Magnus hakar på bokslutstrenden!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Magnus hakar på bokslutstrenden!

Inlägg av Pelle F »

Det var så snyggt så det gör ont i ögonen. Vad använder du för fotoljus för att få till det här bildresultatet?
/Pelle
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Magnus hakar på bokslutstrenden!

Inlägg av magnusf »

Tack för alla snälla kommentarer!

Här är fotoprylarna:
Bild

Bild
Ett "fototält" med en helvit bakgrund som jag hänger upp i bakkant för att inte få någon horisontlinje samt en vanlig digital systemkamera med blixt och diffusor. Blixten slår jag uppåt i tältet och då studsar ljuset runt tillräckligt mycket för att man ska slippa slagskuggor. Jag kör på ISO 100, bländare 20 och 1/50-dels sekund, blixten har jag dragit upp till +2 på kompenseringen för att jag har diffusorn och för att blixten är riktad uppåt och inte rakt mot objektet, inställningarna finns sparade i kameran som en custominställning.

Har man ingen blixt så får man ordna belysningen med lampor, anledningen att jag kör med blixten är att det blir absolut minst prylar att rigga för ett foto. Bara fram med tältet (som man "vrider ihop" till ett platt paket när det inte används), häng in bakgrunden som jag förvarar hoprullad på samma ställe och fram med kameran som ställs på "C1"-inställningen. Then just fire away!

Jag bildbehandlar också lite, justerar ljus och vitbalans och ökar kontrasten något i Lightroom. Det finns massor av bra gratisprogram för den typen av justeringar om man är road av det!

Foto är som modellbygge: man får prova sig fram. Och har man bara kameran så är det ju numera helt gratis att labba!

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 649
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Magnus hakar på bokslutstrenden!

Inlägg av Gabriel »

En imponerande skörd! Min favorit är förmodligen din Mk. XVI, även om din 152H är mycket nära (riktigt snygg mottling!).

/Gabriel
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Magnus hakar på bokslutstrenden!

Inlägg av Henrik R »

Med tanke på din detaljkrispighet så får jag lite ångest. Hur bär du dig åt människa? Jag antar med viss osäkerhet att du fått liv i din 3D "miniatyr Magnus" som bygger åt dig :-)
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Magnus hakar på bokslutstrenden!

Inlägg av Björn Fransson »

Brutalt snygga småttingar. Konkurrensen i denna sextett är visserligen stenhård, men den där amerikanska Spitfiren... Jösses, vad snyggt!
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Magnus hakar på bokslutstrenden!

Inlägg av Daniel_A »

Börjar bli så bortskämd med dina mästerverk i den mindre skalan så jag vet inte riktigt vad jag ska tillägga. Bäst gillar jag i alla fall din Spitfire XVI. Inte lätt att få den spinnern så exakt. Hela kärran har en fin balans i målning och vädring, precis som de andra.

/Daniel
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Magnus hakar på bokslutstrenden!

Inlägg av SvenYoung »

Lite sent ute, men betar av dessa bokslut.

Snygga byggen och enormt fin fotografering som vanligt, Magnus. Ett riktigt bra år för dig!

Var köpte du fotobåset?
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Magnus hakar på bokslutstrenden!

Inlägg av magnusf »

Vänner! Tack för kommentarer :) !

Fototältet är ett sådant här: https://www.scandinavianphoto.se/produk ... lite-60-cm Det låter stort med 60 cm men det räcker till 1/72-flyg och 1/35-pansar, inte så mycket större!

Hälsningar

Magnus
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Magnus hakar på bokslutstrenden!

Inlägg av SvenYoung »

Tack för info om fototältet, Magnus! Skall kollas in :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Magnus hakar på bokslutstrenden!

Inlägg av Pelle F »

Lysande. Bra tips om fotograferingen också, tack för att du delar med dig.
/pelle
Skriv svar