Pilot Replicas J-21

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Stellan »

Björn, det var 21002 (8-rA) som hajkäftades på F 8. Nordenskjöld ilsknade till och beordrade att den skulle tas bort!

Förutom Flyghistorisk revy nr 29 så rekommenderas Mikael Forslunds Swedish fighter colours 1925-1954 som en inspirationskälla för svenskt flyg med fina tolkningar i färg.
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Stellan »

"Det är ont om småtexter, men på nosluckan sitter en tydlig, ganska stor treradig text. Tyvärr vet jag inte exakt vad där står."

Det står:

Bogsera ej flyg-
planet i nos-
hjulsstället

"Jag är lite fundersam kring beväpning i vingarna. Helt säkert fanns inga kanoner där, men det sitter en liten knopp bredvid landningsstrålkastarna. Min teori är att den är blind, alltså att det är just en knopp. Jag tycker att den ser mindre ut än på serieflygplanen där kanonen är monterad, men är inte helt säker." Det finns många bilder med en knopp monterad. Jag vill nog påstå, i brist på andra bevis, att det var MG-porten (ett rör som MG-pipan satt i) som var pluggad med vad som syns vara en svart sfär. Den ser mörkare ut än rödakors-märkningen, därav svart i mitt tycke. Blank dessutom. Andra bilder visar en vit eller svart platt övertäckning, tejp?
Stellan Schroeder Englund
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Gabriel »

Anders.Edblad skrev:Gabriel, jag har själv tagit bilder på luftintaget men missat det du sett. I vanliga fall är jag petig men det innebär ett besvärligt kirurgiskt ingrepp för att rätta det så jag låter det vara.
Nu var det ju Jonas, inte jag, som skrev om luftintagen. Jag lade bara märke till den intressanta texten på flygkroppen... ;)

/Gabriel
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Björn G »

Spännande projekt! Kommer följas med stort intresse!
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Anders.Edblad »

Stellan, Mikaels Forslunds bok har jag men missat att titta i den inför det här bygget. Boken är väldigt bra. Nu gäller det bara att få till texten på nosluckan.
Gabriel, ja så var det ser jag nu, alltså tack till Jonas för de bra bilderna!

Anders E
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Stellan »

Anders.Edblad skrev:Stellan, Mikaels Forslunds bok har jag men missat att titta i den inför det här bygget. Boken är väldigt bra. Nu gäller det bara att få till texten på nosluckan.
Gabriel, ja så var det ser jag nu, alltså tack till Jonas för de bra bilderna!

Anders E
Om du tittar noga så finns många bilder på kulan som täcker MG-mynningarna samt både svart och vit övertäckning i form av tejp eller vad det är.
Stellan Schroeder Englund
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Anders.Edblad »

Stella, japp nu har jag sett det.
Här kommer mer bilder från bygget. Alla uppladdade på Imgur.
Bild

Huvudstället måste dit innan kroppshalvorna limmas ihop. Väldigt bra detaljering men inte helt lätt att få dit alla detaljer. I byggsatsen finns det fotoetsdelar men dom hoppade jag över eftersom plastdelarna har fin detaljering och jag har svårt att jobba med fotoets.
Bild

Nosstället är som huvudstället lite pilligt att få ihop men slutresultatet blir mycket bra. Det är lätt att skada delarna när man tar bort dom från gjutstammarna. I vanliga fall använder jag en avbitare men på den här modellen sågar jag bort många delar
Bild

Bygget fortsätter beroende på sommar vädret.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av bergwall »

Hej!
Kul att se bygget.
EDIT: Jag tror ni kan bortse från det här inlägget jag tror jag missförstod något inläggen tidigare.

//Robert B
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Går landningställena ner i hjulhusen? De ser något breda ut på bilderna...
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Pilot Replicas J-21

Inlägg av Anders.Edblad »

Andre, nej ställen går inte ned i hjulhusen. Där är det något på modellen som inte stämmer. Vad jag kan se är det både att stället är för brett och att öppningen är för liten. Nedan är en bild på hjulhuset på den maskin som står på Flygvapen museum.

Bild

Det finns inga dekaler för instrumenten med till modellen jag klippte ur dom från ett ark för Lansen och droppade klarlack på dom. En van J-21 pilot skulle bli väldigt förvirrad eftersom instrumenten inte stämmer med en riktig J-21.

Bild

Jag la ganska mycket bly i nosen för säkerhetsskull.
Nej jag har inte tänkt att sätta några RB04 på den de är till för ett annat projekt.

Bild

Anders E
Skriv svar