Pilot Replicas J-21

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Anders.Edblad »

Björn, jag trodde att de första planen som byggdes hade runda fenor men så var det tydligen inte utan det var bara prototypen som hade det. Att planet på bilden inta hade runda fenor missade jag trots att jag tittat på bilden massor av gånger :oops:
Tur att du såg det innan jag började måla grönt.
Nu får modellen jag byggt bli prototypen. Våra funderingar om färgerna för 21107 har jag ändå användning av eftersom jag ska bygga det också. Då slipper jag fila till fenorna!

Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Anders.Edblad »

Slutspurt inför Göteborg.
Imorgon blir det dekaler (som tur är inte så många) och lite annat pyssel.
Status på bygget.
Bild

Anders E
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Björn G »

Har varit på semester hela sommaren, även från detta forum, och har därför inte hunnit kommentera. Hur bra som helst! Tyvärr missar jag Göteborg i helgen, men ser fram emot bilder på det färdiga resultatet. Tycker du har fått bra liv och lagom lyster i metallen!
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av jonaszett »

Är inte roder och stabilisatorer dukklädda?
Z
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Anders.Edblad »

Björn, jag har grundmålat med olika nyanser av Alclad och målat väldigt tunna lager av Mr Paint metallfärger över det. Kul att du gillar det.
Jonas, jo rodren är dukklädda men de målades i silver på prototypen. Jag har målat rodren i matt silverfärg för att försöka få en annorlunda lyster än metallfärgerna. Ser nu att jag borde gjort lite struktur på rodrena de är väldigt släta nu.

Nu är den nästan klar, lite smådetaljer kvar.
Bild

Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Anders.Edblad »

Nu är den helt klar.
Stort tack till alla som engagerat sig i bygget och bidragit med underlag och funderingar hur det såg ut och dessutom ledde mig på rätt väg när jag var vilse i pankakan när det gällde skillnaden mellan prototyp och seriebyggda flygplan.
Bild

Anders E
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Björn Fransson »

Snygg som attan, riktigt skön metallfinish. Och riktigt häftig att se, den gör sig verkligen bra i omålad metall. Synd egentligen att det inte fanns fler omålade än prototypen.
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Niklas »

Riktigt snyggt målningsjobb, hatten av!
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Stellan »

Ser toppenfin ut! Hur tyckte du att den var att bygga?
Stellan Schroeder Englund
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Anders.Edblad »

Björn, jag håller med om att den passar i metallfärg. Den som jag egentligen tänkte bygga är bara delvis målad jag tänkte börja med den efter Göteborg.
Niklas, tack för det!
Stellan, det är en väldigt fin modell med en mycket bra ytfinish och passform. Landningsställen är krångliga att bygga, styrtapparna är pyttesmå och nosstället är delat i flera delar men slutresultatet blir bra.
Som jag skrivit tidigare måste man vara väldigt försiktig när man tar bort delarna från gjutstammarna.

Anders E
Skriv svar