Dunkerque. Artikel om bygget i nyligen utkomna AoH nr 6.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Dunkerque. Skrovet grundmålat. Sid 4.

Inlägg av Henrik R »

Snyggt målat Uffe. Jag tycker alltid att du får till bottenfärgen så himla bra! Hatten av!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Dunkerque. Skrovet grundmålat. Sid 4.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Henrik R skrev:Snyggt målat Uffe. Jag tycker alltid att du får till bottenfärgen så himla bra! Hatten av!
Tack Henrik! Jag utvecklar metoden lite för varje ny modell. Som vi alla håller på egentligen.
Uffe
Jesper Nilsson
Inlägg: 71
Blev medlem: 16 jun 2014, 19:43
Namn: Jesper Nilsson

Re: Dunkerque. Skrovet grundmålat. Sid 4.

Inlägg av Jesper Nilsson »

Jäklar vad fint det blir! Riktigt imponerande att du får till alla små detaljer så bra i den skalan.

Här kommer lite inspiration: http://www.shipmodels.info/mws_forum/vi ... 9&t=111876 Bilderna i början verkar dock inte fungera.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Dunkerque. Skrovet grundmålat. Sid 4.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Efter att ha suttit och sprutmålat i veckor kom jag äntligen till den roliga fasen att börja limma fast en massa lösa delar, stora som små.

Bild

Bild

Nu är det dags att detaljstudera bilder, för att komma fram till var rigglinorna ska vara fästade.
Därefter ska master och spridare på plats och ringningen börjar.
På återseende,
Uffe
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Dunkerque. Överbyggnad på plats. Sid 5.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Fartygsbåtarna blev klara för några dagar sedan.

Bild

Bild

Sen började riggningsjobbet. Fransmännen gillade uppenbarligen korgantenner. Lyckligtvis är det inte första gången jag tillverkar såna. Det var skönt att ha en beprövad metod att falla tillbaka på.

Bild

Först en jigg bestående av en träbit och två plastbitar med uppborrade hål.

Bild

Sen limma ringar av koppartråd. Ringarna tillverkade jag genom att linda tråden till en tät spiral runt en nål och sen skära upp spiralen.

Bild

När jag kommit så här långt, åtta ringantenner, kom jag på att jag måste måla ringarna svarta.
Jag sprutmålade alla antennerna med svart.
Katastrof!
Trots att färgskiktet är mikroskopiskt tunt, blev antennerna plötsligt grova och klumpiga.
Gör om, gör rätt.
Nya antenner tillverkades. Denna gång färgade jag koppartråden svart med en märkpenna, innan jag lindade den kring nålen.
Den här gången hade jag tekniken i fingrarna, så det gick rätt fort, några timmar, att tillverka de nya antennerna.
Sen vidtog den lustfyllda orgien, att limma antennerna på plats. Som jag njöt....

Bild

Bild

Sådärja!
Nu vidtar ringgingen av centraltornet.
Au revoir, on se voit,
Uffe
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Dunkerque. Riggning pågår! Sid 5.

Inlägg av Henrik R »

Helt otroligt vad snyggt det blev. Skeppsbåtarnas detaljering är helt fenomenal, bästa Uffe hatten av!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dunkerque. Riggning pågår! Sid 5.

Inlägg av Stellan »

Sat-ns, helv-tes, sk-t vad snyggt det blev! Målade de bottenfärgerna efter styrbord/babord på småbåtarna? Galet vädetaljerat med alla små åror och vagnar och riggning. Kanske ditt snyggaste jobb hittills.
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Dunkerque. Riggning pågår! Sid 5.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack Henrik och Stellan!
Stellan skrev:Målade de bottenfärgerna efter styrbord/babord på småbåtarna?
Av den dokumentation, som jag har, att döma, hade båtarna röd och/eller grön bottenfärg lite hur som haver. Det bidrar till att sätta färg på modellen, så jag körde ungefär hälften vardera. Sen råkade de hamna så här på bilden, på samma sätt som styrbords och babords lanternor.

Uffe
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dunkerque. Riggning pågår! Sid 5.

Inlägg av Anders.Edblad »

Allt är superfint särskilt riggningen!
Har sett att du i dina tidigare byggen använt tråd för tillverkning av flugor har du gjort det här också?

Undrar Anders E, som aldrig skulle kunnat få ihop de där ringantennerna utan att de skulle se ut som ihoplimmade garnnystan.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Dunkerque. Riggning pågår! Sid 5.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Anders.Edblad skrev:Allt är superfint särskilt riggningen!
Har sett att du i dina tidigare byggen använt tråd för tillverkning av flugor har du gjort det här också?

Undrar Anders E, som aldrig skulle kunnat få ihop de där ringantennerna utan att de skulle se ut som ihoplimmade garnnystan.
Jo, jag använder flugbindnignslina som förut. Det funkar.
Uffe
Skriv svar