MIG-19 1/32 Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: MIG-19 1/32 Klar

Inlägg av Lurifax »

Som vanligt ett riktigt maffigt bygge. Jag avundas dig din förmåga att få till metallfinish. Det ser oförskämt bra ut.
holst

CU@C4
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: MIG-19 1/32 Klar

Inlägg av Lurifax »

Björn G skrev:Du är grym på det metallrena! Vilken härligt brutal och vacker best!
Jag håller med angående det metallrena. Men inte riktigt angående det brutala. Jag tycker snarare att just Mig-19 och Mig-21 utstrålar en viss elegans. :geek:

Att det sen, p g a, underhållet, är en elegans på dekis är en annan sak.

Men nu är vi ute i en extrem nörddiskussion! :lol:

Hur som helst. Snyggt bygge. Snygg förebild.
(Jag blev inköpssugen och kollade runt lite men 32-modellen verkar slutsåld överallt. Kanske har världen blivit så inspirerad av Henriks bygge så alla modeller sålt slut. Nå, kanske lika bra det. jag har rätt mycket liggande i förrådet redan, bl a två 32-skale Mig-21 från trumpeter.)
holst

CU@C4
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: MIG-19 1/32 Klar

Inlägg av Henrik R »

Tack så mycket allihop!
Just MIG-19 är svår att få tag på, vet inte riktigt varför och om man hittar den så är dom väldigt dyra. Jag hade tur och hittade en i tyskland.
Jag har länge (2 år)sökt efter en mig-19 kan jag då säga .
Ang metallfärg så gillar jag Alclads färger enormt. jag tycker själv att resultatet blir bättre för varje sådant bygge. Man lär sig nya knep med Alclad varje gång tycker jag.
Horrocks
Inlägg: 382
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: MIG-19 1/32 Klar

Inlägg av Horrocks »

Fråga från en novis ang Alclad (jag har testat ett par gånger, men blev inte nöjd) - har du några stalltips hur man fram bästa resultat - speciell primer, teknik, tjocklek på lager, torktider, etc?
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: MIG-19 1/32 Klar

Inlägg av Anders.Edblad »

Ett fint bygge på ett snyggt flygplan, gillar den där metallrena finishen.
Håller med dig om Alclad färgerna.

Anders E
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: MIG-19 1/32 Klar

Inlägg av Micke A »

Ruggigt snygg och en brutal best! Har även jag testat Alclad men vi kom aldrig riktigt överens....

Micke A
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: MIG-19 1/32 Klar

Inlägg av magnusf »

Jag har aldrig varit någon MiG-kille men ju fler jag ser byggda desto mer intresserad blir jag! Förr tyckte jag de var fula men det är ju rätt snygga flygplan på det där lite ryss-brutala viset! Och som vanligt så är du metallfinishens konung Henrik, ytterligare ett mästerverk!

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: MIG-19 1/32 Klar

Inlägg av Henrik R »

Tack så mycket för kommentarerna!

Alclad läggs med tunna lager.Nån slipning mellan lagrena med 12000-14000 grit och rikligt våt yta. Och när jag lägger Alclad så kör jag med ganska låga tryck. Mitt idealtryck är 0.8-0.7 bar, högre tryck tycker jag att det blir för hård "drag" i färgen och den tenderar att bygga på ett för kraftigt lager. Lägre än 0.7 så tycker jag att det blir för stor rörelse på avtryckaren och läggningen av färgen blir för ojämn. Optimalt känner jag att det blir vid just 0.8-0.7 bar. Som grund kör jag Gunze gloss svart H01, det har alltid funkat för mig då jag tycker Alclads egen base coat inte är superbra. Dels luktar den riktigt illa och dels så sätter den igen sprutan efter en stund. Vill jag få dassiga och mörka ytor så kör jag matt svart istället på de ytor som kräver det, som t.ex hjulhus.
Skriv svar