Heller 60 år. SAAB Safir x2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Heller 60 år. SAAB Safir x2

Inlägg av Björn B »

Bild
Det är väl lika bra att plocka fram en sats som legat obyggd sedan 80-talet.

Bild
Hade en Broplan 91A konvertering liggande och det var länge sedan jag sågade av en modell så varför inte....
Det började ju bra. Nosen var både för hög och för bred . Dessutom hade jag läst på lite och fått reda på att Hellers huv var för bred. I en gammal Allt om Hobby föreslog man att man skulle skrapa och slipa på huven och sedan polera upp den men jag bestämde mig för att prova något annat.
Jag lade in en 0,25 mm plastribba mellan kroppshalvorna precis bakom huven och en 0,4 mm i framkant sen fylla i den triangelformade springan som blir med mer plast.
Senast redigerad av Björn B den 26 nov 2017, 08:05, redigerad totalt 1 gånger.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Heller 60 år. SAAB Safir

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Du breddade något som var för brett från början? Hänger nog inte med helt är jag rädd. Eller det var glashuven som var för bred och du breddade "fuselaget"?
Följer med intresse...
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: Heller 60 år. SAAB Safir

Inlägg av Fredrik L »

Ja, huven på den där är inte att leka med! Ser ut som du löst det bra.

Jag sågade itu min på längden, vilket är görbart tack vare rutornas placering. Har köpt eftermarknads huv till de andra som ska byggas...

/Fredrik
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller 60 år. SAAB Safir

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag kan inte bestämma mig för om jag ska bygga en civil eller militär 91A. Lika bra att bygga bägge.

Bild
Använder Maestro Models konvertering till denna. Började med breddningen även denna gång.

Bild
Självklart måste man ju bygga på ett typiskt manligt sätt. Man tar bara fram instruktionerna för att se varför det blev fel. Det verkade lättare att såga bort nosen innan kroppshalvorna limmas ihop men det blev bara sladdrigt att hålla på med. Hade jag kollat instruktionerna innan jag började bygga hade jag kanske kapat på rätt ställe och sluppit skarva i med plast.
Fast jag har ju mina motton: "Våga såga" och "Gör om, gör rätt"
Stellan
Inlägg: 5639
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller 60 år. SAAB Safir x2

Inlägg av Stellan »

Civil, vilken? Antarktiskärran? Du vet att du måste bygga Beechen också i så fall...det är lag på det.
Stellan Schroeder Englund
Jonny Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 jan 2012, 11:25
Namn: Jonny Andersson
Ort: Norrköping

Re: Heller 60 år. SAAB Safir x2

Inlägg av Jonny Andersson »

Snygga byggen, en liten detalj i sammanhanget, Safirens sidroder är lite vridet/snett. Ser man det bakifrån så är överdelen vriden
åt höger. A-Safirens motor går åt motsatt håll mot dom övriga varianterna så då är också sidrodret vridet åt andra hållet dvs vänster.
Angående Antarktiskmaskinen SE-BTY som Stellan nämner, är det någon som vet vad det är för färg på registreringen på den? På
dom bilder som finns ser man att den är omålad/alu med ett svart fält framför vindrutan men vad kan det vara för färg på
reg-bokstäverna?

Jonny
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller 60 år. SAAB Safir x2

Inlägg av Björn B »

Har tittat på antarktiskärran menfår inte fram uppgifter nog att bygga den. Den vridna fenan har Heller fått till på modellen.
Stellan
Inlägg: 5639
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller 60 år. SAAB Safir x2

Inlägg av Stellan »

Stellan Schroeder Englund
Jonny Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 jan 2012, 11:25
Namn: Jonny Andersson
Ort: Norrköping

Re: Heller 60 år. SAAB Safir x2

Inlägg av Jonny Andersson »

Bra referenser men dom säger inget om färgen på reg-bokstäverna.

Jonny
Stellan
Inlägg: 5639
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller 60 år. SAAB Safir x2

Inlägg av Stellan »

En gissning skulle vara enklast möjliga färgsättning om kärran lånades ut fär en stund från FV...dvs svart.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar