Ännu en Bulldog.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Ännu en Bulldog.

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag har startat med en Tarangus Bulldog det blir den andra.
En trevlig modell med många intressanta målningsalternativ.
Bild

I vanliga fall försöker jag aldrig förbättra en färdigbyggd modell. Men med min första Bulldog gör jag ett undantag. Det var en massa smådetaljer som jag retade mig på. Noshjul, landningsljus, avgasrör.......dessutom hade jag lyckats sätta dit båda övre positionsljusen det på kroppen och fenan. Vad jag sett på alla bilder satt det bara ett av dom på varje flygplan. Så här långt har jag kommit med den.
Bild

Bild

Anders E
Paramedic
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 dec 2012, 22:22
Namn: Tobias
Ort: Stockholm

Re: Ännu en Bulldog.

Inlägg av Paramedic »

Trevligt, det kommer bli fint.. :)

Jag måste själv plocka upp en sån box..
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Ännu en Bulldog.

Inlägg av Anders.Edblad »

Tobias, tack för det.
Jag har tänkt att bygga den som hänger upp o ned på F-15 museum. Den är lagomt sliten och har en intressant märkning.
Bild
Så här långt har jag kommit nu.
Bild

Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Ännu en Bulldog.

Inlägg av Anders.Edblad »

Sidorutorna är tvådelade något som jag missade på första modellen. Jag tog en rosa maskeringstejp inköpt på Bauhaus som stöd när jag limmade dit rutorna.
Bild

Jag skakade liv i ett väldigt gammalt projekt en Spitfire från Tamiya. Tänkte testa hårspray metoden på den. Men annat kom i vägen så den har stått så här i två år efter att jag sprayat hårspray på den.
Bild
I ett av Topcolor häftena finns en Spitfire som användes på Malta den är bara målad med Dark Sea Gray på ovansidan och var riktigt sliten. Min nya favorit färg är Mr Paint men jag tror inte att den funkar för den här metoden så det fick bli Gunze färg.
Bild
Efter en omgång av slipdukar, tops och tandpetare blev det så här.
Bild
Bild

Det kanske blev för mycket men många plan på Malta var riktigt slitna.
Målet är att den ska vara sliten och dammig utan att se ut som en stridsvagn från första världskriget.

Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Ännu en Bulldog.

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag satte dit positionsljus på Spitfiren.
Bild

Bild

Min uppdatering av Bulldogen börjar bli klar.
Bild

Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Ännu en Bulldog.

Inlägg av Anders.Edblad »

Mitt första försök att måla istället för att använda dekaler.

Bild

Ganska nöjd med resultatet. Mr Paints "insignia red" tyckte jag var för orange det är den som är på vingspetsarna som var rödmålade på det här planet. Blandade ut den med rött till nationalitetsbeteckningen.

Bild

Kanske ska investera i en sån där plotter?

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Ännu en Bulldog.

Inlägg av magnusf »

Anders! Skärplotter kan verkligen rekommenderas, speciellt för dig som bygger i större skalor än 1/72! Det öppnar rätt mycket kul möjligheter.

Vart tog den andra stackars Bulldogen vägen? Kurt Gustavssons 33:a kanske? Här finns ett blogginlägg med lite historik och en vidare länk till ett fint Youtube-klipp!

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Ännu en Bulldog.

Inlägg av Anders.Edblad »

Bygget av den andra Bulldogen fortsätter men har hamnat i skuggan av det gammla Spitfire bygget som jag satte fart på.
Igår fick den lite färg på sig.
Bild

Intressant blogg och ett bra Youtube inlägg. Det finns många intressanta förebilder för ett Bulldog bygge. Jag kommer att bygga den som hänger på F-15 museet.
Bild

Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Ännu en Bulldog.

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag målade gult under innan jag målade Day-Glo färgen. Målade den i tunna lager för att försöka få till den solblekta ytan.
Bild

Ganska mycket pyssel för att måla halkskydden på vingen. Men arbetet underlättas av att min nya favoritfärg Mr Paint torkar direkt så man slipper vänta på att färgen ska torka.
Bauhaus säljer en rosa maskeringstejp med låg vidhäftning den skar jag till och använde som mall.

Bild

Bild

Bild

Snart dags för dekaler.
Anders E
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Ännu en Bulldog.

Inlägg av Niklas »

Ser riktigt bra ut, tycker jag! Effekten med blekt day-glo, som du försökt få till, har du lyckats riktigt bra med enligt mig. Tar till mig av tipset och kommer pröva det själv framöver. :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar