Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge - båda klara

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge - båda klara

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, Peder! Jo, jag kände till Aires-varianten, egentligen köpte jag cockpiten en gång för att bygga en D, men insåg att det blev en lite dyr lösning... :)

Nu är även österrikaren klar, så här kommer ett ordentligt bildsvep. Och kors i taket att jag äntligen lyckats gå i land med ett dubbelbygge! Det krävdes tydligen Drakar för det.

Bild

Bild

Bild

Lite extra jox på huven blev det innan allt var klart:

Bild

Bild

Vädringen skedde både med färgspruta, torrpastell med pensel och konstnärsakryl (det sistnämnda främst på undersidan):

Bild

Bild

Bild

Hasegawas dekaler är tryckta av Cartograf den här gången och är riktigt fina - speciellt dayglowsiffrorna.

Bild

Enda missen är att emblemen på vänstersidan av fenan saknas. Det stora hämtade jag från Hobbyboss Tunnanark(!!! - den enda användbara dekalen på det, av någon anledning lyckades de få den rätt, ren tur antagligen), medan Pål Björkman kom som en räddare i nöden med det lilla:

Bild

...och pitotrören kom från Maestro. Ett riktigt kul bygge -förstås! Det är ju en Draken! :)

Bild
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge - båda klara

Inlägg av Björn G »

Vilket kanonjobb!!! Ytterst tacksam för alla tips på vägen. Hoppas själv bygga Draken inom kort, och kommer då ha massa nytta av denna tråd. Mer sådant!!!

Oj vad svag jag är för den tonade österikiska målningen! Tycker du har lyckats fantastiskt! - Själv blir det förhoppningsvis en svensk J 35F från F12 (kanske med Agnetha Fältskog vid spakarna!?), men det är en annan historia...
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge - båda klara

Inlägg av PederT »

Den blev ju kanonsnygg även den. Själv har jag en plåtren D-Drake och en likaledes plåtren S 35 liggande på tur.
Håller för tillfället på med en SF 37 från F 13.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge - båda klara

Inlägg av Björn Fransson »

Tack ska ni ha! Om allt går som det ska (jag har en ovana att ändra mig i sista stund...), blir nästa projekt en finsk 35S. Ska bara jaga rätt på en Aires-cockpit till den först.

Björn: Ja, visst är den österrikiska trippelgrå snygg! Gillar den stenhårt - samtidigt som de danska sena Drakarna med sina WDNS-nosar är mina favoriter om man ser till formerna, de är hur tuffa som helst. Så det kanske var därför det här bygget gick så lätt! :-)
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge - båda klara

Inlägg av Anders.Edblad »

Som jag skrivit tidigare i denna tråd, väldigt snygga byggen och många mycket användbara tips.

Anders E
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge - båda klara

Inlägg av Janne.S »

Så vackra drakar...de skall särskådas på AIM :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge - båda klara

Inlägg av MartinN »

Det blir tjatigt att bara upprepa tidigare lovord men du får verkligen till det med både bygge och berättelse, Björn. Så det är bara att instämma – mycket fina drakar, fina och inspirerande tips.

/M
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge - båda klara

Inlägg av magnusf »

Jag har varit lika dålig på att bygga som på att hänga med att kommentera och följa över sommaren, snyggt som vanligt Björn!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge - båda klara

Inlägg av Björn Fransson »

Tack ska ni ha! Österrikaren knep faktiskt ett Särskilt hedersomnämnande på AIM, i en som vanligt stenhård klass. Jetflyg i 1/48 är som vanligt ett getingbo, är det bara jag som tycker att det har blivit ännu mer populärt de senaste åren?

För övrigt, trodde ni att jag kunde hålla mig till min plan för nästa bygge? Icke! Funkar aldrig. Men jag ska nog kunna få till en finsk Drake till C4 ändå. Tror jag (#tidsoptimist).
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge - båda klara

Inlägg av Stellan »

Alltid lika läckert när en klassisk kärra lever ett liv längre än förväntat och antar en kostym som är modern. Draken har ju alltid sett mer modern ut än allt annat och grått är väl det som klär den bäst. Snygga Drakar, Björn, och tycker du att Jet 48 är en tuff klass så är det väl för att du hjälpt till att sätta ribban högt. Grattis till plaketten.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar