Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Jag har blivit adlad! Sid 18.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si

Inlägg av SvenYoung »

Så grymt läckert, Ulf. Man bara njuter av detta! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si

Inlägg av Ulf Lundberg »

F Porsche skrev:-mina linjer !
:-0
Stämmer!
Tack för tipset att färga limfogarna. Klart praktiskt när man slipar komplexa former.

Uffe
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si

Inlägg av Andre B. »

Varför inte prova med att lägga divinycell mellan spanten? Det är lätt att slipa till och behöver sedan bara spacklas och målas. Du behöver då ingen bordläggning direkt såvida du inte skall lägga på ett pansarbälte eller sponsorer. Det är så modellerna som används vid Skeppsprovningen byggs. På en sådan liten modell som du bygger blir nog slipjobbet snabbt gjort...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si

Inlägg av Ulf Lundberg »

Andre B. skrev:Varför inte prova med att lägga divinycell mellan spanten? Det är lätt att slipa till och behöver sedan bara spacklas och målas. Du behöver då ingen bordläggning direkt såvida du inte skall lägga på ett pansarbälte eller sponsorer. Det är så modellerna som används vid Skeppsprovningen byggs. På en sådan liten modell som du bygger blir nog slipjobbet snabbt gjort...

Mvh. André
Det kan mycket väl vara en fungerande metod. Frågan är hur divinylcell lirar med polystyren, om de båda materialen låter sig limmas mot varandra osv. Måste testas innan man börjar bygga skarpt.

Uffe
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si

Inlägg av Lerxzt »

Fint som hemmagjort snus Uffe :) Lika spännande som vanligt att se en Uffe-modell växa fram! :D

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si

Inlägg av Andre B. »

Divinycell fungerar mot de flesta hartser inklusive polyester. Så det lim som fungerar på polystyren/plasticard bör nog inte vara några problem med divinycellen. Epoxy fungerar i alla lägen ihop med microballonger. Men det enklaste är nog att blanda ihop ett spackel av gjutstammar och vanligt lim. Ett alternativ med är glasfiberspackel som griper tag i båda materialen...

Jag hade lite divinycell över efter en båtreparation för några år sedan och sågade till en "Maus" i 1/72. Den lät jag spackla jämn med PP 100 och limmade sedan dit luckor i plasticard. Den stämde förvånansvärt väl med Trumpeter's egen Maus när den kom ut.

Har byggt segelbåtsmodeller med i divinycell. Men då i kombination med vanliga båtmaterial ( polyester).

För ett sådant här båtmodellsbygge skulle jag föreslå divinycell med en rätt hög täthet - H80 eller H100...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si

Inlägg av Ulf Lundberg »

Andre B. skrev:Divinycell fungerar mot de flesta hartser inklusive polyester. Så det lim som fungerar på polystyren/plasticard bör nog inte vara några problem med divinycellen. Epoxy fungerar i alla lägen ihop med microballonger. Men det enklaste är nog att blanda ihop ett spackel av gjutstammar och vanligt lim. Ett alternativ med är glasfiberspackel som griper tag i båda materialen...

Jag hade lite divinycell över efter en båtreparation för några år sedan och sågade till en "Maus" i 1/72. Den lät jag spackla jämn med PP 100 och limmade sedan dit luckor i plasticard. Den stämde förvånansvärt väl med Trumpeter's egen Maus när den kom ut.

Har byggt segelbåtsmodeller med i divinycell. Men då i kombination med vanliga båtmaterial ( polyester).

För ett sådant här båtmodellsbygge skulle jag föreslå divinycell med en rätt hög täthet - H80 eller H100...

Mvh. André
Tack.
Uffe
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si

Inlägg av F Porsche »

Risken med plasticardbyggen är att man bygger in lösningsmedel i fogar som senare ger sig till känna som sjunkningar, skygget mot detta lär vara att inte blaska på med överdrivet mycket etylacetat och inte bygga in oventilerade hålrum och inte bygga med/limma onödigt djupa fogar.
Att som Ulf bygga ett urholkat skrov som kan släppa ut lösningsmedlet åt två håll är smart.
Fler än en flygbyggare har nog sett hur vakumdragna modeller ändrat form många år efter att bygget blivit klart, själv har jag drabbats av att Dragons larvfötter krympt år efter att bygget avstannat halvvägs, för mycket etylaccetat och att bygget stannat av utan att larvfötterna var fixerade i hjulen.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si

Inlägg av Ulf Lundberg »

F Porsche skrev:Risken med plasticardbyggen är att man bygger in lösningsmedel i fogar som senare ger sig till känna som sjunkningar, skygget mot detta lär vara att inte blaska på med överdrivet mycket etylacetat och inte bygga in oventilerade hålrum och inte bygga med/limma onödigt djupa fogar.
Att som Ulf bygga ett urholkat skrov som kan släppa ut lösningsmedlet åt två håll är smart.
Fler än en flygbyggare har nog sett hur vakumdragna modeller ändrat form många år efter att bygget blivit klart, själv har jag drabbats av att Dragons larvfötter krympt år efter att bygget avstannat halvvägs, för mycket etylaccetat och att bygget stannat av utan att larvfötterna var fixerade i hjulen.
Tack! Äntligen en förklaring. Jag borrar upp ventilationshål till hålrummen i skrovet.
Uffe
Skriv svar