Projekt B 5 1/48 F.n avstannat

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt ( pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild: 1. Ladda upp din bild/bilder på en fototjänst som t.ex. Imgur eller Flickr. 2. Försök att hålla storleken till 800x600. 3 När du laddat upp bilderna så kopierar du in dess URL när du tryckt på IMG knappen, då får du en IMG tag före och efter URL:en.
AndersN

Projekt B 5 1/48 F.n avstannat

Inlägg av AndersN »

Den 6 jan gick pengarna. Den 5 maj vättes stämpeldynorna i Texas. Snabba ryck :o
Den 14 maj fick jag en avi och hämtade en liten kartong, med två mindre kartonger i. Spännande.
De mindre kartongerna var av den typen som inte säljer sig själva i den lokala hobbybutiken:
Bild

Ivrig som Hin Håle började jag hacka bort gjutblock innan jag hunnit innanför dörren och fann att antingen är A-17 väldigt annorlunda eller så.. ja... :roll:
Gjutningarna var som jag väntade mig från LSM, ibland klockrent och ibland ett par mm höjdskillnad på stabbarna...
Så det första jag gjorde var att dela bakkroppen för att få bukt med stabbarna:
Bild
Syns inte på den här kassa bilden, men bakkroppen är dessutom ca 1cm för kort och alldeles för smal. Allt som allt gjorde det inget att den behövde delas då det nog underlättar arbetet att förlänga och bredda.

Mittvingen var inte heller riktigt B5, så jag breddade den 2mm och ökade kordan 1mm framåt och ett par mm bakåt.
Yttervingarna pekade lite väl mycket bakåt så det får fixas det också, de ska även rundas av lite i spetsen.
Här har vänster pilvinge rätats ut aningen, höger är som den kom i låddan:
Bild
Vingarna var inte heller riktigt suveränt gjutna, en av de två var tjockare mitt på än längst in. Va? Måste man ge gjutformen stadga när man gjuter? Vaffödå? Mycket tröttsam slipning där det inte ska behövas.

Inte ett bygge detta, bara ett stilla iordningsställande av delar.

Fortsättning följer.
Senast redigerad av AndersN den 07 okt 2012, 00:08, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Elvin
Inlägg: 882
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Projekt B 5 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Detta bygge ser jag fram emot
Har också beställt en A-17 från LSM, men den lyser fortfarande med sin frånvaro.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
AndersN

Re: Projekt B 5 1/48

Inlägg av AndersN »

Kolla upp saknade delar när du väl får den. Ena saknade huv och pitotrör och båda saknade instrumentpanelen! Att han inte dubbelkollar sånt när han skickar saker tvärs över klotet... Får du den innan min senaste beställning gått kan han ju skicka ev saknat med den, tar väl fem månader så det är nog lugnt :twisted:

Vänster vinge börjar ta form. Kvarstår lite spackling och slipning, sen blir det höger vinge.
Bild
Johan Elvin
Inlägg: 882
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Projekt B 5 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Får hoppas att den dyker upp över huvud taget till att börja med.

Vari ligger felet med vingarna?
Skiljer sig A-17 vingen mot B 5 eller är det bara dåligt gjort från LSM.
Mina tidigare erfarenheter av honom har bara varit positiva.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
AndersN

Re: Projekt B 5 1/48

Inlägg av AndersN »

Vet ej, har inte kollat upp A-17. Trodde att vi kopierade den när vi gjorde B 5. Eller så är ritningarna i B 5-boken fel. Har en uppsättning fina A-17(A)-ritningar nånstans, ska kolla vid tillfälle.
Tror nog att den ser ut som en B 5 även om man inte rätar ut och drar ut vingarna. Andra petitesser är höjdrodren, sidrodret, landställen/hjulkåporna och skevrodrens undersida som på modellen är spikrak hela vägen ut, de ska vara rundade.

Stora problemet med vingarna är att de är bulliga, de är tjockast på mitten. Svårt att fota fenomenet.
Har inte haft mycket med han att göra, men hans Me 264 är dock väldigt tvivelaktig både här å där...
Pågår ett bygge av hans 1/32 MXY Okha på LSP och det är allt utom positivt tyvärr...
Men, som du säger, många säger bara positivt om hans grejer.
Björn Fransson
Inlägg: 3262
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Projekt B 5 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Underbart projekt! Vill se mer!
Henrik R
Inlägg: 2940
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Projekt B 5 1/48

Inlägg av Henrik R »

Vad vore livet utan resin? Ballt projekt! ska följas!
AndersN

Re: Projekt B 5 1/48

Inlägg av AndersN »

Ja, vad vore livet utan lite resin i morgonkaffet?! Tack, jag hoppas det blir vad jag hoppas.

OK Johan! En kvick jämförelse av ritningar: B 5/Landström och A-17A/Wylam, som är mer eller mindre identiska i ytterkonturerna, visar att LSMs modell är:
För kort i bakkroppen ca 6mm (editerat efter itusågning av bakkropp)
Stabbe och höjdroder är korrekt för A-17, B 5 höjdroder 5-10% större
Den har för kraftig pilvinge och för kort korda:
Bild
Dessutom stämmer huven bättre för B 5 än A-17(A).


Nu är jag absolut inte ute efter att nedvärdera Mikes A-17, jag vill bara ha en schysst B 5. För det är ju det det ska föreställa, en A-17 inte en B 5. Lite ombyggnationer hade jag räknat med!
Senast redigerad av AndersN den 19 maj 2012, 11:32, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Elvin
Inlägg: 882
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Projekt B 5 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Bra info Anders
När det blir dags för en annan att bygga denna så är det ju bra att veta vad som behöver åtgärdas.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
AndersN

Re: Projekt B 5 1/48

Inlägg av AndersN »

Utmanade ödet och kapade bakkroppen...
Lättare att se att det saknas ganska exakt 6mm.
Bild

Här skiljer sig Wylam och Landströms ritningar åt:
Bild

Lutar nog åt att jag behåller fenan som den är. Rättar bara till vinkeln längst upp på sidrodret, då den är densamma på båda ritningarna.
Skriv svar