En perserkatt av hankön. (Uppdat 26/6)
En liten uppdatering..
Anders:
Jo, den saknade roderlinjen ska fixas till. Har slipat bort de där plåtarna som sitter på dina fentoppar. Ska sätta dit andra sorters plåtar där och rista om linjer som försvunnit pga slipning och spackling. Har däremot missat sjunkmärkena, så de får jag fixa till.
Etssettet såg fint ut, men det verkar vara ett sånt där etsset som jag tycker kräver mer arbete än vad resultatet är värt. Men visst, vill man så att säga, nå ända fram, och ha perfekta galler etc på sin modell så är det naturligtvis ett måste. Men för min del så riskerar jag nog bara att sänka modellen om jag använder vissa av delarna. Mitt projekt är ju.. ehm.. OOTB.. nästan..
Nu har jag skyndat på i snigelfart. Jag brukar fascinerat följa byggtrådar på nätet där byggaren tacklar varje liten del som om det vore en byggsats i sig. Det vore förmätet av mig att påstå att jag gjort något sådant i detta fallet - men de där landställen ÄR nästan små byggsatser i sig. Bara huvudställsbenen består ju av åtta delar, plus hjulen, tre delar. Har inte kommit så långt som till hjulen dock, men jag har hunnit bygga bägge benen och dessutom detaljerat och nästan målat färdigt ett av dem.
Landställ och landställsbrunn OOTB (till viss del torrpassat).
Landställ och landställsbrunn efter lite ståltrådsbehandling..
..och efter målning och i fallet med själva brunnen, även en heltäckande wash.
Såg på några bilder på nätet att själva hjulbrunnarna hade en klart gulare ton än själva ställen, så jag valde att washa även huvuställsbrunnarna utan att klarlacka innan.
Landställsbenen, huvudställen och nosstället ska jag dock klarlacka innan, så att de endast får en liten pin wash.
Det färdiga huvudställsbenet samt nosstället.
Nu är det bara andra sidans ställ och hjulbrunn kvar..
Fixade gliporna vid cockpit också
Har även filat på luftintagen, börjar tröttna på det, då det är lite mer pilligt än vad jag skulle önska Misstänker att det inte kommer synas sedan, om ingen lyser in i intagen med ficklampa. Den som gör det kan ta sin ficklampa och lysa någon annanstans där solen aldrig skiner!
Det var allt för denna gången.
Jo, den saknade roderlinjen ska fixas till. Har slipat bort de där plåtarna som sitter på dina fentoppar. Ska sätta dit andra sorters plåtar där och rista om linjer som försvunnit pga slipning och spackling. Har däremot missat sjunkmärkena, så de får jag fixa till.
Etssettet såg fint ut, men det verkar vara ett sånt där etsset som jag tycker kräver mer arbete än vad resultatet är värt. Men visst, vill man så att säga, nå ända fram, och ha perfekta galler etc på sin modell så är det naturligtvis ett måste. Men för min del så riskerar jag nog bara att sänka modellen om jag använder vissa av delarna. Mitt projekt är ju.. ehm.. OOTB.. nästan..
Nu har jag skyndat på i snigelfart. Jag brukar fascinerat följa byggtrådar på nätet där byggaren tacklar varje liten del som om det vore en byggsats i sig. Det vore förmätet av mig att påstå att jag gjort något sådant i detta fallet - men de där landställen ÄR nästan små byggsatser i sig. Bara huvudställsbenen består ju av åtta delar, plus hjulen, tre delar. Har inte kommit så långt som till hjulen dock, men jag har hunnit bygga bägge benen och dessutom detaljerat och nästan målat färdigt ett av dem.
Landställ och landställsbrunn OOTB (till viss del torrpassat).
Landställ och landställsbrunn efter lite ståltrådsbehandling..
..och efter målning och i fallet med själva brunnen, även en heltäckande wash.
Såg på några bilder på nätet att själva hjulbrunnarna hade en klart gulare ton än själva ställen, så jag valde att washa även huvuställsbrunnarna utan att klarlacka innan.
Landställsbenen, huvudställen och nosstället ska jag dock klarlacka innan, så att de endast får en liten pin wash.
Det färdiga huvudställsbenet samt nosstället.
Nu är det bara andra sidans ställ och hjulbrunn kvar..
Fixade gliporna vid cockpit också
Har även filat på luftintagen, börjar tröttna på det, då det är lite mer pilligt än vad jag skulle önska Misstänker att det inte kommer synas sedan, om ingen lyser in i intagen med ficklampa. Den som gör det kan ta sin ficklampa och lysa någon annanstans där solen aldrig skiner!
Det var allt för denna gången.
Re: En perserkatt av hankön. (Uppdat 30/1)
Dom där kontoren och hjulhusen går inte av för hackor.
F-14 är inte nån favis direkt men detta bygge skall följas med intresse.
MvH Anders "Trollis" Bernhardsson
F-14 är inte nån favis direkt men detta bygge skall följas med intresse.
MvH Anders "Trollis" Bernhardsson
"Time to find out who you really are.. what are your hobbies and interests?"
Re: En perserkatt av hankön. (Uppdat 30/1)
Tackar! Notera den lilla "loopen" på hydraulrören.. den ska vara där.. vetefan varför.. men..
/E
/E
Re: En perserkatt av hankön. (Uppdat 30/1)
Hydralvätskan måste väl få ha lite kul på jobbet också
MvH Anders "Trollis" Bernhardsson
MvH Anders "Trollis" Bernhardsson
"Time to find out who you really are.. what are your hobbies and interests?"
-
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57
Re: En perserkatt av hankön. (Uppdat 30/1)
Snyggt. Vad är problemet med luftintagen?
Den där loopen kan ha med trycket i systemet att göra. När jag för länge sedan jobbade med hydraulik i maskiner så fick jag lära mig att raka rör/ledningar i hydraulsystem kan föra vidare tryckspikar som kan vara skadliga. Jag vet inte om det verkligen är så men i alla mina konstruktioner la jag in sådana loopar.
Den där loopen kan ha med trycket i systemet att göra. När jag för länge sedan jobbade med hydraulik i maskiner så fick jag lära mig att raka rör/ledningar i hydraulsystem kan föra vidare tryckspikar som kan vara skadliga. Jag vet inte om det verkligen är så men i alla mina konstruktioner la jag in sådana loopar.
Re: En perserkatt av hankön. (Uppdat 30/1)
Ja Hin Håle vilken snygg Tomcat det där kommer bli! Häpnadsväckande arbete med detaljer.
Re: En perserkatt av hankön. (Uppdat 30/1)
Erik Liljegren skrev:Snyggt. Vad är problemet med luftintagen?
Den där loopen kan ha med trycket i systemet att göra. När jag för länge sedan jobbade med hydraulik i maskiner så fick jag lära mig att raka rör/ledningar i hydraulsystem kan föra vidare tryckspikar som kan vara skadliga. Jag vet inte om det verkligen är så men i alla mina konstruktioner la jag in sådana loopar.
Problemet med luftintagen är väl att jag föresatt mig att jag skulle ha helt släta och fina intag, men det är för mycket slipjobb för min smak. Ska sätta dit ramperna och göra en inspektion och se hur det blir. Jag har ju ett helt huvudställ kvar att detaljera innan jag kan trycka ihop skrovet, så det tar en stund i alla fall innan jag kommer dit.
Misstänker att det mycket väl kan vara som du säger angående hydrauliken. Kan det vara ett sätt att undvika skarpa böjar också?
Henrik R: Hoppas du har rätt.. jag ska göra vad jag kan i alla fall
Re: En perserkatt av hankön. (Uppdat 30/1)
Har jobbat vidare med perserkatten..
Så här ser nosen ut. Det gick åt lite superlim för att få noskonen på plats. Dels för att få nosen att sitta fast ordentligt, dels för att fylla skarven. Med ett lager primer på så ser det rätt bra ut.
Vänstersidan på främre delen av flygkroppen har en mängd olika lösa luckor och paneler på HB's Tomcat. Med lite försiktighet så passar allt ihop ganska bra. Luckorna för den inbyggda stegen hade ett stort mellanrum som jag pluggade med plasticard. Ett par små skarvar på undersidan behöver också fixas till lite.
På innersidan av luftintaget, alltså den sidan som vetter mot mitten, där saknas det en bit vägg. Den saknade ytan täcks till 99% av den främre luftintagsrampen, men den lilla del som inte täcks måste fixas till. Eftersom konstruktionen är sådan att det blir en ful skarv mitt på väggen lite längre in valde jag att täcka hela sidan med plasticard. Då får jag en vertikal skarv längre in (där det redan finns en vertikal skarv för övrigt) samt en skarv längs nederkanten som jag tror är lättare att dölja/svårare att se.
Ena luftintaget på plats. På utsidan och mot bakkroppen är skarvarna så gott som osynliga, eller i alla fall inte mer synliga än övriga panellinjer. Inte efter ett lager Primer i alla fall. Landställsschaktet är torrpassat. Tänkte måla området runt om i exteriörfärgerna först, så blir det enklare att maska sen.
Skarven inåt är inte lika fin. Men detta beror nog på att plasticardbiten jag lade till i luftintaget är en bråkdel av en millimeter för hög. När jag höll ihop delarna var det inget problem, men de drogs isär när jag släppte. Jag hittade dock inget sätt att klämma ihop delarna med de tvingar jag hade, så jag får fylla skarven med styrenplast senare.
En komplett uppsättning landningsställ. Före wash av landningsställsbenen.
Nosstället efter wash (ska rengöras lite till dock). Jag tänkte jag skulle lägga till landningsstrålkastaren på den lilla piggen på stället innan jag gjorde klart det. Trodde att det skulle sitta en klarplastdel där nämligen. Men någon strålkastare fanns varken i instruktionshäftet eller på gjutstammen med transparenta delar. Det är tydligen så att den lilla piggen ÄR strålkastaren. Jag borrade ur strålkastaren istället, och gjorde ett lampglas av lite transparent plasticard.
Förutom ovanstående har jag även filat lite på robotbeväpningen, utblåsen, vingarna, fenorna etc.. men inget som är kul att se på än så länge.
/E
Så här ser nosen ut. Det gick åt lite superlim för att få noskonen på plats. Dels för att få nosen att sitta fast ordentligt, dels för att fylla skarven. Med ett lager primer på så ser det rätt bra ut.
Vänstersidan på främre delen av flygkroppen har en mängd olika lösa luckor och paneler på HB's Tomcat. Med lite försiktighet så passar allt ihop ganska bra. Luckorna för den inbyggda stegen hade ett stort mellanrum som jag pluggade med plasticard. Ett par små skarvar på undersidan behöver också fixas till lite.
På innersidan av luftintaget, alltså den sidan som vetter mot mitten, där saknas det en bit vägg. Den saknade ytan täcks till 99% av den främre luftintagsrampen, men den lilla del som inte täcks måste fixas till. Eftersom konstruktionen är sådan att det blir en ful skarv mitt på väggen lite längre in valde jag att täcka hela sidan med plasticard. Då får jag en vertikal skarv längre in (där det redan finns en vertikal skarv för övrigt) samt en skarv längs nederkanten som jag tror är lättare att dölja/svårare att se.
Ena luftintaget på plats. På utsidan och mot bakkroppen är skarvarna så gott som osynliga, eller i alla fall inte mer synliga än övriga panellinjer. Inte efter ett lager Primer i alla fall. Landställsschaktet är torrpassat. Tänkte måla området runt om i exteriörfärgerna först, så blir det enklare att maska sen.
Skarven inåt är inte lika fin. Men detta beror nog på att plasticardbiten jag lade till i luftintaget är en bråkdel av en millimeter för hög. När jag höll ihop delarna var det inget problem, men de drogs isär när jag släppte. Jag hittade dock inget sätt att klämma ihop delarna med de tvingar jag hade, så jag får fylla skarven med styrenplast senare.
En komplett uppsättning landningsställ. Före wash av landningsställsbenen.
Nosstället efter wash (ska rengöras lite till dock). Jag tänkte jag skulle lägga till landningsstrålkastaren på den lilla piggen på stället innan jag gjorde klart det. Trodde att det skulle sitta en klarplastdel där nämligen. Men någon strålkastare fanns varken i instruktionshäftet eller på gjutstammen med transparenta delar. Det är tydligen så att den lilla piggen ÄR strålkastaren. Jag borrade ur strålkastaren istället, och gjorde ett lampglas av lite transparent plasticard.
Förutom ovanstående har jag även filat lite på robotbeväpningen, utblåsen, vingarna, fenorna etc.. men inget som är kul att se på än så länge.
/E
Re: En perserkatt av hankön. (Uppdat 6/2)
Vilket fantastiskt arbete du har lagt ner på hankatten, Erik.
Kanon!
Kanon!
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
- Inlägg: 504
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
- Ort: Stockholm
Re: En perserkatt av hankön. (Uppdat 6/2)
Men Erik, vilket tempo!
Verkar ju som att du snart är ikapp, börjar känna mig lite stressad...
Mycket fint detaljarbete och luftintagen verkar du ju ta dig förbi med bygglusten i behåll.
Verkar ju som att du snart är ikapp, börjar känna mig lite stressad...
Mycket fint detaljarbete och luftintagen verkar du ju ta dig förbi med bygglusten i behåll.