M4A3E8 Korea (USMC) - dekaler, s5

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

M4A3E8 Korea (USMC) - dekaler, s5

Inlägg av SvenYoung »

Hej på er!

Nu var det ett tag sedan jag bidrog till "In The Works", anledningen är att jag inte har suttit vid modellbänken på flera månader. Vi har haft fullt upp med husrenoveringar sedan maj.

Vill ändå säga att jag har följt många byggen här på forumet, dock inte haft så mycket tid att gå in och kommentera - ni inspirerar som vanligt med era suveräna verk.
Sedan var det superkul att träffa många av er (och se era fina skapelser) på C4 i Malmö, tyvärr bara ett kort besök på lördagen för min del i år.

När jag väl hade möjlighet att börja bygga igen, kände jag väldigt lite sug för att dyka tillbaka in i något komplext bygge med en massa scratch, så jag bestämde mig att jag skulle utmana mig själv: nu skall det byggas ur lådan, och det skall gå FORT!
Inget scratch, inga interiörer, inga motorutrymmen var/är ledorden.

För tre veckor sedan startade jag detta, och kan väl ändå påstå att min byggtakt har varit mycket högre än vanligt. Jag har haft svårt att hålla "detaljnisse"-fingrarna i styr, men i allafall hållit mig till produkter som finns att köpa (och som jag redan hade i stashen).

Det här är ett bygge jag velat göra länge (delarna har suttit i stashen i flera år), inspirerad av en bild i Squadron/Signal publiseringen "Armor in Korea - A Pictorial History". För er som har boken är bilden på s34, jag bygger vagnen i bakrunden, dvs "D43". Det jag gillar med dessa fordon är att de är "dozer tanks" med schaktbladen avmonterade men med vissa andra schaktbladsdetaljer kvar på vagnarna.

Det blev en del extra detaljering i allafall, men som sagt - väldigt lite scratch och inga utsvävningar i interiörsvärlden (fast det är faktiskt möjligt att lägga till en interiör i efterhand märkte jag :-) ). Tanken är att fylla de tomma luckorna med figurer (ja, kan ni fatta - nu skall jag ge mig in på figurer också, haha!)

Produkter som använts i det här bygget:

* Tasca M4A3E8 Korean War

* TMD produkter:
- HVSS Road wheels (endast använda på utsidan, så har jag halva satsen kvar till ett fordon till)
- 105mm turret (aningen modifierad för att bli en senare version)
- Hull hatch set
- Lite andra detaljsatser för skrov och torn

* Verktyg från Formations

* ET Models etc set (bästa etset jag har använt, helt suveränt).

* RB Model eldrör till Cal .50 and .30

* Schaktbladsdelar från Verlinden and Academy

* Okejdå, lite scratch också, bland annat skydden till periskopen som är gjorda av 0,3mm plaststav.

Det finns lite kvar att göra, bland annat tornet behöver få sig en omgång surfacer för att snygga upp skarvar, lufthål osv, men annars tror jag att målningen närmar sig med stormsteg!

Nåja, till bilderna!
Tack för titten!

PS Gama Goat-bygget (mfl) har inte dött, men jag behövde som sagt en paus från all vitplast :-) DS

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av SvenYoung den 13 sep 2018, 16:36, redigerad totalt 4 gång.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av magnusf »

Kul förebild och kul att du är igång och bygger igen Sven! Detaljera lagom är en konst det också, man kan nöja sig med att göra det som lönar sig och syns bäst och strunta i resten tycker jag!

Hälsningar

Magnus
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha Magnus.

Du har helt rätt, lagom fungerar det också. Lite därför jag valde en Shermanvagn, väldigt enkel vagn i verkligheten också och interiör är inte speciellt lönt med de små luckorna.

Tasca är ju alltid en hit när man skall försöka bygga snabbt och enkelt, precis som Tamiya - superbra passform och bra detaljering från början.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av magnusf »

Har både din gamla israeliska Sherman och en Easy Eight från Tamiya... Israelen är nästan klar för målning men körde fast i ett träsk av prestationsångest...

Hälsningar

Magnus
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av Erik Liljegren »

Mycket snygg, Sven!
Jag tycker att du bara ska bygga Shermans i framtiden.

Det finns gott om intressanta förebilder vad gäller Shermans i Korea, tex M4 Composite med schaktblad, M32B3 bärgare på tidiga M4A3-chassi och M4A3(75)w som byggdes om i Tokyo 1950 med 76 mm kanoner (de fick extra bärhjul på tornet och extra drivkransar på skrovsidan). De sistnämnda har jag dock aldrig fått bekräftat att de skickades till Korea, har bara sett en bild på en sån.

Sedan finns det ju också pakistanska M4A1E9, indiska M4A3E4, indiska Sherman V med 75 mm kanon från AMX13, tidiga israeliska M50, egyptiska M4/AMX, vanliga egyptiska M4A4/A2 och ombyggda Fireflies i Sydamerika (repotenciado...) om man vill bygga efterkrigsshermans. Och vem vill inte det? :)

Förresten, angående periskopskydden, har du testat Asukas egna sådana? De är riktigt snygga. TMD har också sådana i resin, två olika typer.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av SvenYoung »

Då tycker jag att du skall ta tag i M51:an igen så ser vi till att båda bli klara med våra Shermisar i närtid, Magnus! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av SvenYoung »

Hej Erik!

Stort tack för de värmande orden, det uppskattar jag verkligen.

Jo, Koreakriget är fullt av spännande fordon, och visst finns det en skörd av olika Shermanvarianter man kan bygga från den konflikten. Jag kan bekräfta att fordonen som byggdes om i Tokyo användes också i Korea.

Har faktiskt påbörjat en Koreakrigs bärgare (M32A1B3, dvs den baserad på M4A3) också för några år sedan, så denna måste ju bli klar en dag också. Fast nu lutar det åt det blir en M32A1B1 (dvs den som bygger på M4A1) istället, den användes också i Korea, och jag gillar de runda linjerna med HVSS bandaggregatet, riktigt fett. Vi får se vart det hamnar.

Byggtråden på M32A1B3 här:

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... it=m32a1b3

Sedan, precis som du skriver, så finns det otroligt många andra roliga varianter som använts av olika länder.

Jag har TMD's periskopskydd hemma, och de är jättefina men jag tycker ändå att de är aningen för tjocka, likaså Asuka's egna. Lite bökigare att göra egna med plasstav i och för sig, men det går. :-)
Senast redigerad av SvenYoung den 14 nov 2017, 08:06, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av Anders.Edblad »

Trevligt att du är tillbaka på forumet!
Hoppas att husrenoveringen går lika bra som modellbygget.
Ett stilrent bygge med många fina detaljer.

Anders E
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av SvenYoung »

Hej Anders!

Tack för vänligheten! Det är roligt att vara tillbaka. :-)
Husrenoveringen har gått hur bra som helst, det blev en mycket trevlig "face-lift" utvändigt. Värre med modellbygget som sagt, men nu är det igång igen.

Kul att du gillar bygget, nu håller vi tummarna (än en gång) att jag kommer i mål den här gången.. :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av SvenYoung »

Hittade förresten den här gamla tråden som jag hade totalt glömt bort. Det är kusligt vad lik texten är den här nya tråden, nästan pinsamt.

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... 3e8#p37516

Nåja, bara att göra det bättre den här gången. Det gamla bygget är skrotat (slängde bort modellen). Nu är det nya tag, och jag får trösta mig med att det här nya bygget har faktiskt kommit mycket längre på tre veckor :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar