/72. Modellen är okej, men lite spartansk i detaljerna. Fina ytdetaljer är det däremot, mad massor av nitar som lyckligtvis inte behöver slipas bort alltför mycket då passformen är bra för det mesta.

Bild

Hade hört mycket negativt om dekalerna, att de skulle silvra och vara för tjocka för att nitarna skulle orka igenom. Så jag kämpade rejält, men till min förvåning funkade de utmärkt.

Vinschen är scratchbyggd, jag gjorde även några justeringar på bommen och lite tillägg på undersidan.

Bild

Största justeringen var att partiet ovanför frontrutan fick slipas ner. Bygger man rakt ur lådan får man ett rejält "ögonbryn" som inte har sin motsvarighet i verkligheten. I övrigt är formerna helt okej.

Bild

Som sagt, ett snabbt och avkopplande bygge av en riktig helikopterklassiker. Finns det egentligen någon annan snurra som förtjänar begreppet "trotjänare" bättre än Mi-8?
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Årets mellandagsbygge: Zvezda Mil Mi-8T, 1/72

Inlägg av Stellan »

Snyggt, snabbt och snurrigt bra, Björn. Trotjänare....UH-1 kanske men den serien är ju i en annan viktklass.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Årets mellandagsbygge: Zvezda Mil Mi-8T, 1/72

Inlägg av magnusf »

Vilken insekt! Det är något med proportionerna på den maskinen som gör att man inte fattar hur stor den är förrän man kollar på cockpiten och inser att det är en bjässe. Trevligt med finsk förebild också!

Dessutom, helt OT: för 20 år sedan hade jag en arbetskompis som var riktigt skidtokig, han brukade åka till La Grave och andra rena off-pist-orter. Runt 1998 åkte han till Ryssland och åkte off-pist i Uralbergen vilket var helt fantastisk skidåkning, dessutom var det "all inclusive". Med det menades boende, mat, sprit (det var ju trots allt Ryssland) samt så många helikopterlyft med Mi-8 man överhuvudtaget hann eller orkade med :) ! Allt till samma pris som en vecka i Alperna...

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Årets mellandagsbygge: Zvezda Mil Mi-8T, 1/72

Inlägg av Anders.Edblad »

Verkligen en trotjänare läste att det byggdes långt över 12000st.
Kul med relaxbyggen särskilt när de blir så här fina.

Anders E
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Årets mellandagsbygge: Zvezda Mil Mi-8T, 1/72

Inlägg av Ulf Lundberg »

Gillar!
Uffe
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Årets mellandagsbygge: Zvezda Mil Mi-8T, 1/72

Inlägg av Stefan S »

Snygg! Har snöat in lite på ryska/sovjetiska flygfarkoster.

Stefan
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Årets mellandagsbygge: Zvezda Mil Mi-8T, 1/72

Inlägg av Gabriel »

Det blir riktigt bra även när du bara gör ett snabbygge. Snyggt jobbat!

/Gabriel
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Årets mellandagsbygge: Zvezda Mil Mi-8T, 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, alla! :)

Magnus: Ja, storleken var något som slog mig också. Jag har aldrig sett någon i verkligheten och det var först när den var klar och jag ställde den i vitrinen som jag insåg hur stor den faktiskt är. Jämför med Vertolen i samma skala, Vertolen som jag alltid upplevt som en riktigt stor helikopter. Kroppen är 18 meter lång, alltså längre än en Viggen.

Bild
Skriv svar