Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Andre B. skrev: 23 jun 2018, 10:41 Imponerande hur väl Tamiya's "böjbara tejp" fungerade. Undrar om den lägger sig lika snyggt på en Mustang i 1/72?

Roligt att se att det går framåt med bygget!

Mvh. André
Tack André! Har provat tejpen runt nosen på en 262:a i 1/48 med fina resultat, så 1/72 borde också gå bra. Ledsen att det tog 3 år att svara, haha.

Min mojo har varit usel på senare år, många och långa byggpauser.

Klarlacken passade på att gulna undertill på Mustangen under tiden, vilket gav den fina ljusgrå färgen någon slags spygrön nyans. Någon här på forumet varnade mig för detta, minns inte vem. :( Var övertygad om att jag kommit undan. Attans.

Hur som helst så bestämde jag mig för att slipa bort dekalerna och måla om, eftersom jag har ytterligare ett ark till denna modell.

Bild

Ska ju bli roligt.
Live & let dry.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av magnusf »

Välkommen åter! Ska bli kul att se den här färdig!

Hälsningar

Magnus
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Tackar Magnus. :D

Kanske postar mina andra projekt som jag pular med under tiden också...
Live & let dry.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Andre B. »

Just rädslan för gulnande klarlacker har ofta skrämt mig från att använda klarlack på mina modeller. Så det är väldigt få av mina modeller som är klarlackade. Och när jag sen nu drygt tjugofem år tillbaka inte målar vitt med Humbrol så har de flesta av mina modeller klarat sig bra. Dekaler är dock en annan historia i det här sammanhanget. Ta i trä! ;)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Humbrols klarlacker i deras små stålburkar är ingen höjdare, bara gul gelé. Men deras Cote-produkter i glasburkar har funkat väldigt bra för mig hittills. :)

Tack för att du påminde mig om denna tråd, André. Det står lite still just nu p.g.a en hel drös med anledningar, men hon är åtminstone ommålad undertill nu.

Bild
Live & let dry.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Andre B. »

Ser väldigt fint ut! :)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Lennart 12 »

Om du späder Humbrol lacken med lacknafta, så blir den fin att använda i färgsprutan, likaså deras färger. //Lennart
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Andre B. skrev: 08 feb 2022, 09:41 Ser väldigt fint ut! :)

Mvh. André
Tackar! :D
Lennart 12 skrev: 08 feb 2022, 10:03 Om du späder Humbrol lacken med lacknafta, så blir den fin att använda i färgsprutan, likaså deras färger. //Lennart
Nja, har inte haft särskilt bra resultat med lacknafta som thinner. Det blir ofta klumpar och dylikt. Använder balsamterpentin eller Humbrols egna enamelthinner. Men tack för tipset ändå. :)
Live & let dry.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Lennart 12 »

Ok, jag förstår. Märkligt att det kan fungera så olika. Jag har aldrig problem med Nafta till Humbrol, vare sig lack eller färg , Hm..//Lennart
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Nu ska det hända grejer.

Att göra:

1: Damma av. Kanske rentav tvätta med varmvatten och Yes diskmedel.
2: Bättringsmåla Humbrol 24 där jag slipat jämnt.
3: Måla om droptanks, eftersom deras klarlack också gulnat över åren. Har ett nytt dekalark så färgstrippning gör inget.
4: Blank/halvmatt klarlack undertill.
5: Dekaler undertill.
6: Klarlack över dekalerna. Kommer satsa på halvmatt.
7: Klarlack över resten av modellen där jag våtslipat. Halvmatt.
8: Limma fast hjul, eventuellt vädra dem lite till.
9: Limma fast avgasrören.
10: Klart.

Bild

Bild

Bild
Live & let dry.
Skriv svar