En perserkatt av hankön. (Uppdat 26/6)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: En perserkatt av hankön. (Uppdat 7/6)

Inlägg av Erik_G »

Oj vad fort tiden går, har tydligen inte uppdaterat denna tråden sedan början av februari!

Nu har det i alla fall hänt lite till..

Bild
Fenorna har fått den äldre typ av förstärkningsplåtar som de Iranska F-14A har. Dessa gjordes av den tunnaste plasticarden jag hade hemma, och slipades ner lite innan målning. I efterhand så konstaterar jag att de kunde slipats ner lite till. Jag återställde även panellinjerna som försvann vid hopmonteringen av fenan. Men jag missade tyvärr att återställa nitarna. (men det fixade jag i morse mellan frukost och tandborstning)

Jag testade även att hitta "rätt" färger för camouflaget. Jag ville hitta tamiya akrylfärger som funkar bra rätt ur burken, så kravet på exakt färgåtergivning fick stryka på foten. Att återge färger exakt rätt är ändå snudd på omöjligt. Jag tycker jag hamnat hyfsat nära med Wooden Deck Tan, J.A Green och Dark Earth. Det ska vädras en del, så färgerna kommer nog upplevas som mörkare efteråt.


Bild
Vingarna fick lite färg på sig också. Har tänkt göra dem så färdiga som möjligt innan jag sätter ihop flygkroppen, så jag kan maskera området längst in så det inte skadas vid eventuell manövrering av vingen.
De blir även utmärkta objekt att öva lite vädringstekniker på..

Bild
Det andra luftintaget monterades på plats. Jag målade både utvändigt och invändigt med Vallejos akrylprimer som jag köpte på 08-open. Jag ville ha ett mindre stinkande alternativ till Alclads i övrigt suveräna grå primer. Dessutom ville jag se om denna fäster bättre på PE och resin än alclad-primern, som tyvärr inte biter så bra på andra material än polystyren. Dessvärre beter sig primern som andra akrylfärger vid slipning, dvs den rivs upp av sandpappret snarare än slipas bort. Tamiyafärg beter sig precis likadant, om man inte väntar med att slipa ett bra tag. Färgen måste uppenbarligen härda ett tag först. Jag var på modellen med lite sandpapper igen i morse, och jag tyckte det gick lite bättre nu.

Bild
Tack vare det korta skärpedjupet är luftintaget precis så slätt och fint som jag vill ha det :D

Bild
Komponenter i mer eller mindre färdigt skick. Håller även på med robotar, som inte fick vara med på bild - inte så mycket att se dock. Behöver fixa ett par AIM-9J/N/P också, då det är någon av de versionerna som Iran använder snarare än de AIM-9L/M som medföljer byggsatsen. I övrigt blir det 2 x Phoenix och 3 x Sparrow.
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: En perserkatt av hankön. (Uppdat 6/2)

Inlägg av Anders_Isaksson »

Den lever!
Ser bra ut. Hur upplever du nitarna på vingarna?
De syns ju rätt bra på bild även efter några lager färg men är de verkligen så pass framträdande att det stör helhetsintrycket?
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: En perserkatt av hankön. (Uppdat 6/2)

Inlägg av Erik_G »

Nej, jag tycker inte det. Inget jag tänker på. Men jag är ingen niträknare (he he he).

Egentligen brukar ju nitar inte synas på flygplan av hög kvalitet (läs: byggda av SAAB), som dessutom är målade. Skruvar och snabbfästen för inspektionsluckor mm är en annan sak, men försänkta och slipade nitar under ett lager eller två med färg syns ju bara möjligen om du står precis bredvid och riktar en ljuskälla parallellt med underlaget. Däremot brukar modelltillverkare i regel vara rätt dåliga på att inse att alla nitar inte är försänkta, utan en hel del flygmaskiner är nedlusade med upphöjda nitskallar.

Men för att svara på din fråga, i nuläget, utan wash, så syns knappt nitarna på det avstånd som kan sägas vara därifrån man får ett helhetsintryck. Jag hade inte tänkt washa dem heller, utan satsa på att framhäva spoilers och roder. Jag kan förstå om folk som tänkt superdetaljera sina modeller och få dem till en perfekt replika av förebilden vill ta bort nitarna (dvs du, Anders :-) ), men det är lite överkurs för mig.
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: En perserkatt av hankön. (Uppdat 6/2)

Inlägg av Anders_Isaksson »

Erik_G skrev:Nej, jag tycker inte det. Inget jag tänker på. Men jag är ingen niträknare (he he he).
...
Jag kan förstå om folk som tänkt superdetaljera sina modeller och få dem till en perfekt replika av förebilden vill ta bort nitarna (dvs du, Anders :-) ), men det är lite överkurs för mig.
Hehe, jag hade inte tänkt mig en perfekt replika med mitt bygge. (Då finns det nog ingen Tomcat i någon skala som är värd att utgå från... men det är ju en helt en annan diskussion.)

Jag avser i alla fall att låta nitarna vara som de är, blir alldeles för mycket jobb att spackla och slipa om vartannat för att bli av med dem.
Men himla onödigt av HB att inkludera nitarna från början... suck. :?
Lennart

Re: En perserkatt av hankön. (Uppdat 6/2)

Inlägg av Lennart »

Intressant att följa ditt bygge Erik.Har liknande planer för min Katt! Gillar färgsättningen på det Iranska F-14 planen/Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: En perserkatt av hankön. (Uppdat 6/2)

Inlägg av Henrik R »

Snyggt som tusan, mycket intressant att följa.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: En perserkatt av hankön. (Uppdat 6/2)

Inlägg av Erik_G »

Nu har det hänt lite mer på katt-fronten..
Flygkroppens huvuddelar har monterats ihop, och lite andra delar har torrpassats ihop, så nu ser det ut som ett flygplan!
Bild
Passformen mellan över och underdel var helt ok. Lite slipning och en gnutta spackel användes för framkanterna på "handskarna" framför vingarna, och lite mer slipning behövdes på området från vingbakkant och bakåt. Passformen mellan framkropp och bakkropp var också, om inte perfekt, så i alla fall lättfixad. På ovansidan var det lätt att passa ihop allting, och den lilla skarv som fanns fylldes med superlim och slipades. På undersidan blev det en lite mer svårslipad skarv, då jag fick en liten nivåskillnad här. Antagligen på grund av oprecis montering av den platta som utgör undersidan av framkroppen. Nästan hela skarven döljs dock av de två hållarna för AIM-54 Phoenix-robotarna, så det var inget problem.

Jag har pillat lite mer utblåsen, vilka, om jag får säga det själv, blev riktigt trevliga. Precis som med Aires cockpit så är detaljerna så fina på Aires utblås att man inte behöver anstränga sig nämnvärt för att det ska bli ok. Aires utblås för HB´s Tomcat passar perfekt. Man får ta bort "stöden" för byggsatsens motor för att göra plats för Aires EBK, men sen är det en bit kaka att få allt att passa.
Bild
Munstyckena målades med lite olika blandningar av alclad white aluminium och exhaust. Plattorna som täcker de rörliga munstyckesdelarna målades i lite olika nyanser efter foton jag sett där det ser ut som att delarna har bytts lite här och där. Jag var nog lite mer subtil än vad jag hade tänkt, men tittar man efter det så kan man se att en del plattor är ljusare än andra. Jag köpte tamiyas mascara-set med två olika nyanser bränt stål (blå och gul) samt "oljefläck" som jag testat på munstyckena också. Insidan målades med en mörkare alclad aluminium/exhaust-blandning sen "målades" de med malen torrpastell blandad med white spirit. När de torkat torrborstades de lite lätt, så de skulle se metalliska, men matta ut.

Bild

Frontrutan är också så pass klar att den är monterad.
Bild
Den gjorde dock lite montstånd. FÖrst så bestämde jag mig för att måla frontglaset tillika HUD-reflektorglaset med tamiya clear green. En del andra byggare har använt färgad plast, men jag hade ingen färgad plast hemma, så jag fick nöja mig med att måla. Det tog väl ungefär 5-6 försök att få det bra. Jag lade på flera tunna lager för att det skulle bli jämnt, och ibland så hade jag för bråttom, och då blev det flammigt. Då doppade jag en tops i tamiya acrylic thinner och torkade bort allt. En gång så blev det bra, men när jag tog bort maskeringstejpen såg jag att det krupit in färg under tejpen. När jag försökte ta bort spillet så kom jag åt den målade ytan. Bara att börja om igen. Vid något tillfälle så var jag nöjd och belåten, bara för att tappa rutan i golvet när jag lade den ifrån mig (fingret fastnad på en bit tejp på rutan) så den föll in i ett mycket dammigt skrymsle - börja om.. Till slut blev det "good enough", även om det blev något mörkare än vad jag hade tänkt mig.
Rutan har bra passform mot kroppen, om man inte använder Aires cockpit. Men nu gör jag det, och då passar det inte riktigt, då kåpan över instrumentpanelen går emot insidan på vindrutans nederdel. Lösningen blev att slipa lite på instrumentpanelen, och att karva bort lite plast från insidan av vindrutan. Materialet som ska bort sitter inte på själva glaset, utan precis där ramen börjar, så det är inga problem.
Resultatet blev en passform där jag ändå behöver lite milt våld för att trycka rutan på plats. Jag hoppas att jag inte kommer få några otrevliga överraskningar i form av spräckt ruta senare.

Samtidigt som jag höll på med vindrutan så jobbade jag även med huven. Inspirerad av ett bygge här scratchade jag rören för luftkonditioneringen med lite hållare i plasticard och rör av ståltråd. Resterande är byggsatsens egna delar samt backspeglar från Aires cockpitset. Värt att nämna är kanske att HB skickar med fotoetsade backspeglar, om man nu inte vill köpa Aires set.
Bild

Bild

"American Swingers".. kunde inte låta bli att ställa upp kärran för en jämförelse med dess "storebror". F-14 Tomcat ersatte ju egentligen den version av F-111 som utvecklades för flottan, men som lades ner när det föga förvånande visade sig att det var svårt att bygga en hangarfartygsanpassad jaktkärra av ett tungt bombflygplan. Tomcat ärvde dock radar och Phoenix-robotarna av F-111.
Bild
Fast F-111 är ju förstås inte så mycket större än F-14, men F-14 har en klart mer muskulös look.
Bild

Hade hoppats på att ha kommit igång med målningsjobbet, men det närmar sig i alla fall. Har en del detaljarbete kvar dock, med bland annat landningskrokat, robotlavetter, lufttankningsbom mm.

/E
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: En perserkatt av hankön. (Uppdat 18/6)

Inlägg av Anders_Isaksson »

Snyggt!
Aires utblås är ju som sagt utsökta.
Men, nu när du fått utblåsen så pass fina tycker jag att du ska lägga några minuter på att rita dit de saknade panellinjerna på utblåsens främre sektion, enligt den här otroligt pedagogiska skissen:

Bild
(Hoppas det var ok att jag lånade ditt foto.)

Jag ristade linjerna på mina utblås och det blev väl sisådär halvbra... och du har ju dessutom redan målat dina så lite sent att börja skära i dem.
Men några enkla streck med en blyertspenna borde funka för att simulera panellinjerna.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: En perserkatt av hankön. (Uppdat 18/6)

Inlägg av Erik_G »

Jag har funderat lite på hur jag ska göra där. Antingen om jag ritsar väldigt fint (inte min paradgren) eller kanske markera dem med blyerts (lättare). Bilden visar resterna av ett test jag gjorde, att markera några av linjerna med oljespill istället. detta blev rätt bra (men det fäste inte så bra på alcladen, så det har gnuggats bort i hanteringen).
Brännarna och motorernas "adapter" är fortfarande lösa, så de är fortfarande hanterbara, och färgen är ju bara att måla om. Måste ändå bättringsmåla lite.
Fick för övrigt demontera utblåsen och switcha dem, tydligen stoppade man alltid styrbords motor först, vilket resulterade i att det utblåset förblev fullt öppet, medan babords motorutblås stängdes efter avstängning på grund av kvarvarande tryck i hydraulsystemet.
Så vänster utblås ska (och är sedan igår) vara strypt, och högersidan fullt öppet.

/E
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: En perserkatt av hankön. (Uppdat 18/6)

Inlägg av Henrik R »

Den där blir riktigt bra! ska bli intressant och kul att se den klar! Gillar verkligen ditt val av kammo! :-)
Skriv svar