Airfix gamla Defiant

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Airfix gamla Defiant

Inlägg av Björn B »

Bild
Första steget mod ett bygge till "Räddningen" på 08-Open startade med denna urgamla modell

Bild
Jag ska bygga Airfix nya Defiant i ASR-utförande men bestämde mig för att även bygga den gamla som jämförelse.

Bild
Den har ju fått mycket kritik för sina felaktigheter så det ska bli roligt att parkera bägge bredvid varandra.
Nosens form känns mer som en Kestrelutrustad kärra.

Bild
Jag tyckte att det kändes lite som en Klemm eller någon annan sportkärra när jag byggde den. Tre dagar från början till slut. Det enda som gjorts åt den är lite spackel.
Jag hade fått klar den igår om jag velat men varför stressa.
Senast redigerad av Björn B den 22 nov 2020, 23:26, redigerad totalt 3 gång.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix gamla Defiant

Inlägg av Andre B. »

Vad kul tema! Gamla modeller är ofta värda en chans inte minst på grund av nostalgin. Just Defiant är en av få Airfix modeller jag aldrig byggt. Skall bli kul att följa det här.

Då jag aldrig byggt en Defiant så är jag lite nyfiken rörande hur stor är den bredvid en Spitfire eller Hurricane? Vill minnas att Biggles var lite glad i Defiant i ett par böcker. Har vi någonsin haft ett Biggles tema?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Airfix gamla Defiant

Inlägg av olindau »

Kul idé med Biggles tema.
Jag skulle föreslå att vi kör ett gruppbygge på Temat Biggles! under en rätt så lång tid.
Sen samlas man på 08-Open och visar upp sina alster i en utställning.

Så förslaget blir gruppbygge fram till 08-Open 2019 med tema Biggles!.
Pris utdelas genom lottdragning där varje slutförd modell ger en lott.
Pågående och avslutade byggen visas upp på In the works.

Kan detta vara av intresse?

Se även: http://biggles.wikia.com/wiki/Category:Aircraft för inspiration.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix gamla Defiant

Inlägg av Björn B »

Jag är på. Undrar om mina gamla Bigglesböcker ligger i källaren.
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Airfix gamla Defiant

Inlägg av Horrocks »

Kul idé. Jag kommer försöka få fram något.
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Airfix gamla Defiant

Inlägg av Mats Averkvist »

Andre B. skrev: Vill minnas att Biggles var lite glad i Defiant i ett par böcker. Har vi någonsin haft ett Biggles tema?

Vänligast / André
Njae... En Defiant förekom i en (1) Bigglesbok. Biggles i öknen.
Att bygga flygplan ur Bigglesböckerna är ett minfält. Men som expert på ämnet ställer jag gärna upp som faktagranskare.
Enklast är att bygga maskiner från de båda världskrigen.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix gamla Defiant

Inlägg av Andre B. »

Åh gud, nu måste jag ju bara köpa Airfix gamla Sunderland. Med ett Biggles tema så går det ju inte att bygga någon ny från Italeri!

https://www.kaptenkrok.se/wahlstroms-un ... -johns-beg

Detta var annars den första Biggles bok jag läste. Byggde min första Airfix Sunderland strax efteråt. Måste varit -78 någon gång...

Min favorit var nog Biggles i Orienten. Där ges ju möjligheten att bygga ett antal maskiner. Och ja, vill minnas att just en Defiant var med i Biggles i Öknen. Annars så är ju en Beufighter, Rapide eller Proctor andra val. Och både Mosquito och Wellington liksom Catalina har förekommit. Vilket byggbord det kan bli med ett Biggles tema!
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Airfix gamla Defiant

Inlägg av olindau »

Jag tycker vi ska ta oss lika stora friheter avseende fakta som Captain W.E Johns själv.
Vi kan gärna låta byggena spegla vår bild av de flygplan som nämns i böckerna.
För min egen del är jag helt övertygad om att de bombplan som sänkte Biggles fartyg utan för Spanien, i Biggles i Spanien, var
S.M.79 Sparvieros, om det sen är korrekt fakta tar jag med ro. För övrigt är väl termen "alternativa fakta" fortfarande aktuell.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Airfix gamla Defiant

Inlägg av Johan i Hok »

Jag är med! Det blir en Gloster Gladiator ur det Maltovianska(!) flygvapnet. Läser precis Biggles i fara som kvällsläsning för sonen och där finns både det Maltovianska flygvapnets märkning och uniform beskriven.
Tror faktiskt att en del Maltovianer kom att tjänstgöra som frivilliga i Småländska Unionens flygvapen när jag tänker efter. Tyvärr har jag däremot aldrig stött på Major Bigglesworth i våra arkiv.

Johan i Hok
Historieskrivare Småländska Unionen
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix gamla Defiant

Inlägg av Andre B. »

Vad hette Biggles ständige antagonist som jag vill minnas att han räddade från fångenskap i Ryssland (Biggles möter Mig 21). Von någonting... ?

Var det samma Von.. ...som var med i Biggles i öknen?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar