Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge - båda klara

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge - båda klara

Inlägg av Björn Fransson »

Insåg att min senaste Drake färdigställdes så långt tillbaka som 2015. Ett i det närmaste oförlåtligt försummande av detta undersköna flygplan som naturligtvis omedelbart måste åtgärdas. Och efter att ha byggt svenskar och danskar kändes det som hög tid för en österrikare. I högen fanns denna utgåva, samt Aires cockpitset:

Bild

Trots boxarten blir det en grå standardösterrikare. Efter en stunds byggande insåg jag att det här ju gick ovanligt enkelt. Inte så konstigt, kanske. Förutom att det är en synnerligen trevlig modell hade jag efter att ha byggt sex stycken sådana här helt uppenbart lärt mig nästan alla fallgropar. När det mesta var ihopbyggt slog det mig att det nu borde vara löjligt enkelt att bygga en till. Så snabbt rotades denna fram:

Bild

Det uppenbara flaggtemat var redan diskvalificerat i och med individvalet för österrikaren, dessutom har planen länge varit att bygga en WDNS-modifierad högblank F-35, som kontrast till den extremt väderbitna jag byggde 2015. Och mycket riktigt. Det gick undan av bara tusan. Och bra blev det, man lär sig helt klart något längs vägen... :) Så för alla er med Hasegawa-35:or i stashen, här kommer en snabb skola i hur man enkelt åtgärdar de få missar som modellen har. Bilderna kommer från båda byggena, lite längre fram i tråden reder jag ut dem, men här får ni ha överseende med vissa hopp i tidslinjen för byggena.

Ni som byggt den känner säkert igen de vanligaste problemen:

-Stjärtkonen passar inte riktigt.
-Bitarna vid kanonerna passar inte.
-Luftintagen passar dåligt
-Yttervingarna passar inte helt.
-Det lilla luftintaget på fenan saknas.
-Rodren är inte uppdelade.

Rodren är det enklaste att fixa. Visst, det finns resinset för detta, men egentligen är de rätt onödiga. Med en vass skalpell går det utmärkt att få loss dem. Ännu lättare är det med de inre rodren, dessa är dock lite trixigare att limma dit, men inget allvarligt.

Bild

Stjärtkonen är ett av de mest uppenbara problemen. Men här finns en oerhört enkel lösning. Byggbeskrivningen vill att man först monterar ihop kroppshalvorna och därefter sätter dit konen. Då kommer det att bli en liten skarv som är svår att få snygg. Lösningen är helt enkelt att först montera stjärtkonen på den övre kroppshalvan och passa in den perfekt:

Bild

Om man sedan - som man bör göra - har skurit loss rodren, är det inga problem att sedan få till en jämn skarv även på undersidan när kroppshalvorna monteras ihop. De bortskurna rodren gör att kroppshalvan går att justera rätt. Observera att det inte är en helt jämn övergång mellan kropp och stjärtkon, den senare ska bukta ut något.

Kanonerna: För att man ska kunna bygga alla olika versioner är kanonerna separata delar. Övre kroppshalvan innan de är monterade:

Bild

Dessvärre har delarna med kanonöppningarna (alternativt de icke existerande öppningarna)fel form, de är något för smala. Detta kan åtgärdas med slipning och spackling, men betydligt enklare är att värma upp dem och forma om dem. Vårt hus är begåvat med ett synnerligen hett varmvatten som gick att använda. Först värma upp dem:

Bild

Sedan tryckte jag dem mot en skruvmejsel tills de fick rätt tjocklek. Sedan var det bara att limma dit dem. Inget slipande, inget spacklande, utan klockren passform:

Bild

Luftintagen var ännu enklare att fixa till. Det räckte med att skära bort den lilla styrtappen på ovansidan:

Bild

(Som synes har jag även öppnat dem. Här kan man sakna längre kanaler, men det funkar ändå hyggligt.) Jag förstorade även själva öppningen något och vips, passade de nästan helt och hållet. Lite slipning på undersidan var allt som behövdes.

Yttervingarna passar inte helt 100. Men det löstes enkelt genom att förstora öppningen:

Bild

Luftintaget på fenan är enkelt fixat. Det är bara att borra upp hålet och peta in fyra bitar tunn plasticard för att sedan skära bort dem när de torkat.

Bild

Sådär. I nästa inlägg kommer mer om själva byggena.
Senast redigerad av Björn Fransson den 31 aug 2017, 10:02, redigerad totalt 3 gång.
Stellan
Inlägg: 5640
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge

Inlägg av Stellan »

Nej, nej, NEEEEEEJJJJ! Jag behöver inte mer inspiration nu. Det kan inte vara tillåtet att knåpa ihop en tutorial på hur jag ska bygga ihop min Drake. Inte nu i alla fall.

Men jag låter mig ändå inspireras och lägger knepen på minnet . Tack.
Stellan Schroeder Englund
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge

Inlägg av MartinN »

Mmm..härligt!

/M
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan: Det är ingen idé att kämpa emot. När draksuget kommer får man helt enkelt släppa allt annat. :)

Nåväl. Åter till bygget. Österrikaren får som sagt cockpit från Aires. Eftersom de österrikiska hade grått invändigt är det lite kul omväxling efter alla grönmurriga drakcockpitar jag målat genom åren. Stolen kommer senare.

Bild

Bild

Dansken får nöja sig med en cockpit ur lådan. Nästan i alla fall, jag fixade till lite extra på insidan av den tomma vänstersidan men glömde fota det... Nåja. Huven ska i alla fall vara stängd på denna, så det här får duga.

Bild

Bild

Dansken fick en WDNS-nos (inte att förväxla med spaningsnosen) från Maestro. Insåg att det överflödiga resinet var en utmärkt nostyngd, så det fick vara kvar.

Bild

Lite extra detaljer i hjulhusen. Samma på båda, så det får räcka med en uppsättning bilder.

Bild

Bild

Tja, sedan var det bara att bygga ihop dem.

Bild

Bild

Åsså primer på. Österrikaren i traditionellt grå, medan dansken fick en dusch av Tamiyas USAF Green på kanna istället för traditionell primer.

Bild

Bild

Varken Hasegawa eller Aires har greppat att D- och Ö-versionerna har ett annat sikte än F/J. Så det blev till att scratcha lite. Dessutom saknas ribborna under framrutan.

Bild

Dansken innan vi stänger huven:

Bild

Och österrikaren med monterad framruta och ribborna avkapade i rätt storlek.

Bild

Dags att måla! :)
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge

Inlägg av Björn Fransson »

Dåligt med uppdateringar på sistone. Men det har hänt grejor! :)

Först målade jag dansken. Det är som alltid en utmaning att få liv i en enfärgad yta, tittar man närmare på de danska Drakarna var även de blanklackade ett sammelsurium av olika nyanser, de var ofta mer vädrade än man kan tro. Samtidigt ska de se helgröna ut på håll. En utmaning! Så beväpnad med fem olika gröna nyanser plus lite svart skred jag till verket:

Bild

Ett försök att visa resultatet i närbild. Syns väl sådär. Ni får kolla närmare på AIM.

Bild

Sedan över till österrikaren. Även de blev rejält vädrade mot slutet och min vana trogen är det förstås de varianterna som lockar mest. Först en rejäl preshade på undersidan:

Bild

Och sedan när det var klart (glömde fota slutresultatet...) var det dags för ovansidan. Här preshaden på den mörkare grå nyansen. Som synes handlar det inte enbart om att förstärka panellinjerna, det finns en hel den andra mörka partier´som behöver lyftas fram.

Bild

Slutresultatet:

Bild

Båda färdigmålade (nästan):

Bild

När jag sedan målade på de svarta fälten på österrikaren upptäckte jag att jag missat i maskeringen av det mörkgrå. Det ska gå en bit längre fram, vilket inte syntes innan, men när det svarta fältet på ryggåsen kom till, blev det tydligt, det grå nästan försvann:

Bild

Bestämde mig först för att det fick vara så och lackade med Johnsons. Men det hela störde mig så pass mycket att jag efter viss vånda bestämde mig för att försöka korrigera det. Det kanske inte låter så svårt, men när jag målar, blandar jag färger och nyanser hejvilt, så att få till rätt nyans i efterhand är definitivt inte det enklaste. Men till slut fick jag till det. Puh!

Bild

Nu dags för wash och dekaler. Det här rullar på riktigt bra och med lite tur kanske jag hinner få över tid till Jaken också!
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack för den lektionen, många användbara tips. Jag har några Draken som väntar på att byggas.
Snyggt bygge som vanligt.

Anders E
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge

Inlägg av Björn Fransson »

Dekalerat och klart (nästan, nu saknas bara emblemet som Pål Björkman fixade åt mig):

Bild

Åsså lite extra kablage och annat mums på ställen:

Bild

Strax dags för vädring.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge

Inlägg av Janne.S »

Tjusiga spiror :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge - dansken klar

Inlägg av Björn Fransson »

Då var dansken klar!

Bild

Bild

Frågan om nya Johnsons Pledge var något att ha var ju uppe i en annan tråd och jag lovade att ge en lite kurs i hur man kan använda den. Den här modellen är lackad enbart med den nya, lite mjölkiga Johnsons. Så här bar jag mig åt: Först ett tunt lager med pensel. därefter slipades allt med extremt fint slippapper. Sedan ett lager till som fick torka innan allt polerades upp med en bomullstrasa. Små ojämnheter slipades ner innan det var dags för dekaler och wash. Dekalerna fick ytterligare ett lager och slipades ner något innan det var dags att lägga på det sista lagret. Därefter polerades allt ordentligt. Och nu menar jag ordentligt, jag rekommenderar att t ex titta på TV samtidigt, det tog ett tag... :)

Det kan låta omständigt, men eftersom allt lades på med en ganska stor pensel, tar det inte många minuter att lägga på ett lager. Torktiden är hyfsat snabb, redan efter någon timme kan man börja slipa och polera. Däremot tar det något dygn innan allt härdar ordentligt, lägger man på nästa lager för tidigt, riskerar allt att bli flammigt.

Dessutom, att det blev så många lager på den här beror ju också på att den faktiskt ska vara blank. Här funkade Johnsons perfekt, den blir inte extremblank, så man slipper "leksakskänslan" som lätt infinner sig när man lackar högblankt på modeller, utan den känns ganska bra skalaenligt blank.

Som jag nämnt tidigare är de danska Drakarna helgröna vid en första anblick, men tittar man närmare, finns ett gytter av nyanser - trots att de är blanka. Jag antar att de lackades om med jämna mellanrum, olika partier i olika nyanser är lika blanka. Det gör att skillnaderna försvinner när lacken väl kommer på. Men här kan man åtminstone urskilja lite av de nyansskillnader som finns:

Bild

Och att välja just A-019 kändes logiskt för en som bor i 019-området! :)

Bild

Bild

Lite undersida också:

Bild

Det kryllar av smådetaljer som skiljer sig på danskarna. Fälgarna är annorlunda (guldstjärna till Hasegawa som noterat detta), landställen är vita istället för gröna, ett par luckor på framkroppen saknas, bromsfallskärmen saknas (och därmed ska de panellinjerna fyllas igen), hålen på stjärtkonen vid rodren är annorlunda, och så vidare. Ytterligare en detalj är att positionsljusen inte har färgat glas utan genomskinligt, medan lamporna (eller om det är glaskupor som sitter runt själva lampan) är färgade istället, på brittiskt manér. Och säkert finns mer som jag missat.

Bild

Dekalerna är en mix av lådans, Maestros danska Drakenark och lite kvarblivet från ett Stoppel-ark. Plus lite småtexter från dekalarkivet. Och beröm till Maestro för den fina nosen som passar utan några problem alls!

Bild

Ett riktigt trevligt bygge var det. Nu fattas bara en RF-35, sedan är min danska Drakfamilj komplett. Men först ska jag avsluta österrikaren senare idag och sedan står nog en finsk på tur. Kanske till C4.
Senast redigerad av Björn Fransson den 31 aug 2017, 09:42, redigerad totalt 1 gånger.
PederT
Inlägg: 609
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Dubbeldraken i 1/48 (J 35Ö och F-35) inklusive snabbkurs i Drakbygge - dansken klar

Inlägg av PederT »

Snyggt det där, blev lite impad av att du fixade till en registrerkamera på österrikaren.
Ett tips om man vill bygga en svensk D-drake, är att använda sig av Aires cockpitsats till en österrikisk Drake och Aires cockpitsats till en svensk F/J drake. Man tar den österrikiska resindelen till instrumentbrädan och det etsade från Aires F/J sats. Då får man båda stapelinstrumenten som krävs till den svenska D-draken och även det korrekta sikteshuvudet till en D-drake.
Men jag antar att du redan har gjort samma konstaterande, men kanske någon annan som läser denna tråd kan ha nytta av informationen.
Hur som helst blev det en fin Dansk och nu väntar jag med spänning på Österrikaren.
Skriv svar