Dunkerque. Artikel om bygget i nyligen utkomna AoH nr 6.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dunkerque. Det var inte meningen att det skulle bli på det här viset...

Inlägg av Björn Fransson »

Henrik R skrev:Franskt i all ära. Dom är inte så bra på bilar men fartyg kan dom. Till och med kanontorn med "Le pip du Quatre!" :-)
Va?!? Vad skådar mitt norra öga? "Inte bra på bilar?" Sacrebleu! :shock: Det var det grövsta! Fransmän är bra på fartyg, flygplan OCH bilar! :)

(Kan för övrigt meddela alla att bilfrankofilen undertecknad har sin Renault 4 i stort sett klar, kommer strax på ett forum nära er.)
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Dunkerque. Det var inte meningen att det skulle bli på det här viset...

Inlägg av Lurifax »

Björn Fransson skrev:
Henrik R skrev:Franskt i all ära. Dom är inte så bra på bilar men fartyg kan dom. Till och med kanontorn med "Le pip du Quatre!" :-)
Va?!? Vad skådar mitt norra öga? "Inte bra på bilar?" Sacrebleu! :shock: Det var det grövsta! Fransmän är bra på fartyg, flygplan OCH bilar! :)

(Kan för övrigt meddela alla att bilfrankofilen undertecknad har sin Renault 4 i stort sett klar, kommer strax på ett forum nära er.)
Och glöm inte ostarna, och konjaken, och ostarna, och vinet och författarna.

Och framförallt ska man inte glömma ostarna.

Ser fram emot R4:an. Och Dunkerque. Ett alldeles ypperligt vackert fartyg. :-)
holst

CU@C4
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Dunkerque. Det var inte meningen att det skulle bli på det här viset...

Inlägg av Björn G »

På tal om fransk design tycker jag det är beklagligt att det är relativt få bra modeller av franska 50- och 60-talsplan/helikoptrar ute på marknaden. Eftersom de hade hyffsat stor spridning (och är väldigt snygga) hade man kunnat hoppas på annat än gamla FM och Mach2... Öppnade min låda Super-Frelon från Mach 2 härom dagen, tittade på delarna, och beslutade mig för att snabbt stänga den igen...!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dunkerque. Det var inte meningen att det skulle bli på det här viset...

Inlägg av Stellan »

Mystere, Super Mystere, Ouragan, Vautour, Alouette II + III. Vad mer saknas?
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Dunkerque. Det var inte meningen att det skulle bli på det här viset...

Inlägg av Andre B. »

Dassault Mirage IV...
Ett vackert flygplan men enligt de erfarna ett monster att bygga om man skall bygga Heller's modell...
https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_IV
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Dunkerque. Det var inte meningen att det skulle bli på det här viset...

Inlägg av Björn G »

Ja, och den snygga Gazellen. Kanske en Noratlas också. Men till tillverkarnas cred så har det i vart fall kommit riktigt bra Mirage III och Fouga Magister de senaste åren.

Men det var ju inte meningen att kapa tråden. Nu vill vi se mer bygge! :)
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Dunkerque. Det var inte meningen att det skulle bli på det här viset...

Inlägg av Ulf Lundberg »

Efter en resa till Strasbourg med deltagande i modellbaluns, mycket lyckat och angenämt,

http://www.ipmsstockholm.se/home/ipms-s ... trasbourg/

och några dagars ryggskott, inte ett dugg vare sig lyckat eller angenämt,
är bygget igång igen.

Bild

Avståndsmätare har byggts.

Bild

Fransmännen hade, liksom italienarna, den egenheten, att de gillade att stapla avståndsmätare på varandra.

Bild

Strålkastarplattformen byttes ut mot 0,5 mm PC. Tunnare och snyggare.

Bild

Överbyggnaden i stort sett färdig. Dags att börja med artilleriet.
På återseende,
Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 08 jul 2017, 19:28, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dunkerque. Det var inte meningen att det skulle bli på det här viset...

Inlägg av Björn Fransson »

Vilka torn! De ser verkligen ut att vara staplade på varandra och hota att rasa närsomhelst! :) Otroligt detaljarbete som alltid! Följer bygget med stort nöje, även det som alltid.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Dunkerque. Överbyggnad och avståndsmätare. s.2.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Voila les grands puffror!

Huvudartilleriets torn är väl gjutna i glidform, men finns alltid utrymme för förbättringar.

Bild

Jag slipade alla sidor av tornen plana. Då blir också hörnen vassare. Det är subtilt och inget man ser direkt, men jag tycker att det gör en viss skillnad för detaljintrycket. Svårt att ge rättvisa åt effekten i ett foto. Oslipat till vänster.

Bild

Sen ristade jag skarvarna mellan torntakets pansarplåtar.

Bild

Lister runt embrassyrerna av 0,2 mm PC och luckor av 0,3 mm PC.

Bild

Eldrören är snyggt gjutna i glidform, men mynningsöppningarna är inte helt centrerade.
Lite arbete med en vass knivspets och borr i öppningen och slipning på utsidan snyggade upp.

Bild

De färdiga tornen. I sista stund såg jag på bilder den lilla tripoden på främre tornets tak. Scratchades av 0,2 mm gitarrsträng och 0,3 mm pianotråd.
Au revoir amis de la Marine Française,
Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 08 jul 2017, 19:36, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dunkerque. Voila les grands puffror! s.2.

Inlägg av Stellan »

Hur fabian fick du till den lilla tripoden?! Hela sekvensen visar att intrycket höjs ett par snäpp med hälften av vad du gjort.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar