Pilot Replicas J-21

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Pilot Replicas J-21

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag träffade Björn F på Open och tittade på hans fina J-21a. Fick tips av honom att den borde gå att bygga som en prototyp som han gjort med en Heller. Ett bra tips!
Den är helt i silver även de dukklädda rodren vad jag kan se. Hittade den här bilden på nätet där ser det ut som att roder, stabilisatorn och delar av vingen är gröna.

Bild

Jag har börjat använda Imgur istället för Photobucket av förklarliga skäl! Det skulle jag gjort för länge sen, nu slipper jag all reklam, popuprutor och funktionen är bättre. (Tack för det Lars)
Bygget börjar med att göra om fenan och instrumentbrädan. Alla ändringar jag gör är vad jag tror att man ska göra jag är absolut ingen expert. Kom gärna med idéer om vad som ska göras.

Bild

La till några detaljer för kylarna och kulsprutorna i vingen, prototypen hade vad jag vet ingen beväpning men det här verkar vara en senare version.

Bild

Bild

Slipade ner den rombliknande ytan på roderytorna, lätt fixat. Det är en superfin modell med en väldigt bra detaljering och passform. Nu är den inte helt lätt att få tag på beställde 3 stycken från Japan.

Bild

Fortsättning följer på mitt sommarprojekt. Än så länge har det varit ett bra modellbyggar väder.

Anders E
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Stellan »

Spännande projekt! Att bygga en annorlunda J 21 är något som står på min lista också. Frågan är bara vilken individ och situation den som bilden visar. Prototypen hade mig veterligen ganska rundade fenor och dessutom märkt med kronmärke på i alla fall på kroppen och troligen vingarnas undersidor. Så antingen är det en annan individ under någon utprovning eller så har prototypen blivit modifierad???? Ser ut som stabbe och roder samt vingarna är antingen grönmålade eller kan det till och med vara en annan färg för att göra planet mer synligt av någon anledning. Vill minnas något jag läst om en nrkontakt med ett staket men får kolla senare. Onekligen mycket spännande bild, var hittade du den?
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Stellan »

Varifrån beställde du J-21:orna?
Stellan Schroeder Englund
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag beställde dom från Hobby Link.

Jag sökte på nätet och fick fram diverse bilder på J-21 prototyper bla den här. Olyckan skedde 1946-02-16 planet levererades senare till F-8. Om någon vet hur planet var målat tar jag tacksamt emot tips.
Av alla bilder jag sett på J-21 har jag aldrig sett något med en bomb. Är det någon som har lite fakta om vilka bomber de kunde ha?
Anders E
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Stellan »

A 21A-3 kunde ta:
1 st 500 kg el.
1 st 250 kg el.
4 st 50 kg el.

2 napalmbomber el.

2 st 18 cm raket el.
8 st 14,5 cm raket

Fast beväpning:
1 st 20 mm nos
2 st 13 mm nos
2 st 13 mmm vinge

Info från Flyghistorisk revy nr 29, vet inte vilken info som finns i andra böcker.
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Stellan »

Aha, 7 betyder ju flygplan 21107 såklart.
Stellan Schroeder Englund
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av jonaszett »

Om du vill vara petig så är luftkanalerna mycket djupare och avskilda från varandra med mellanväggar.
där den inre väggen är tjockare då det sitter en kylfläkt mellan intaget till oljekylaren och kylvätskekylaren.
Allt enl en förevisningsmodell från F15 museet.
Z
Bild[/url]/Bild
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Gabriel »

jonaszett skrev:Om du vill vara petig så är luftkanalerna mycket djupare och avskilda från varandra med mellanväggar.
där den inre väggen är tjockare då det sitter en kylfläkt mellan intaget till oljekylaren och kylvätskekylaren.
Allt enl en förevisningsmodell från F15 museet.
Z
Bild
Bild
Men vad står det på flygkroppen? Snapsbränsle?!? :D

/Gabriel
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Björn Fransson »

Kul att kunna inspirera! Det här ser riktigt spännande ut, har själv haft idén men som Anders skriver har jag aldrig kommit längre än att genomföra den i 1/72.

Bild

Jag är tveksam till att bilden du visar är den första prototypen, troligare är att det är det första serieflygplanet som senare levererades till just F 8 (om jag inte minns fel var det den som senare försågs med hajkäften). Prototypen var först metallblank med målade roder men målades senare i de vanliga grön/grå färgerna, dock endast med kronmärken på sidorna och vingarnas undersida.

Bild

Förmodligen hade även den endast den märkningen även i omålat skick och inte som jag - troligen felaktigt - märkt den med kronmärken på vingarnas ovansida.

Några detaljer (som du kanske har koll på, men här kommer de för säkerhets skull):

-Ingen beväpning i nosen
-Noskonen är i annat material (stål?) och har en tydligt mörkare färg.
-Huvramarna, dock inte frontrutan, är i annan färg än resten av flygplanet. Mest sannolikt grön.
-Partiet på insidan av de bakre sidorutorna (alltså de halvrunda) är grönt. Däremot är partiet bakom stolen omålat (utom "plattan" i mitten, precis bakom huvudstödet), övriga cockpit är dock grön, liksom huvramens insida.
-Spinnern är mörkare, antagligen mörkt grå eller brun.
-Det är ont om småtexter, men på nosluckan sitter en tydlig, ganska stor treradig text. Tyvärr vet jag inte exakt vad där står. På vänster sida, strax nedanför huven sitter även en rödakorssymbol och texten FÖRBANDSLÅDA i svart. Motsvarande märkning finns även på serieplanen, på samma plats.

Jag är lite fundersam kring beväpning i vingarna. Helt säkert fanns inga kanoner där, men det sitter en liten knopp bredvid landningsstrålkastarna. Min teori är att den är blind, alltså att det är just en knopp. Jag tycker att den ser mindre ut än på serieflygplanen där kanonen är monterad, men är inte helt säker. Som synes på bilden ovan (alltså den grön/grå) försågs den senare med beväpning, dock satt inte kanonen i nosen på den från början, utan tillkom efter en tid som grön/grå.
Senast redigerad av Björn Fransson den 04 jul 2017, 23:15, redigerad totalt 1 gånger.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Anders.Edblad »

Stellan, tack för listan på beväpning och ja det är 21107 som är på bilden.
Gabriel, jag har själv tagit bilder på luftintaget men missat det du sett. I vanliga fall är jag petig men det innebär ett besvärligt kirurgiskt ingrepp för att rätta det så jag låter det vara.
Björn, de flesta saker i din lista hade jag inte koll på, mycket användbart! Mässingröret som jag gjort för beväpningen i vingen är inte fastlimmad så det är lätt att skjuta in och täppa till.
Om jag inte får några andra fakta målar jag de mörka ytorna gröna.'

Fortsättning följer.
Anders E
Skriv svar