Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Fredrik L »

Ooh, den kommer bli vacker med rundlarna på!

Snyggt jobbat!

/Fredrik
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Andre B. skrev:Det där bandet ser ofta snett ut även i verkligheten. Mustangens tvärsnittsprofil där är lite äggaktig vilket gör att i vissa vinklar ser det allt annat är rakt ut. Hade lite samma känsla som du när jag byggde och målade KH 695, den RAF Mustang som nödlandade på Getterön utanför Varberg under kriget...
Aha, tack för förklaringen!
Fredrik L skrev:Ooh, den kommer bli vacker med rundlarna på!

Snyggt jobbat!

/Fredrik
Tack Fredrik! Förhoppningsvis så kan jag få fason på min klarlack så man kan börja peta dit alla dekaler. Just nu har den samma konsistens som gelé, av någon anledning... köpte den ny förra månaden, inte öppnat förrän nu. Så det var ju lite snopet. Frågan är om Humbrols thinner råder bot på detta, än så länge har den inte påverkat geggan. :(

För att skjuta upp på detta lilla äventyr så bestämde jag mig för att måla tanklocken (?) röda, då beskrivningen anser att jag ska göra just detta. Målat på frihand med Humbrol 60, fast de verkar behöva ett lager till.

Bild

Bild

Ni får en lite bättre bild på bandet också:

Bild
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Fick pli på klarlacken med kopiösa mängder thinner. Den sprutade bra. Dock syns min reparation på bandet alltför tydligt; jag hade försiktigt slipat bort ett litet hårstrå som fastnat i det, och duttat på lite färg med en svamp för att dölja det. När jag sedan sprutade klarlack så är det en stor ljus fläck mitt på bandet! Hur jag ska lösa detta vete bara gudarna, men jag lär inte kunna fortsätta förrän det är åtgärdat, eftersom det stör mig något fruktansvärt. Men när det är fixat ska jag spruta ett andra lager klarlack, sen blir det dekaler.

Bild

Bild

Bild
Live & let dry.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Stellan »

Använd färgsprutan för att lägga ett diffust lager av samma färg så mjukar du upp kontrasterna mellan bandet och lagningen.
Stellan Schroeder Englund
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Stellan skrev:Använd färgsprutan för att lägga ett diffust lager av samma färg så mjukar du upp kontrasterna mellan bandet och lagningen.
Tack för tipset. Mjo, funderade på att göra något i den stilen... problemet är att bandet är rena helvetet att maskera. :( Får se hur jag bär mig åt när det är tillräckligt torrt...
Live & let dry.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Stellan »

Men du behöver väl inte maska allt? Bara en liten rak bit närmast området...och så blåser du på en bit för att jämna ut gammal o ny färg. Det är den skarpa kontrasten ögat ser och den försvinner med lite utsuddning av färgsprutan. Det ska väl på ett regnummer där och kanske lite vädring också som tar bort kontrasterna?
Stellan Schroeder Englund
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Stellan skrev:Men du behöver väl inte maska allt? Bara en liten rak bit närmast området...och så blåser du på en bit för att jämna ut gammal o ny färg. Det är den skarpa kontrasten ögat ser och den försvinner med lite utsuddning av färgsprutan. Det ska väl på ett regnummer där och kanske lite vädring också som tar bort kontrasterna?
Min airbrush är inte vad den brukade vara... får enormt med overspray hur jag än tunnar ut färgen, hur mycket jag än mixtrar med nålen, och oavsett psi. Fick den begagnad, han lär ha köpt den 1988. Jag har inte råd med ny, sååååå... får göra det bästa av situationen.

Den enda vädring som kommer hamna där är lite dark dirt wash i panellinjerna, och regnumret läggs tyvärr bakom bandet, under den bakre vingen.
Live & let dry.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Andre B. »

Du behöver kanske inte maska och måla hela bandet utan bara den sidan fläcken syns på?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Snussugen »

Andre B. skrev:Du behöver kanske inte maska och måla hela bandet utan bara den sidan fläcken syns på?
Fortfarande massa jobb jag inte ser fram emot, men det måste göras! :D
Live & let dry.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Airfix 1/24 P-51D/K Mk. IVA Mustang

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag har också en Badger 150 inköpt på 80-talet.
Du har tydligen problem med din, det här kanske du redan vet men min erfarenhet är att när sprutan beter sig som du beskriver är den del som kallas "tip" på bilden sliten och då blir sprutan helt hopplös att arbeta med. Jag byter den ca en gång om året.
Den finns att köpa komplett med "Head" delen vilket jag rekomenderar då den är väldigt svår att skruva fast utan att skada den. Den finns i tre olika storlekar beroende på storleken på nålen.
Rebell Hobby har ett bra sortiment på reservdelar till Badger sprutor.

Bild

Du sprutar tydligen med Humbrol färger det har jag också gjort för länge sedan. Om du ändå beställer delar till sprutan beställ en burk Mr Paint och prova den. Då får du en lättsprutad färg som du slipper blanda. Den luktar illa och är säkert inte hälsosam att andas in men jag gissar att du löst det eftersom du använder Humbrol.

Fint bygge av Airfix modellen!

Anders E
Skriv svar