1/48 Spitfire PR.XIX S 31. Färdig, nya bilder sid 8.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Henrik R »

Grymt! Snyggt jobbat!!! Gillar din Spitfire.
Lennart

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Lennart »

Instämmer med föregående,vackert hantverk. Mycket läckert målat tycker jag/Lennart
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Sten Ekedahl »

En liten fundering: Hade även PR XIX, som pga tryckkabinen saknade dörren på vänster sida, den röda kofoten på vänstersidan i cockpit? Har själv inte tänkt på det förut och har inte koll på det.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar allihop.
I all referensmaterial jag har tillgång till så sitter det en kofot där, inte bara på bilderna från museet kärran.
Benämningen på kofoten är hood jettison crowbar, vilket borde tyda på att man använder den till bända loss huven inifrån vid en nödsituation när huven inte gick å öppna på vanligt sätt.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
teeoo
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 jan 2012, 01:20

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av teeoo »

välsnickrad inredning - ser klart trovärdig ut !
AndersN

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av AndersN »

Kanonfint, som vanligt ;)
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Björn Fransson »

Mycket fint - och perfekt referensmaterial för oss som har liknande planer. Följer med spänning och imponeras över din grymma detaljkoll!
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar, tackar
Vad det gäller detaljerna så finns det utmärkta bilder på the spitfire site tagna på våran kärra i flygmuseet, samt på ipms stockhols hemsida + att jag har tillgång till modellbyggarguiden man får tillsammans med boken om spitfire i fågel blå serien.
Sen vill jag pusha för Mathias Anderssons fina spitfire bygge som har gett mycket inspiration. Hans blogg finns här: http://modellbygge.blogspot.se/search?u ... results=35
Man får gå tillbaka till 2008 för att hitta det bygget.

Håller på med Oxygen tankarna och ska försöka få till den texten som är på dom. Mina planer är att skriva ut texten på vit dekalpapper med vit text och svart bakgrund, eftersom tankarna mestadels är svarta borde det kunna funka.
Nån som har nåt bra tips om hur man kan göra för att få till så liten text så tydlig som möjligt.

Tyvärr har det stått stilla idag p.g.a att mina skrivare passade på att säga upp sig.
Håller precis på med att installera en nyinköpt skrivare. Jag måste testköra den ett tag innan jag ger mig på att skriva ut dekaler.

//Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av bergwall »

Tjena,
Kofoten borde nog suttit där. Det framgår i alla fall i den här rapporten med 31005 att den hade trillat lös.
Bild
Några bilder från haveriet. Flygföraren flög Allmänn flygträning (AFT) och det föll på andra divisionens lott (div. chef Wängström) att skola AFT därför borde spinnern varit blå men det är ju praktiskt taget omöjligt att säga, inte bara pga bucklorna! Vad jag hört så cirkulerade flygplanen ganska flitigt. Siffrorna ser väl ut att vara gula, gripen tittar framåt på båda sidorna.
Bild
Bild
Bild

/Robert
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Spitfire PR.XIX S 31

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar för informationen och bilderna Robban.
Jag vet fortfarande inte vilken individ jag ska göra, mer än att den ska ha blå spinner med gula individ nummer på fenan efter att dom numrerade om flygplanen, vilket ju gör 31005 till en bra kandidat.
Vad det gäller metallrena vingframkanter så verkar det inte förekomma på alla individer eller var det nåt som kan ha tillkommit senare?

Åter till bygget så är syrgastankarna färdiga.
Dom är gjorda från modellens tankar som är nedkapade en hel del plus en tredje som är tillverkad av en bit gjutstam som turligt nog hade samma diameter.
Efter lite trixande fick jag till dekaler som funkar skapligt.
Bild
Bild

Här är dom färdiga att monteras in i modellen
Bild

Efter lite övertalning så fick jag dom på plats
Bild

Även bältena har blivit permanent monterade
Bild
Bild

Ett litet tips till dig Robban är att ta med texten på tankarna till ditt dekalark om det inte redan är för sent.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Skriv svar