Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Jag har blivit adlad! Sid 18.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta

Inlägg av Andre B. »

Funderat på att köpa en fräs? *ler*

Har varit några gånger på SSPA i Göteborg där de bygger skrov i divinycell för att testköra i "rännan" med. Det är dock lite större modeller i typ 1/10 - 1/25. Man kan i princip säga att det är båtar.

Efter test så sparas modellerna i lagret några år innan de kastas. Så vill någon bygga stort någon gång så finns det rätt kul skrov att kanske få loss. Och jo, man fräser fram skroven.

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag antar att men med en CNC fräs "helt enkelt" programmerar in spantruta och linjeritning och sen fräser skrovet ur ett massivt stycke. Att 3D skriva skrovet vore naturligtvis också en möjlighet.
Säkert en kul uppgift om man gillar programmering. En ny gren av hobbyn, modellbygge i datorn.
För egen del gillar jag traditionellt hantverk. Där finns en sensualitet som jag finner njutningsfylld.

Uffe
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta

Inlägg av jonaszett »

Andre B. skrev:Funderat på att köpa en fräs? *ler*
Fast en "figursåg"skulle kanske ge lite bättre precision i sågandet...
Skall följa detta bygge lika noga som dina tidigare byggen.
Hur styr du "lodlinjen" vid monteringen?
Z
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta

Inlägg av SvenYoung »

Detta kommer att bli superspännande, Ulf! Älskar dina scratchbyggen! Skall följas!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta

Inlägg av Andre B. »

Ja, det är lite så det fungerar när man fräser ut skroven. Även "pluggarna" till formarna som man skall bygga segelbåtar i fräses ofta ut idag ur ett enda stort divinycellblock. Det går snabbare och är effektivare. Och skroven blir absolut liksidiga.

Faktum är att många segelbåtar som byggdes på 70 och 80 talet inte är liksidiga. Det kan skilja decimeter mellan styrbordssidan och barbordssidan vilket får till följd att köl och roder sitter snett osv...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta

Inlägg av Ulf Lundberg »

jonaszett skrev:
Andre B. skrev: Hur styr du "lodlinjen" vid monteringen?
Z
Svar kommer i nästa post.
Jag gjorde en del dyrköpta lärdomar vad gäller "lodlinjen" vid mitt förra scratchbygge.
Jag hoppas jag har hittat lösningar på detta nu.
Snart börjar hoplimningen och det kommer att bli spännande.

Uffe
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta

Inlägg av Ulf Lundberg »

De senaste dagarna har jag byggt i de där lyckliga ruset som man är i när man just börjat på ett nytt kul bygge och det dessutom går bra.

Bild

Skrovlamellerna högg jag rena med ett brett stämjärn och sen putsades kanterna med fil.

Bild

Mycket spån blev det. De renskurna lamellerna längst bak.

Bild

På mitt förra bygge krökte sig skrovet något efter att jag limmat ihop alla lameller. Varför vet jag inte, men för att minska massan av plast som kan få för sig att röra på sig, skar jag ur de mittersta lamellerna.

Bild

Torrpassning av lamellerna i limningsjiggen. För att få dem att hamna lodrätt ovanpå varandra trädde jag upp dem på två lodrätt stående stycken 1,8 mm ståltråd. (Gamla cykelekrar) De ger grovjusteringen.

Bild

Längst frönt och akterut på varje lamell gjorde jag en liten "spene" i vilken jag drog ut mittlinjen. Jag finjusterar genom att centrera alla mittlinjer ovanpå varandra.

Bild

Klart för hoplimning.

Bild

När jag byggde Saetta, tipsade signature F Porsche om att man kan pigmentera limmet för att göra fogarna synliga. Synliga fogar underlättar när man senare ska slipa skrovet symmetriskt. Jag färgade varje fog genom att svärta den med en färgpenna. Limmet löser sen upp bläcket.

Bild

Jag limmade en lamell i taget. Först pressade jag fast den med fingrarna och finsjusterade. Sen lade jag på pressklossen och pressade med kroppsvikt. Därpå kollade jag att lamellen inte förskjutit sig och sen drog jag ihop paketet lätt med skruvtving. Därpå ytterligare en koll, innan jag drog åt skruvningarna hårt.

Bild

Färdiglimmat för den här omgången.

Bild

Jag lyckades få lamellerna någorlunda lodrätt ovanpå varandra och dessutom pressa ut en hel del lim ur fogarna. Nöjd med resultatet kan jag nu börja tillverka lamellerna till det upphöjda backdäcket.
På återseende,
Uffe
Jesper Nilsson
Inlägg: 71
Blev medlem: 16 jun 2014, 19:43
Namn: Jesper Nilsson

Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta

Inlägg av Jesper Nilsson »

Ulf Lundberg skrev:De senaste dagarna har jag byggt i de där lyckliga ruset som man är i när man just börjat på ett nytt kul bygge och det dessutom går bra.

Bild

Skrovlamellerna högg jag rena med ett brett stämjärn och sen putsades kanterna med fil.

Bild

Mycket spån blev det. De renskurna lamellerna längst bak.

Bild

På mitt förra bygge krökte sig skrovet något efter att jag limmat ihop alla lameller. Varför vet jag inte, men för att minska massan av plast som kan få för sig att röra på sig, skar jag ur de mittersta lamellerna.

Bild

Torrpassning av lamellerna i limningsjiggen. För att få dem att hamna lodrätt ovanpå varandra trädde jag upp dem på två lodrätt stående stycken 1,8 mm ståltråd. (Gamla cykelekrar) De ger grovjusteringen.

Bild

Längst frönt och akterut på varje lamell gjorde jag en liten "spene" i vilken jag drog ut mittlinjen. Jag finjusterar genom att centrera alla mittlinjer ovanpå varandra.

Bild

Klart för hoplimning.

Bild

När jag byggde Saetta, tipsade signature F Porsche om att man kan pigmentera limmet för att göra fogarna synliga. Synliga fogar underlättar när man senare ska slipa skrovet symmetriskt. Jag färgade varje fog genom att svärta den med en färgpenna. Limmet löser sen upp bläcket.

Bild

Jag limmade en lamell i taget. Först pressade jag fast den med fingrarna och finsjusterade. Sen lade jag på pressklossen och pressade med kroppsvikt. Därpå kollade jag att lamellen inte förskjutit sig och sen drog jag ihop paketet lätt med skruvtving. Därpå ytterligare en koll, innan jag drog åt skruvningarna hårt.

Bild

Färdiglimmat för den här omgången.

Bild

Jag lyckades få lamellerna någorlunda lodrätt ovanpå varandra och dessutom pressa ut en hel del lim ur fogarna. Nöjd med resultatet kan jag nu börja tillverka lamellerna till det upphöjda backdäcket.
På återseende,
Uffe
Fränt! Ska bli kul att följa detta. Vart kan man se ditt förra scratchbygge? :)
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta

Inlägg av Andre B. »

Ser fint ut det där. Det är så man vill låta fingrarna stryka utefter skrovsidorna för att känna linjerna på fartyget!
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta

Inlägg av Henrik R »

Mannen med svart bälte i modellbygge. Jag tycker det ser skitenkelt ut det där. Men när jag tänker efter så inser jag att det krävs ett bra grundkunnande inom scratching..Allstå inte med LP då. Jag ska inte babbla, utan sätter mig ned i soffan och följer detta bygge med stort intresse.
Skriv svar