Jakovlev Jak-28P, Bobcat 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Jakovlev Jak-28P, Bobcat 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Bortsett från allt härligt svenskt som kommit på senare år måste detta vara ett av decenniets mest efterlängtade släpp. Mer femtiotalsfuturism á la Blixt Gordon blir det knappast! :D
Bild

En titt i lådan visar på helt okej detaljering. Lite Hobbyboss/Trumpeterkänsla när de är som bäst.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ett fylligt dekalark följer med, plus två olika huvar för sen eller tidig modell.

Bild

Instruktionerna är väl kanske inte ett under av tydlighet. Men det ska nog funka ändå.

Bild

Avslutade just Spitfiren (bilder kommer), så det finns ingen anledning att vänta med den här. :)
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jakovlev Jak-28P, Bobcat 1/48

Inlägg av Stellan »

Ahh, den är så läcker. Men den med glasnosen är faktiskt ett strå ballare och ännu mer Blixt Gordon-känsla. Ett givet val om den versionen kommer ut. Vingens gjutning ser ut att vara fin. Att ligga i nosen under start och landning måste vara som att ligga på en skateboard under nedfärd i Holmenkollenbacken!

Beskrivningen verkar vara av typen 1) Smacka ihop. 2) Måla.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Jakovlev Jak-28P, Bobcat 1/48

Inlägg av magnusf »

Jag är fortfarande ingen ryssbyggare men jag fattar vad det är som drar: det finns nog inga andra länder som gjort så mycket som ser ut att komma direkt från Starwars!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Jakovlev Jak-28P, Bobcat 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev:Ahh, den är så läcker. Men den med glasnosen är faktiskt ett strå ballare och ännu mer Blixt Gordon-känsla. Ett givet val om den versionen kommer ut.
...och det gör den! De puffar till och med för den på hela boxens undersida. Tror att den ska komma senare i år. Klart man ska bygga den med!
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Jakovlev Jak-28P, Bobcat 1/48

Inlägg av Lurifax »

Makalöst frän! Jag får yrsel av lycka!

Det kommer att bli jättekul att se den klar.

Jag försöker ju detoxa modeller men nu blev jag ofattbart sugen på ett inköp. Men jag är så kass på att måla ren metall. (Och min bygghastighet är ju inte den bästa. :) )
holst

CU@C4
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Jakovlev Jak-28P, Bobcat 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Lurifax skrev:Makalöst frän! Jag får yrsel av lycka!

Det kommer att bli jättekul att se den klar.

Jag försöker ju detoxa modeller men nu blev jag ofattbart sugen på ett inköp. Men jag är så kass på att måla ren metall. (Och min bygghastighet är ju inte den bästa. :) )
Lite samma här, försöker dra ner på inköpen. Går sådär. I synnerhet inte när det dyker upp såna här! :) Definitivt klar till C4, förhoppningsvis även till AIM.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jakovlev Jak-28P, Bobcat 1/48

Inlägg av Stellan »

magnusf skrev:Jag är fortfarande ingen ryssbyggare men jag fattar vad det är som drar: det finns nog inga andra länder som gjort så mycket som ser ut att komma direkt från Starwars!

Hälsningar

Magnus
Tycker nog britterna hade en serie som nästan höll samma klass: EE Lightning, HP Victor, DH Sea Vixen, G Javelin...
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jakovlev Jak-28P, Bobcat 1/48

Inlägg av Stellan »

Lurifax skrev:Makalöst frän! Jag får yrsel av lycka!

Det kommer att bli jättekul att se den klar.

Jag försöker ju detoxa modeller men nu blev jag ofattbart sugen på ett inköp. Men jag är så kass på att måla ren metall. (Och min bygghastighet är ju inte den bästa. :) )
Kass på metall? Dålig ursäkt http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/ ... k28_en.php För övrigt så slits sovjetkärrr så härligt när de stått på backen i 30 år så du kan ju alltid göra en kvarglömd kärra...
Stellan Schroeder Englund
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Jakovlev Jak-28P, Bobcat 1/48

Inlägg av Björn G »

Läckert plan. Ser fram emot bygget!
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Jakovlev Jak-28P, Bobcat 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Bygget har rullat på... Dock dåligt dokumenterat, så ni får nöja er med mobilbilder.

Cockpit: Lite fler detaljer ska dit, men det får bli när allt är monterat och klart. Dessutom finns sidokonsoler som inte är ditsatta på de här bilderna. Även ytterligare några remmar på stolarna kommer till. Men allt är OOB (förutom bältena), hyfsat ändå tycker jag.

Bild

Bild

Noskonen är enorm! :) Jämför med en RF-5 i samma skala...

Bild

Passformen är okej, inga större problem egentligen. Noskonen kräver en del slipjobb, men i övrigt passar det mesta än så länge. Vingarna är bara torrpassade, men de sitter som en (två) smäck(ar).

Bild
Skriv svar