Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Jag har blivit adlad! Sid 18.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Hur är möjligheterna för att få spant i plasticard utskurna med laser?
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si

Inlägg av Ulf Lundberg »

Andre B. skrev:Mmm...
Hur är möjligheterna för att få spant i plasticard utskurna med laser?
/André
Jag antar att det finns någon som kan göra det.
Frågan är om det lönar sig. Att skära ut spant är i sig inte speciellt svårt om man har en spantruta. Jag antar att det knepiga är att justera spantens mått efter bordläggningens tjocklek, men just det har jag inte gjort, så jag vet inte.

Uffe
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si

Inlägg av Andre B. »

Med divinycell mellan spanten så behöver man knappast någon bordläggning. Och spanten blir exakta. Undrar vilka segelmakerier som har laserskärare idag. Det är inte svårt men tidsödande att göra det för hand om det skall bli exakt. Man skulle lätt kunna låta skära ut spant så man har till två, tre modeller med laserskärare. Då har man reserv med...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si

Inlägg av Horrocks »

Låter nästan som receptet för en kortseriebyggsats :)
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si

Inlägg av Andre B. »

Fast steget till en 3D modell är kanske lättare att ta idag med tillgång till en lämplig skrivare? Eller "skriva" ut spanten om inte ett helt skrov?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si

Inlägg av Ulf Lundberg »

Bygget fortskrider.

Bild

Efter att jag kladdat ner hela skrovet med Mr-Surfacer vidtog slipning med först 400 och sedan 800 papper. Som synes fanns det en del mindre ojämnheter att jämna ut.

Bild

Sen började jag tillverka backdäcket förlängning akterut.
(Back = upphöjt fördäck på sjömansspråket.)

Bild

Ett problem var, hur jag skulle tillverka barbetterna för de överhöljda tornen. Efter några misslyckade försök tillverkade jag ett rör av PC genom att linda 0,3 mm remsor i spiral kring ett rör av ABS-plast. Bildern visar första lagret.

Bild

Andra lagret lade jag remsan åt motsatt håll.

Bild

Försöket lyckades. Nederst de två barbetterna till de överhöljda tornen. Ovanför dem de tidigare misslyckade försöken. De ser kanske inte så tokiga ut på bild, men ingen av dem är rund.

Bild

Bild

Förlängningen av backdäcket klar. Lägg också märke förlängningen av backens bordläggning med sina öppningar. Knepigt jobb jag är glad att det inte var första gången jag försökte mig på något sådant.

Bild

Det passar! -Åtminstone bra nog.
Nu återstår att detaljera skotten med dörrar och ventiler och att måla det som jag inte kommer att kunna komma åt att måla, när däcket är på plats.
På återseende,
Uffe
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Bygget fortskrider. Sid 5.

Inlägg av Joakim Hultman »

Oh, så tjusigt! Det är väldigt inspirerande och lärorikt, då jag själv försiktigt börjat med en kraftig konvertering av en fartygsmodell.
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Bygget fortskrider. Sid 5.

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Man blir bara så glad av att titta på ditt arbete! Perfekt morgonläsning i mitt fall. Sedan lär man sig saker också!

Mvh Fredrik
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Bygget fortskrider. Sid 5.

Inlägg av SvenYoung »

Så vackert Ulf. Ren njutning!!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Bygget fortskrider. Sid 5.

Inlägg av Lennart 12 »

Mycket imponerande och vackert hantverk . //Lennart
Skriv svar