A-6A Intruder 1/48 KInetics, färdig s15

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av Björn Fransson »

En hård kamp det där... Men du lär garanterat gå segrande ur striden den här gången också. :)
SebastianP
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 mar 2018, 21:55
Namn: Sebastian Palm

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av SebastianP »

Janne.S skrev: Japp, byggde en som Battroid förra året nu gör jag en i Fighter mode....så har jag en i Guardian i stashen :D
Mumsig Macross-modell! Ser ut som en 1/48, med tanke på burkarna i bakgrunden. Har inte byggt den själv, men jag har en i 1/72, och det är inget stort plan, precis. (Man vet att ett jaktplan är litet när en Gripen tar mer hyllplats...)
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av Janne.S »

SebastianP skrev:
Janne.S skrev: Japp, byggde en som Battroid förra året nu gör jag en i Fighter mode....så har jag en i Guardian i stashen :D
Mumsig Macross-modell! Ser ut som en 1/48, med tanke på burkarna i bakgrunden. Har inte byggt den själv, men jag har en i 1/72, och det är inget stort plan, precis. (Man vet att ett jaktplan är litet när en Gripen tar mer hyllplats...)
Nädå, den är 1/72...ville ha alla i samma skala så de kunde stå intill varann lite snyggt. Har en 1/48 Valkyrie i stashen iof :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av Janne.S »

Björn Fransson skrev:En hård kamp det där... Men du lär garanterat gå segrande ur striden den här gången också. :)
Tack Björn.....återstår att se hur det går men jag kämpar på :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
SebastianP
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 mar 2018, 21:55
Namn: Sebastian Palm

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av SebastianP »

Janne.S skrev: Nädå, den är 1/72...ville ha alla i samma skala så de kunde stå intill varann lite snyggt. Har en 1/48 Valkyrie i stashen iof :D
Heh, förstår precis. Bygger nästan uteslutande i 1/72 så länge subjektet finns i den skalan, mest för att kunna göra storleksjämförelser och visualisera hur stora och små vissa saker är. Det är mycket lättare att se hur liten en VF-1:a är om man kan ställa den bredvid nåt man kan råka på i verkligheten, och likadant hur enormt vrålstor en VF-0:a är.

(sen hamnar allihopa i hyllan mellan min B-1:a och min Airbus A400M och känner sig genast mycket små... )
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av Janne.S »

SebastianP skrev:
Janne.S skrev: Nädå, den är 1/72...ville ha alla i samma skala så de kunde stå intill varann lite snyggt. Har en 1/48 Valkyrie i stashen iof :D
Heh, förstår precis. Bygger nästan uteslutande i 1/72 så länge subjektet finns i den skalan, mest för att kunna göra storleksjämförelser och visualisera hur stora och små vissa saker är. Det är mycket lättare att se hur liten en VF-1:a är om man kan ställa den bredvid nåt man kan råka på i verkligheten, och likadant hur enormt vrålstor en VF-0:a är.

(sen hamnar allihopa i hyllan mellan min B-1:a och min Airbus A400M och känner sig genast mycket små... )
Borde nypa mig en VF-0 någon gång...de börjar bli sällsynta.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av Janne.S »

En lilling uppdatering när man ändå ligger hemma med magsjuka, urk ...



Nya panellinjer för luckorna över kroken...ska på lite antenner och grejer sedan

Bild



Målat och avmaskat...

Bild




Grejade det andra med...målat och putsat.

Bild




Och stjärten...

Bild




Så ett steg framåt, målade luftbromsarna i Alclad magnesium

Bild




Sedan ska utblåsen målas och likså luftintagen...inte kul att maska inne i dom :(

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av Janne.S »

OK, då kör vi!


Först en snabb titt på mitt sidoprojekt, snart klar ska göra klar dekalerna, lacka och sätta ihop.

Bild


Luftintagen...


Först tänkte jag maska konventionellt precis som jag gjort på utsidan...men det det var omöjligt att få in en tunn tejpremsa att maska kanten med! Jag försökte i
2 veckor att få till det med sedan gav jag upp och tänkte penselmåla, då slog det mig: varför försöker jag maska för färgen som ska målas istället för att maska
färg som redan målats då det är lättare?!

Bild




Sagt och gjort!

JAg skar till ett par plastskum masker...

Bild




MAskade splitter plattan och runt om insugen...

Bild



pluppade i skumplasten...

Bild





Blåste matt svart Alclad prajmer...

Bild



Tryckete in skum plasten längre in....ni ser den ojämna kanten, inte snyggt men jag är inte klar...

Bild




Maskade av splitter plattorna...

Bild






Sedan maskade jag det svarta jag målat från utsidan....så mycket lättare.

Bild




Lite häftmassa att täta kanterna med...

Bild




Och sedan blåste jag ALclad matt vit prajmer (den täcker så otroligt bra) och sedan blank vit uppe på det.

Bild




Avmaskade och banne mig, jag blev nöjd! tejpen lyfte lite färg här och där med det fixade jag med en pensel och matt svart.

Bild




Då ska vi se vart vi står...

utblåsen ska maskas och målas...borde inte bvara några problem, sedan den röda bränsledumpmunstycket och sedan kolla modellen om det är något som ska bättras
sedan är det banne mig blanklack och dekaler :D


Bild




Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av Janne.S »

Det rör på sig...



Borrade ett hål i IFR sonden...
Bild



Stoppade in pianotråd...
Bild




Borrade motsvarande hål framför vindrutan..
Bild




Torrpassning...det funkar :D

Bild





Sedan maskade ajg och målade utblåsen med alclad gloss black
Bild



Sedan Airframe Aluminium för glänset och lite Aöcöad steel för skuggning.

Bild




Målade spetsen på sonden i Alclad steel och torrborstade med vallejo chrome.

Bild




Limmade på flapsen och spoilrarna...tycks some det röda på insidan lyser igenom de tunna spoilrarna....får klura på det men annars är det redo för blanklack :D

Bild

Bild



Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: A-6E Intruder 1/48 KInetics

Inlägg av Stefan S »

Snyggt bygge! Beundrar byggare med sådant tålamod 8-)

Stefan
Skriv svar