Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Anders.Edblad skrev:Jag har också en Badger 150 inköpt på 80-talet.
Du har tydligen problem med din, det här kanske du redan vet men min erfarenhet är att när sprutan beter sig som du beskriver är den del som kallas "tip" på bilden sliten och då blir sprutan helt hopplös att arbeta med. Jag byter den ca en gång om året.
Den finns att köpa komplett med "Head" delen vilket jag rekomenderar då den är väldigt svår att skruva fast utan att skada den. Den finns i tre olika storlekar beroende på storleken på nålen.
Rebell Hobby har ett bra sortiment på reservdelar till Badger sprutor.

Bild

Du sprutar tydligen med Humbrol färger det har jag också gjort för länge sedan. Om du ändå beställer delar till sprutan beställ en burk Mr Paint och prova den. Då får du en lättsprutad färg som du slipper blanda. Den luktar illa och är säkert inte hälsosam att andas in men jag gissar att du löst det eftersom du använder Humbrol.

Fint bygge av Airfix modellen!

Anders E
Tack Anders, och tack för tipset! Får bli ny sån där igen då (köpte en förra året), och se om det hjälper. Ska även prova Mr Paint om plånboken tillåter.

Har inte direkt löst luktproblemet med Humbrol, bara vant mig vid det en aning. Har mun- och nässkydd men det verkar inte hjälpa särskilt mycket. Det har dock blivit lite bättre sen jag började rengöra sprutan med aceton istället för lacknafta.
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Smetade fast några dekaler på min 1/25 Tiger 1 medan Mustangen torkar. Passade på att måla dit "HANS" också. Såg någon Tigerstridsvagn på Youtube som besättningen hade döpt på detta vis, så tänkte att jag döper min också. Haha!

Bild

Banden och alla hjul är bara torrpassade än så länge. Nästa steg är blanklack över dekalerna; vågar inte riktigt köra matt direkt ovanpå. Sen pinwash, mattlack, vädring... sen bör Hans vara färdig!
Live & let dry.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Anders.Edblad »

Du gör naturligtvis som du vill men de där lösningsmedlen du håller på med är inte särskilt hälsosamma.
Om man inte kan fixa en vettig ventilation finns det andra bra färger än Humbrol och Mr Paint.

Anders E
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Anders.Edblad skrev:Du gör naturligtvis som du vill men de där lösningsmedlen du håller på med är inte särskilt hälsosamma.
Om man inte kan fixa en vettig ventilation finns det andra bra färger än Humbrol och Mr Paint.

Anders E
Hade tagit ett par år att samla ihop till ett vettigt urval av färger, bara.. :/
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Efter noggrann maskering så lyckades jag få ordning på bandet, till slut. Onwards!

Bild
Live & let dry.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Andre B. »

Ser bra ut. Blir allt mer sugen på att bygga något stort. Men lär nog få donera bort den på grund av platsbrist...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Tack Andre! Jag har inte heller någonstans att ställa denna! Får väl bli på diskbänken i köket, hahaha!

Glömt att uppdatera er gubbar och jäntor!

Blanklack över & under - torkat och klart. Hittade en 50ml Humbrol 35 gloss varnish som var helt superb. Har nu påbörjat dekalerna! Cartograph-dekalerna som Airfix inkluderar med modellen är helt fantastiska att arbeta med.

Bild

Bild
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Bjuder eder på lite fler bilder; en mockup med propeller och hjul på plats, samt rundlarna undertill! Grymma dekaler.

Bild

Bild

Bild
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Oj så jag slarvat med att uppdatera denna tråd!

Hade sprutat ett lager med Humbrol Satin Cote. Noterade när jag tog bort maskeringen runt framrutan att mitt jobb med att limma fast möget med Mikro Kristal Klear såg ganska slarvigt ut. Bestämde mig för att åtgärda detta.

Bild

Använder mig utav Tamiyas böjbara tejp för att avgöra hurpass mycket av nederdelen utav denna ruta som kunde offras.

Bild

Spackel på.

Bild

Passade på att ha ihjäl en av dekalerna.

Bild

Tydligen hade jag sprutat för tunt med klarlack över. Haha. Lyckligtvis så fick jag nya dekaler av en vän på LSP-forumet. Räddaren i nöden förhindrade att denna modell hamnade på shelf of room.

Bild

Efter mycket och massvis av slipande så var det dags att maskera av och spruta gult.

Bild

Efter första lagret noterade jag sprickor. Dessa är åtgärdade nu. Sprutat mer gult.

Bild

Ska ta fler bilder sen!
Live & let dry.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Andre B. »

Imponerande hur väl Tamiya's "böjbara tejp" fungerade. Undrar om den lägger sig lika snyggt på en Mustang i 1/72?

Roligt att se att det går framåt med bygget!

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar