En perserkatt av hankön. (Uppdat 26/6)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

En perserkatt av hankön. (Uppdat 26/6)

Inlägg av Erik_G »

Nu när IPMS Stockholm har fått ett så fint nytt forum så kan jag ju lägga in min WIP-tråd här med. Bekvämt att de flesta forum jag hänger på nu använder samma kod för att visa bilder, bara att klippa och klistra med andra ord :D

Hur som helst så håller jag på med en F-14A Tomcat som ska målas och märkas som en Iransk maskin från Iran-Irakkriget, dvs den ska målas i det så kallade "Asia Minor" mönstret med sandbrunt, mörkbrunt och mörkgrönt.

Byggsatsen jag valde efter en del snokande på nätet är HobbyBoss F-14A, för att den verkade vara mer lättbyggd än Hasegawas, >90% korrekt för en tidig F-14A, hyfsat detaljerad rätt ur lådan och med något undantag så verkar den rätt i formerna (Academys vinner annars poäng på lättbyggd, men nosen ser helt konstig ut! - nästan AZ-tunnan varning). Utblåsen är inte så jättefina hade jag sett, så jag slog till och beställde ett par från Aires. Då passade jag på att beställa en cockpit när jag ändå höll på. Bägge ska vara anpassade för HB (Storleken på utblåsen för Hasegawa skiljer sig lite, och passar inte rätt av på HB´s tydligen).
Dekalerna kommer från Hi-Decals.

Bild

Hade från början tänkt hänga HAWK luftvärnsrobotar på vingarna, men de resinrobotar som funnits på marknaden verkar vara OOP, så jag kör med en warload på 2x AIM-54 Phoenix, 3x AIM-7 Sparrow och 2x AIM-9J Sidewinders.
HobbyBoss bjussar på 6x Phoenix, 4x Sparrow och 2x AIM-9L(?) Sidewinders, så jag behöver hitta sidewinders någon annanstans. Får väl beställa mig ett Hasegawa vapenset, så får jag lite falcons till ett framtida drakenbygge också.

Det här med lättbyggd ja..
Det underlättar om man håller sig till ritningen, annars underlättar det om man vet vad man håller på med, jag visste varken eller.
Jag ville ha en maskin med infällda fram- och bakkantsklaffar, instruktionshäftet säger att du kan göra framkantsklaffen infälld genom att klippa bort armarna som håller klaffen ute och montera den dikt an mot vingen, inga problem. Den säger dock inget om hur man gör med bakkantsklaffen. Vingen består nämligen av en över- och underdel, en framkantsklaff, en bakkantsklaff (två delar) och en del som jag trodde var täckplåt för bakkant på vingen. Ritningen säger nämligen att den skall monteras så (se bilden nedan). Gör man som ritningen säger passar delen riktigt dåligt, och måste slipas ner. Jag limmade och lät det vara så länge..
Bild
Självklart var det helt fel. Täckplåten är en lucka som öppnas när klaffen fälls ut. När klaffen är infälld täcker luckan mellanrummet mellan klaff och vinge. När klaffen fälls ut öppnas luckan, för att, antar jag, släppa igenom luft från undersidan till klaffens översida, för att få ett jämnt luftflöde över klaffen. När plåten monteras stängd är passformen i princip perfekt!

Jag fick ju naturligtvis fixa detta, och det enda sättet jag kunde komma på, man som jag är, var att ta till våld. Resultatet ser ni nedan:
Bild
Den ena täckplåten blev så demolerad att jag fick ersätta den med plasticard istället.

Nu till klantighet nummer två, och här kan jag inte skylla på luddiga instruktioner eller okunskap..
Jag hade tejpat ihop stora delar av flygkroppen för att kolla passform och för att jag är ivrig att se hur flygplanet kommer att se ut. Sen passade jag på att limma dit lite delar som jag ändå kunde sätta dit direkt - som t.ex luftbromsarna. Det var dumt. Vad som hände var att jag inte bara limmade dit luftbromsarna, utan även ihop kropshalvorna vid "bäversvansen".
Bild
Lite mer våld löste detta problemet..

Jag gick vidare till den riktigt fina Aires-cockpiten, och de magiskt vackra raketstolarna. De är så fina att man nästan vill gråta.. nåja.. hur som helst så är de väldigt väldetaljerade, och fina, och då verkar inte byggsatsens stolar vara direkt värdelösa heller.
Bild

Cockpit fick lite behandling av dremeln, sedan lite målning och sedan, skulle det visa sig, behövde den dremlas lite till...
Bild

Hade inte tänkt superdetaljera (tänkte ju göra ett OOTB-projekt ju) men cockpiten är så detaljerad att jag tyckte att det fick bli lite detaljer på andra ställen med.
Anders Isaksson har en 1/32 Tomcat på G på ARC (eller hade på G en gång i tiden?). Han har detaljerat sitt noshjulsutrymme fint, så jag snodde lite detaljeringstips av honom:
Bild
Bild

Sen var det dags för vingarna igen - Nu är de reparerade..
Bild
Superlim och accelerator är mina nya spackelkompisar..

De hjälpte mig med den fula glipan på fenorna där även några förstärkningsplåtar slipades bort
Bild

Bild
Det ska dit några andra plåtar där sedan, och lite ristade panellinjer.

Schaktet för nosstället målat:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nosstället, modifierat med lite hydraulledningar och vad det nu är, av ståltråd. Indikatorlamporna på landstället är också tillagda i efterhand. HB bjussar på en solid plastlåda, jag borrade tre grunda hål som målades alclad crome samtidigt som stötdämparen. Dessa fylldes sedan med transparant röd, gul och grön.
Bild


Cockpit på plats. Glipor mellan airescockpit och ytterväggar täcks till stor del av de två delar med huvlås som man ska sätta på kanten. Men utrymmet bakom RIOn måste fixas till. I skrivande stund är det fyllt med plasticardremsor. Gliporna är i alla fall delvis mitt fel. Jag trodde jag skulle behöva slipa lite på insidorna av kroppshalvorna för att få resincockpiten att passa.
Bild

Tanken var att göra ett uppehåll med projektet när Lansen kom, och när jag hade referensmaterial för att göra ett Lansenbygge, men problemen till trots så är det kul att bygga på katten, så jag fortsätter.. men nu håller jag på och sliter med luftintagen - inte roligt alls. Mer om detta nästa uppdatering!

/E
Senast redigerad av Erik_G den 26 jun 2012, 22:39, redigerad totalt 4 gång.
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: En perserkatt av hankön.

Inlägg av Tankman »

Det är ju mysko hur det blir med OOB-byggen!

Hur man är har föresatser så finns det alltid något som stjälper omkull den lilla vagnen och man grottar ned sig i mer och mer kapande, filande, referenssökande osvosvosv.....

Ser mkt bra ut!

Du är väl klar till 08-Open?

Mats
Mats Stråhle
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En perserkatt av hankön.

Inlägg av Stellan »

Grymt snygga landingsställsschakt!
Stellan Schroeder Englund
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: En perserkatt av hankön.

Inlägg av Henrik R »

Gediget arbete! ska bli intressant att följa din Tomcat. Mycket snyggt!!
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: En perserkatt av hankön.

Inlägg av kyrkis »

Ser mycket bra ut, ska bli intressant att följa med på denna resa. Du verkar ha koll på att Iranska Tomcats inte hade någon lucka över tankbomen vid den aktuella tidpunkten. Kanske inte alla men dom jag sett på bild hade inte.

kyrkis
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: En perserkatt av hankön.

Inlägg av Erik_G »

Luckan som sitter på själva bommen monterades av innan leverans då det hade varit problem med luckor som lossnat vid lufttankning. Man ville inte riskera att skada flygplanet så de fick vara avmonterade. Läste någonstans att luckorna dock levererades separat, och att de ibland setts monterade. Läste även någonstans att även USN kört med avmonterade luckor när man flugit från hangarfartyg och således lufttankat mycket, men haft dem monterade när man varit stationerade över land.
HBs byggsats inkluderar en bom, så det är ingen större sak att lämna luckan avmonterad. Man får inte glömma att ta bort fästena för luckan från bommen dock.
Lite "värdelöst vetande" är kanske att den 80:e och sista Iranska tomcaten aldrig levererades. Den blev kvar i USA då man tänkt modifiera den för bom-tankning a'la USAF. Revolutionen kom dock emellan, och maskinen stod länge i förråd, med amerikanska märkningar, målad i Asia Minor. Maskinen togs sedemera över av USN, renoverades och målades grå.

/E
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: En perserkatt av hankön.

Inlägg av kyrkis »

Ja det stämmer, har sett USN Tomcats utan lucka också.

kyrkis
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: En perserkatt av hankön.

Inlägg av Urban Gardini »

Trevlig tråd och snyggt jobb hittills. Har en Perserkatt från Fujimi i 1:72 liggandes själv att bygga nån gång i framtiden, troligen inte i år i alla fall.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: En perserkatt av hankön.

Inlägg av Anders_Isaksson »

Som jag redan sagt på annan plats så ser det riktigt bra ut så långt, Erik!

Men utöver dina modifikationer så glömmer du väl inte att fixa till dessa två defekter?

Bild

Lite spacklande + slipande samt lite sågande (alt. ristande) och saken är biff! ;)
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: En perserkatt av hankön.

Inlägg av Anders_Isaksson »

Förresten, såg du detta på HS?

http://www.hyperscale.com/2012/reviews/ ... ewrk_1.htm

Visserligen avsett för Hasegawa men jag gissar att en del matnyttigt kan användas på HB.
Verkar ju prisvärt för USD10 om man vill förbättra exteriören men han vill ha USD7 för frakten...
Jag har i alla fall beställt ett set, får väl se vad som dimper ner i brevlådan.
Skriv svar