Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Henrik R »

Nämen storskala är kul!
Det ser ju riktigt bra ut i både kropp och kontorsbalja. Det har du lyckats på in den rätta känslan i.
Maskingsarbete är inte det roligaste i modellbygge men det lönar sig när man är noga. Ang Tamiyatapen så måste du dra ut tapen innan du ska lägga på den, samt hålla fast änden och förankra den. om du gör alldeles för starka kurvor med tapen är risken att limmet inte kan hålla den på plats och den drar ihop sig lite, men lite värme så töjjer den sig. Den där tapen är en tejp man använder vig motivlackeringar inom billackering och inom vanliga motivlackeringar. prova dra ut den och forma, så får du se att den inte skrynklar sig..
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Tack Henrik!

Måste dock erkänna att jag inte hade en tanke på att man ska dra ut tejpen först, haha! Då vet jag det, tack för tipset.
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Åboj åboj åboj, framsteg!

Färdigmaskat!

Bild

Bild

Sprutade sedan lite mer grått runt alla kanter på tejpen. Imorgon sprutar vi grönt!

Bild
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Kunde inte vänta - sprutade Humbrol 116 kl. 3 på morgonen, haha. Jag väntar mig en hel drös med misstag när jag väl plockar bort tejpen, men jag har gjort mitt bästa för att undvika detta, och är relativt nöjd med slitet jag lagt ner. Damage report kommer imorgon.

Bild

Bild
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Nä ni, orkade inte vänta. Var bara tvungen att ta en titt under tejpen. Resultatet var över förväntan; endast ett par pyttesmå ställen jag behöver fixa till!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Man har ju lite att göra medan man väntar på att färgen torkar ytterligare några timmar ... ;)

Bild
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Maskerade pippin en gång till. Jag är livrädd för overspray, vilket kanske framgår av bilderna. ;) Stjärtbandet ska målas sky, så tänkte jag maskerar det också. Otroligt knixigt, men jag lyckades någorlunda.

Bild

Bild

Nu skjuter vi gult, Humbrol 24. Täckte bättre än vad jag trodde - dessutom var det dammtorrt innan jag ens funnit få rent min airbrush. Så jag sköt ett par lager till.

Bild

Bild

Presto! Midjebandet står på tur. Humbrol 90, mina damer och herrar.

Bild
Live & let dry.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av magnusf »

Här rullar det på! Flitigt och snyggt!

Hälsningar Magnus
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

magnusf skrev:Här rullar det på! Flitigt och snyggt!

Hälsningar Magnus
Tackar bäste Herr Magnus! Och mer ska det bli! Har precis sprutat Humbrol 90 och tagit bort all tejp. Midjebandet ser lite snett ut, men det är maskerat spikrakt, så det måste väl vara i en udda vinkel jag tagit kort från.

Bild

Bild

Bild
Live & let dry.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Andre B. »

Det där bandet ser ofta snett ut även i verkligheten. Mustangens tvärsnittsprofil där är lite äggaktig vilket gör att i vissa vinklar ser det allt annat är rakt ut. Hade lite samma känsla som du när jag byggde och målade KH 695, den RAF Mustang som nödlandade på Getterön utanför Varberg under kriget...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar