Småskaligt bokslut 2017.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Småskaligt bokslut 2017.

Inlägg av Joakim Hultman »

Som mål hade jag att färdigställa i snitt en modell varannan månad - d.v.s. sex stycken. Det gick sådär, kan man säga. :)

Först ut i januari lämnade HMS Triumph varvet. Modellen är Airfix, skala 1/350. Ett mycket angenämt bygge, som fick följa med på bilsemester i Sverige sommaren 2016.

Bild

I april blev jag klar med en Renault FT. Modellen är från Flyhawk, skala 1/72. Micke Vannestam hade köpt byggsatsen, som innehöll två vagnar. Så jag fick köpa den ena av dem för ett hyggligt pris. Modellen i fråga är relativt lättbyggd, med väldigt fina detaljer.

Bild

I maj blev jag färdig med en till Renault FT! Denna var dock från Revell (ex-Matchbox), skala 1/76. För sin ålder var den okej, men jag roade mig med att detaljera och korrigera den så mycket jag kunde.

Bild

Först i september blev jag klar med årets sista modell, en liten Morane-Monocoque från Temex i 1/72. Jag byggde den med anledning av ryssutmaningen, på temat "Franskt". Modellen saknade dock ALLT vad detaljer heter, så hela cockpiten är scratchbyggd, liksom landningsställ, stöttor och en massa andra detaljer.

Bild

Inför 2018 ser byggbordet ut som nedan:

Bild
Pansarloket Pjotr och hans kamrater firar nyår på byggbordet för tredje året på raken. Bygget ligger i träda under långa perioder, men lite har hänt sedan i fjol åtminstone!
En Dodge WC 51 från Italeri synes också, liksom en nästan färdigställd P-26A Peashooter från AZ Models.

Till 2018 har jag återigen målsättningen att färdigställa sex modeller. Sikta mot månen, så kanske du i alla fall träffar London, för att parafrasera von Braun!

Gott nytt år, alla modellbyggare!
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Småskaligt bokslut 2017.

Inlägg av Lerxzt »

Snygga småskalingar Jocke.. Gillar fransktemat på årets produktion (triumph är väl fransk?).. Nästa år väntar jag mig ett litet tåg att beundra på 08 open ;)

Gått nytt :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Småskaligt bokslut 2017.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt bokslut Jocke.
Amiralitetet låter dock meddela, att det finner det anmärkningsvärt att så få linjesköna ytfartyg blev färdigställda, särskilt med tanke på den osportsliga ubåtens närvaro.
Centralkommittén låter meddela, att den finner det mycket allvarligt att bygget av nationens stolthet, pansarloket Pjotr, är så försenat.
Centralkommittén överväger att anställa disciplinära åtgärder.

Ulf
Fåtöljamiral över de tolv haven.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Småskaligt bokslut 2017.

Inlägg av Joakim Hultman »

Lerxzt skrev:Snygga småskalingar Jocke.. Gillar fransktemat på årets produktion (triumph är väl fransk?).. Nästa år väntar jag mig ett litet tåg att beundra på 08 open ;)
Tack! :)

HMS Triumph är i själva verket så brittisk som det kan bli, men du har rätt i att årets övriga produktion blev väldigt fransk!
Ulf Lundberg skrev:Snyggt bokslut Jocke.
Amiralitetet låter dock meddela, att det finner det anmärkningsvärt att så få linjesköna ytfartyg blev färdigställda, särskilt med tanke på den osportsliga ubåtens närvaro.
Centralkommittén låter meddela, att den finner det mycket allvarligt att bygget av nationens stolthet, pansarloket Pjotr, är så försenat.
Centralkommittén överväger att anställa disciplinära åtgärder.
Tack Uffe!

Jag har kommit att älska fartygsbyggen, men jag är nöjd om jag kan färdigställa en maritim modell per år - oavsett om den hör hemma på eller under ytan! ;) Med lite flyt blir det ett ytfartyg byggt under 2018 i alla fall, då jag har påbörjat en brutal koloss till farkost...

När det gäller Pjotr så förtjänar jag Centralkommitténs hårda kritik - dags att lägga på ett kol!
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Småskaligt bokslut 2017.

Inlägg av Anders.Edblad »

Bra gjort att få ihop en modell från Temex med ett så bra resultat.
Trevligt med två Renault FT det är en av mina personliga favorit vagnar.
Om du räknar varje vagn i tåget som en modell så har du snart uppfyllt målet på sex modeller.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Småskaligt bokslut 2017.

Inlägg av magnusf »

Jocke! Vi ligger lika i byggtakten du och jag men du har diversifierat betydligt mer, det blev tydligen både fågel, fisk och mittemellan! Pansarloket gör ju klara framsteg men jag förstår att det kan bli lite träligt i att driva det framåt, det är ju som Anders säger inte EN modell!

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 648
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Småskaligt bokslut 2017.

Inlägg av Gabriel »

Även om du inte uppnådde målet ska du vara mer än nöjd med din prestation. HMS Triumph tycker jag du fått till riktigt bra! En helsvart modell kan annars vara svår att få liv i, men du har gjort ett gediget arbete med nyanserna!

Flyhawks FT var rolig att se, jag har själv varit lite sugen på både denna och andra av deras modeller. Då kanske främst deras Pz. I F och Pz. II L Luchs. Vi får se vad framtiden har att ge!

/Gabriel
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Småskaligt bokslut 2017.

Inlägg av Joakim Hultman »

Anders.Edblad skrev:Bra gjort att få ihop en modell från Temex med ett så bra resultat.
Trevligt med två Renault FT det är en av mina personliga favorit vagnar.
Om du räknar varje vagn i tåget som en modell så har du snart uppfyllt målet på sex modeller.
Tack Anders!
Ja, när tåget väl blir färdigt så kan jag nog vara väldigt nöjd med skörden. ;)
magnusf skrev:Jocke! Vi ligger lika i byggtakten du och jag men du har diversifierat betydligt mer, det blev tydligen både fågel, fisk och mittemellan! Pansarloket gör ju klara framsteg men jag förstår att det kan bli lite träligt i att driva det framåt, det är ju som Anders säger inte EN modell!
Tack Magnus!
Jag har en önskan om att påbörja en månlandare i år, dessutom. Då räcker "fisk, fågel och mittemellan" inte till längre! :D
Gabriel skrev:Även om du inte uppnådde målet ska du vara mer än nöjd med din prestation. HMS Triumph tycker jag du fått till riktigt bra! En helsvart modell kan annars vara svår att få liv i, men du har gjort ett gediget arbete med nyanserna!

Flyhawks FT var rolig att se, jag har själv varit lite sugen på både denna och andra av deras modeller. Då kanske främst deras Pz. I F och Pz. II L Luchs. Vi får se vad framtiden har att ge!
Tack Gabriel!
Jag kan varmt rekommendera Flyhawk! Bland de bästa modeller jag någonsin byggt, och jag misstänker att deras andra pansarmodeller är i samma klass som FT:n.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Småskaligt bokslut 2017.

Inlägg av Henrik R »

Mr Hultman. Den där Ubåten är förjäkla läcker, Vilket resultat! Även hela bokslutet är mycket väl godkänt. Snyggt!
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Småskaligt bokslut 2017.

Inlägg av Daniel_A »

Kul att se dina smäckra små konstverk. Alltid supercoola förebilder. Som pendlare är jag van att vänta på försenade tåg, så jag kan hålla mig ett tag till vad gäller Pjotr.

/Daniel
Skriv svar