Bokslut 2017 (OBS innehåller även mat och dryck samt tävling)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Bokslut 2017 (OBS innehåller även mat och dryck samt tävling)

Inlägg av Lurifax »

Så blev det jul i år igen. Trots allt. Och med den även en modellrelaterad julfest. Som brukligt är vann jag vadet. Men i år var det nära att dubbelmangarna krossade mig. De flämtade mig i nacken och det var enbart några nitar som saknades på deras vagnar.
Det vinnande bidraget, Tiger models T-90MS.
Bild

And well, you know the drill …
Det är stekpannor med mycket flott …
Bild

… som levererar flottiga frukostar.
Bild

Samt scones.
Bild
Och en ost som hette Folke. Folke är ICAS nya satsning på svenska ostindustri. Vällovligt. Folke är framtagen med en smakpanel av både ostnördar och vanligt folk och ska passa lika bra på ostbrickan som på frukostmackan. Häri ligger kanske också problemet. Att tillfredställa alla smaker och användningsområden skapar en del kompromisser. En ost för alla och därför för ingen. Nej, så illa är det inte. Den är god men saknar kanske den där utpräglade karaktären som riktigt bra ostar har… men … visst ja … det här är ju ett modellforum och inte ett matforum …

Så blev det dags för paketöppning. I år var det undertecknad som stod för inköp och tema.
Bild

Kryptiska formuleringar på klapparna …
Bild

Bild

Tjoho … Churchillvagnar!
En Mk IV AVRE till den gamle ingenjörssoldaten Artursson…
Bild

… en Mk VI till Berggren …
Bild

… och en Mk III AVRE till mig.
Bild

Eftersom alla modellerna har märkningar för Normandie så passade det bra med en eau de vie gjord på normandisk cider och inköpt på Monets trädgård i just Normandie. En ganska rå men äpplig dryck. Kanske inte så högt rankad just då vi drack den men då jag återvänt till den under julhelgen så har den vuxit i smak.
Bild

Artursson fick äran att öppna den stora temajulklappen.
Bild

Som innehöll muggar!
Bild

2018 års byggtema fastställdes således till ”Teadrinkers and Hellraisers”.
Bild

Sen drog vi igång byggandet … men först … Margaritas.
Bild

Därefter tog vi en tur till den lokale platslangaren, Modelcraft. En institution och den enda kvarvarande modellaffären i Malmö.
Bild

Botaniserande i lådor, trångt och mycket.
Bild

Berggren kunde inte hålla sig borta från det japanska. Är det en glimt av ånger vi ser i hans öga när han handlar in ännu en hyllvärmare? Nä, såklart inte! Han offrar både sig själv, och sin plånbok, för hobbyns överlevnad.
Bild

Själv rullade jag vidare på det normandiska temat, britter och en rejäl omgång cognac. Ja, cognacen får jag väl konvertera till calvados. Tror att någon släppt ett konverteringsset redan.
Bild

Och så bakelser. En byggare bygger på sin mage, un constructeur construit sur son estomac, som Napoleon lär ha yttrat just innan solen visade sig vid Austerlitz. Eller så var det Caesar vi Alesia …
Som vanligt inköptes de på Katarina.
Bild

Efter bakelserna var det dags att förbereda maten.
Bild

Och ta ett glas riesling
Bild

Och minsann, någonstans här han jag bygga lite. Det blev en spelfigur och en Churchill i 1/56 som uppvärmning.
Bild

För att hålla uppe stämningen så avnjöt vi lite kvalitetshumor via telefonen.
Bild

Sen … well you know the drill … again … Den obligatoriska toast Skagen.
Bild

Sen åt vi.
Bild

Bild

Och vad blir en bättre avslutning än ost och portvin av märket Churchill?
Bild

Men frågar sig vän av ordning, det fanns ju FYRA muggar på bilden. Men bara tre byggare! Vem är då den fjärde? Jo, det fjärde kan vara DU! Den fjärde muggen kommer nämligen att delas ut till den fjärde bästa churchillvagnen på C4-Open 2018!

Reglerna är enkla. Vagnen får inte ha varit utställd på C4-Open förut. Den ska debutera på C4-Open 2018. Bygget ska vara i 35-skalan. Enväldiga och subjektiva domare är undertecknad tillsammans med dubbelmangarna.

Missa inte denna chans att vinna denna originella och attraktiva högstatusmugg, lika fräck vid byggbordet som på jobb. Imponerar på såväl chefer som kvinnligt och manligt sällskap.

Visa att du är en Teadrinker and Hellraiser och ingen liten surkålsplutt!

Och gott nytt byggår på er alla!
holst

CU@C4
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Bokslut 2017 (OBS innehåller även mat och dryck samt tävling)

Inlägg av Johan_Röd »

Tack för ditt trevliga "reportage" och fina bilder, Peter!
Då får man kanske leta upp någon gammal Churchill
i någon papplåda..?

Med vänlig hälsning,
Tor
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Bokslut 2017 (OBS innehåller även mat och dryck samt tävling)

Inlägg av Micke A »

Så här ska en byggdag se ut! :) Som vanligt mycket trevlig läsning om era "vedermödor"

Micke A
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bokslut 2017 (OBS innehåller även mat och dryck samt tävling)

Inlägg av magnusf »

Peter! Kanske inte konstigt att produktiviteten inte är på topp men det kan det väl vara värt :) ? Reportaget uppskattas som vanligt och en sådan där mugg blir man ju onekligen lite sugen på! Sedan tycker jag inte din T-90 skäms för sig heller.

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Bokslut 2017 (OBS innehåller även mat och dryck samt tävling)

Inlägg av Henrik R »

Må vara snålt med färdiga byggen, men ditt sinne för mat och dryck går ju inte av för hackor. Det är i alla fall kul att se och läsa om
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Bokslut 2017 (OBS innehåller även mat och dryck samt tävling)

Inlägg av Anders.Edblad »

Ett intressant bokslut och bra val av mat, viner, modeller och ett givet val av portvin!
Snygg T-90 och en intressant tävling.

Anders E
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Bokslut 2017 (OBS innehåller även mat och dryck samt tävling)

Inlägg av Björn G »

Haha! Fantastiskt roligt skrivet. Man blir sugen på både mat, dryck och modellbygge!

Kul att se att Model-Craft fortfarande finns, men nog ser det lite trängre ut än när jag var där senast?
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

Re: Bokslut 2017 (OBS innehåller även mat och dryck samt tävling)

Inlägg av BjörnK »

Tjosan Tjosan! (Som jokkmokksjocke skulle sagt!)
En av årets höjdpunkter att läsa ditt (ert) bokslut.
Men ett tag var jag orolig att du gett bort en bas, för visst var det bakom basistens bas vi hittade nånting kort, men ändå så fet???
Ser redan fram emot nästa års bokslut!
//BjörnK
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Bokslut 2017 (OBS innehåller även mat och dryck samt tävling)

Inlägg av Lurifax »

Stort tack för alla kommentarer.
Vinner jag storvinsten på Lottos bjuder jag er alla på en likande byggmiddag. Får hitta en stor lgh då bara. :-)

Mat och modellbygge är en bra kombination. Om man inte vill få så mycket gjort vid byggbordet vill säga ... :oops:
holst

CU@C4
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Bokslut 2017 (OBS innehåller även mat och dryck samt tävling)

Inlägg av Lurifax »

BjörnK skrev:Tjosan Tjosan! (Som jokkmokksjocke skulle sagt!)
En av årets höjdpunkter att läsa ditt (ert) bokslut.
Men ett tag var jag orolig att du gett bort en bas, för visst var det bakom basistens bas vi hittade nånting kort, men ändå så fet???
Ser redan fram emot nästa års bokslut!
//BjörnK
Precis, det var just det som fanns bakom basen som var fett men ändå så kort. Och det ger jag inte gärna bort ... eller vänta ... det gör jag ju ... fast ingen vill ha det! :D
holst

CU@C4
Skriv svar