1/48 Spitfire PR.XIX S 31. Färdig, nya bilder sid 8.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Johan Elvin
Inlägg: 988
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

Det har inte hänt mycket på byggfronten på senaste tiden
Har lyckats få lite grann gjort dock, samt att jag har bestämt mig för vilken färg det ska målas med.

Jag hittade en burk med PRU Blue från Xtracolor som jag tydligen använt vid ett tidigare tillfälle för länge sen när jag satte ihop Dædalus 1/72 S 31. Hade glömt bort det och den färgen är spot on vad det gäller nyans tycker jag.

Här är läget på bygget just nu
Luftintag, kylare och kamerabiten är på plats
Bild
Bild

Kylarna kommer från Dacos uppdaterings set

Nätet i luftintaget är eduard ets, är väl lite grovt men det funkar.
Bild
Bild

Luftintaget till kabintrycket har jag också försökt få till
Bild
Bild

Nu så ska den in i målarboxen.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Mats Averkvist »

S 31 var målade PRU blue vid leverans från England. Senare blev de målade i en renare blå färg. Fälg och ben är originalfärg medan luckan är så som FVM:s S 31 blev målad efter renoveringen.

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Björn Fransson »

Är det verkligen så? Jag har för mig att jag hört att nyansskillnaden beror på att kärran (men inte stället) är lackad med en lack som gulnade med åren. Hela rasket är ju hursomhelst ommålat eftersom kärran väl kom från Canada?
Johan Elvin
Inlägg: 988
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar för inläggen om färgen.
I senaste numret av SFT finns det en artikel om Lars Cranning som S 31 förare och totalhaveriet med 31031 i vilken dom visar bilder på bitar från flygplanet med original färg kvar på. Den färgen påminner väldigt mycket om hur xtracolors nyans ser ut.
Frågan är om insidan av landställsluckor, hjulbrunnar och landställsbenen var målade i samma kulör?
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Mats Averkvist »

Björn Fransson skrev:Är det verkligen så? Jag har för mig att jag hört att nyansskillnaden beror på att kärran (men inte stället) är lackad med en lack som gulnade med åren. Hela rasket är ju hursomhelst ommålat eftersom kärran väl kom från Canada?
Jovisst. Det stämmer att maskinen är ommålad och klarlackad och har därför fått en grönare ton. Fälgen och benet är målade i originalnyansen utan klarlack!
Johan Elvin
Inlägg: 988
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

För oss som inte är i Malmö och roar oss så kan man passa på å få lite byggt i stället.

Har maskat det som inte ska målas
Bild

Bild

Bild


Primad med Mr. Surfacer 1000 (god ventilation krävs vid användande av denna, tusan vad den luktar)
Jag brukar använda mig av alclads gråa primer, men jag läste nånstans (på det här forumet?) att den inte ska funka så bra på resin.

Bild

Bild

Bild


Primern avslöjar alla fel och brister, och det finns det gott om. Bara tillbaka till att spackla och slipa. :cry:

Det här bygget kommer inte att bli så mycket gjort på ett tag framöver då den får lämna plats åt ett bygge på Britmodellers Swedish Military GB

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av bergwall »

Följer med spänning det här bygget. Förstår dock inte diskussionen om blå kulören helt och hållet. FMV (eller Kungliga flygförvaltningen) köpte väl PRU-blå färg från engelsmännen efter att man utan särskillt stor framgång försökt blanda liknande nyans från kronmärksblå och svart? Är det den "rena kulören"? Att kulörerna gulnar beror kanske på att man använt någon typ av cellulusabaserad olja som bindmedel i färgen?

Såg en inteessant grej på 31019:
Bild

Här ser det ut som området kring landställsinfästningen mot mitten på framkanten fått lite behandling (primer?) eller är det någon bildförvrängning?

/Robert
Johan Elvin
Inlägg: 988
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

Visst är det så Robert.
Sverige köpte in original färg från England efter misslyckade försök att blanda till egen färg.
Har du koll på ifall även landställ, luckor och hjulbrunnar målades med samma färg?

Kan det vara nån lagning eller mod? Det ser ut som om det sitter nåt som sticker ut mitt på den plåten som jag inte känner igen. Nån avluftning?
Vad är det för vitt? streck på ovansidan av framkant vinge på bilden?
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av bergwall »

Ok,
Det vita strecket finns motsvarande på vänster vinge och användes till att "sikta" med kamerorna under bakkroppen. Enligt en förare stog kamerorna "om lott", som om man korsar långfingret och pekfingret och resultatet blev en långsmal bild om man la ihop de två. Det finns även ett vitt streck intill vänster skevroder för att sikta ned den horisontella kameran.

Jag vågar inte mig på någon gissning om målningen av ställ, insida luckor och hjulhus var PRU eller gröna. Det var väl standarddelar, dvs samma som Mk. XVI och det är frågan om de målade om ALLT vid målningen av hela flygplanet?? Jag trodde man målade flygplanet med ställen inne på domkrafter och på så vis slapp jobbigt maskeringsarbete? Men å andra sidan vet jag inte om engelsmännen använde sig av domkrafter, det står ju "Trestle here" under vingarna.

EDIT:
Jag har nu lärt mig att standardmålning för Spitfire var att landställ och fälg oftast målades "silver dope" eller liknanade och inside luckor och hjulbrunnar interioer grey green. Det borde synts i bilden ovan om stället var silver tycker jag, men jag har misstagit mig förr.

Det är möjligt att 31019 var med om ett haveri en tid innan detta, ibland var det väldigt tätt mellan dem. Men jag har inte kollat upp det.
/R
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Björn Fransson »

På sidan 180 i "Kronmärkt" finns en färgbild på S 31. Där kan man konstatera att fälgen i alla fall inte var silvermålad, utan troligen blå, möjligen grön. Jag tror som du att stället och fälgen på bilden ovan knappast var silver de heller. Då hade de - på RAF-manér - troligen haft röda markeringar över fälg och däck. De här ser snarare vita ut, vilket de också är på färgbilden.

Troligen var de (ställ och fälg, alltså) målade i en mörkare kulör. Det vore osannolikt om det skulle röra sig om en helt annan färg än de tre nämnda. Och eftersom fälgen tycks vara i samma nyans som stället på bilden ovan och på färgbilden i Kronmärkt känns det mer troligt att man i Flygvapnet valde att måla rubbet blått när man "ändå var igång" än att - rätt omotiverat - endast måla om fälgarna i grönt. Varför skulle man gjort det?
Skriv svar