Pilot Replicas J-21

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Andre B. »

Fina bilder på både modellen och landningstället på maskinen på flygvapenmuseum.
Du får omskola piloten... *ler*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kul bygge att följa.
Uffe
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Anders.Edblad »

Bygget har haft ett sommaruppehåll. Jag har slösat bort både pengar och tid bl a på trädgårdsarbete.

Bild

Men lite har hänt med bygget.
Satte dit linser från AK.
Bild

Det sitter plåtar på båda sidor av avgasrören satte dit tunn plasticard.
Bild

Jag har också skakat liv i ett gammalt Lansen bygge.
Bild

Anders E
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Stellan »

Ser bra ut det där. Modellerna ser också bra ut ;)

Maffigt med RB 04 under vingarna! Fanns ju en Lansengrupp som körde uppvisningar med RB 04 under vingarna i tät formering.
Stellan Schroeder Englund
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Anders.Edblad »

Lite pyssel kvar på min J-21a men Lansen är klar.
Idèn till bygget kommer från Thorbjörn Malm som när han fick höra att jag höll på att bygga en Lansen med Rb04 tyckte att det skulle vara häftigt att göra den flygande.
Har inte byggt en "flygande" modell sen jag satte upp en Airfix på medföljande ställ. (Ca 50 år sedan)
Så här blev resultatet.

Bild

Här är lite bilder från bygget.
Bild

Bild

Bild

Bild

Så här långt har jag kommit med min J-21a. Klar till Göteborg hoppas jag.
Bild
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Stellan »

Otroligt fin 32a och ball effekt över havsytan. Fort ser det ut att gå! Kul att se att 21an lever.
Stellan Schroeder Englund
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Anders.Edblad »

Stellan, kul att du gillar min J32a. Vet inte hur fort det gick i verkligheten 500-700 km/h ?
Intressant med uppvisningsgruppen måste sett häftigt ut.

Glömde skriva att modellen är en Tarangus med med Maestro robotar och fotoets. En fin modell med vad jag kan se rätt former.

Anders E
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Björn Fransson »

Förtvivlat läcker Lansen! Egentligen byggs det för få maskiner när de är flygande. Rb 04:orna på Lansen gör sig dessutom bäst utan landställen bakom, det blir en skön silhuett av helheten. Och tjugoettan ser riktigt lovande ut.
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Göran »

Vad andra redan sagt, väldigt lyckad kombination av ett snyggt bygge och komposition.

Mvh
Göran
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Anders.Edblad »

Göran kul att du också gillar den.
Björn, ja det kanske byggs för få flygande modeller. Har inte tänkt på det med landställen och Rb 04 men det stämmer ser jag nu.

Bygget på min J21a fortsätter men den får stå på marken. Försöker få lite variation i aluminiumen. Målar med Mr Paint och Alclad.
Bild

Snart dags att måla det gröna. På bilden syns det fyra färgfält på stjärtbommen någon som vet varför man gjorde så? Kan det var olika färgprov?
Bild

Anders E
Skriv svar