Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

magnusf skrev:Väldigt trevligt bygge, Airfix stora modeller var alltid fascinerande när jag var barn på 80-talet, jag har dock varken någonsin byggt eller ens ägt någon. Tror du gör helt rätt i att försöka bygga modellen på dess egna villkor, med lite noggrannhet och basic fix så kommer den att bli jättefin! Den svampmålade Spiten ser väldigt trevlig ut den med!

Hälsningar Magnus
Tackar Magnus! Måste säga att jag är lite överraskad; någon som är så duktig som du på modellbyggerier och målning som inte har byggt en Airfixjätte? Jag är nog inte ensam om att vilja se dig sätta tänderna i en sådan! Har du plats så rekommenderar jag deras Stuka och Typhoon. Tycker de är allra bäst av Airfix 1/24 plan.
Live & let dry.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av magnusf »

Typhoonen är ju alldeles ny så det är fusk :) !

Hälsningar Magnus
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av MartinN »

André menar nog vingbalk. Om vingen skall ha rätt dihedral (v-form) blir det rätt stor belastning på ytan där vingöversidan limmas mot kroppen. Det finns en del knep i den bokserie som Airfix gav ut i samband med att modellerna kom till, bl.a. en mall på hur man skulle kunna göra en vingbalk och placera alldeles vid bakkanten på hjulbrunnarna. Men det är ju definitivt bättre att bygga och göra det utan vingbalk än att fundera i tjugo år på om det är värt besväret.

Bild

/M
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

magnusf skrev:Typhoonen är ju alldeles ny så det är fusk :) !

Hälsningar Magnus
Förvisso. ;) Hurricane och Stuka rekommenderas i sådana fall!
MartinN skrev:André menar nog vingbalk. Om vingen skall ha rätt dihedral (v-form) blir det rätt stor belastning på ytan där vingöversidan limmas mot kroppen. Det finns en del knep i den bokserie som Airfix gav ut i samband med att modellerna kom till, bl.a. en mall på hur man skulle kunna göra en vingbalk och placera alldeles vid bakkanten på hjulbrunnarna. Men det är ju definitivt bättre att bygga och göra det utan vingbalk än att fundera i tjugo år på om det är värt besväret.

/M
Tack för infon! Då är jag med. Dock är det inget jag ser mig själv böka med, V-formen (eller snarare brist på sådan) stör mig inte nämnvärt. Föredrar att bygga modeller rakt ur lådan, om inte delarna är superhemska. Praktexemplet är nog Trumpeters 1/24 Spitfire VB, vars stol är helt... koko? Fick köpa ny till den av Grey matter figures.
Live & let dry.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Andre B. »

Precis, det är vingbalken jag tänker på. Problemet med ett bygge utan vingbalken riskerar att spräcka modellen eftersom ingen baök håller vingarna uppe (rätt dihedral).

Så jag tänkte inte så mycket på detaljerna utan mer en modell som håller över tiden. Men det är möjligt att en modell som står på landningsställen håller bättre. Men det är lite tråkigt om den spricker när man lyfter upp den...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Andre B. skrev:Precis, det är vingbalken jag tänker på. Problemet med ett bygge utan vingbalken riskerar att spräcka modellen eftersom ingen baök håller vingarna uppe (rätt dihedral).

Så jag tänkte inte så mycket på detaljerna utan mer en modell som håller över tiden. Men det är möjligt att en modell som står på landningsställen håller bättre. Men det är lite tråkigt om den spricker när man lyfter upp den...

Vänligast / André
Detta har jag aldrig någonsin upplevt med mina stora modeller. :0 Tycker liksom de håller jättebra så länge man inte låter färg komma mellan plasten och limmet under bygget. Det kanske hade varit ett problem om vingarna vägt ett par kilo, men plast är ju inte direkt tungt. De är ena riktigt stadiga pippisaurusar ska du veta!

Filmade med min potatistelefon från 2007 för att visa, haha:

https://www.youtube.com/watch?v=oaqOu1GaXZU
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Framsteg!

Började maskera camomönstret med Tamiyas böjbara tejp; 3 mm vill jag minnas att det är. Det var lite knepigt eftersom den fäster lite halvdåligt. Men är man envis så sitter det till slut.

Bild

Bild

Alla mellanrum ska fyllas med mer tejp. Egentligen hade jag tänkt använda Humbrols Maskol på sådana stora områden, men hade hemska resultat på min 1/24 Trumpeter Messerschmitt BF109G när jag körde på detta vis, så det gör jag inte om. Det som hände var att jag sprejade den ljusaste färgen (grå) först, sen maskerade jag splintercamot. Fyllde mellanrummen med Maskol. Sprejade mörkgrå, tog bort tejp & Maskol. Färgen under tejpen hade en annorlunda ton jämfört med färgen som hade Maskol över sig. Så nä, never again.

Planerar att köra lite matt klarlack innan jag lägger på den gröna färgen också, tror det hade minskat chansen att färgen smiter in under tejpen. Min hjärna tycker det ska funka så, åtminstone. Haha. Men detta var allt jag orkade ikväll, får fortsätta imorgon.

Bild
Live & let dry.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av magnusf »

Hej igen!

Nu är jag tillbaks vid datorn så jag kan bli mitt vanliga långrandiga jag igen :) !

Att försegla tejpen med ett tunt lager färg eller klarlack är ett gammalt målarknep som funkar alldeles utmärkt, du behöver inte använda klarlack utan det går bra att ta lite tunt av den grå du redan använt!

Maskol är ett gissel liksom de flesta andra av maskeringsvätskorna. Alla som luktar cykelslang eller ammoniak är lika dåliga men jag har stött på EN som funkar som den ska, och den luktar heller inte illa: MicroMask.

Bild

Till slut, tack för vänligt omdöme om mitt byggande tidigare, det kliar i fingrarna av den där Typhoonen :) ...

Hälsningar

Magnus
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Tackar för tipsen Magnus! Den där MicroMask får jag se till att införskaffa; har redan tre av deras produkter som jag är väldigt nöjd med. MicroSet, MicroSol, och Micro Kristal Klear.

Så, dagens uppdrag blir att maskera färdigt, spruta ett tunt lager grått runt kanterna, sen grönt på det!
Live & let dry.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Andre B. »

Ser fint ut det där. Ser fram mot att se resultatet. Det där med vingbalken är något många nämnt just för Airfix Mustangen. Finns en del skrivet på brittmodeller om att plasten bågnat på grund av kraften/tyngden på vingarna. Jag byggde Me 109:an för en massa år sedan och där var det inga problem.
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar