Renault 4TL -84, Heller 1/24 - Klar, bilder sid 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24 - Klar, bilder sid 2

Inlägg av Ulf Lundberg »

Härlig subtil vädring.
Bilmodeller tenderar att vara antingen högblanka, nån slags modell av hur man kan drömma om att en bil skulle se ut, eller hårt vädrade.
Kul att du träffat hur de flesta bilar ser ut till vardags.
Uffe
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24 - Klar, bilder sid 2

Inlägg av Björn G »

Håller med Ulf. Den ser ju riktigt verklig ut! :o
Läskigt!
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24 - Klar, bilder sid 2

Inlägg av Joakim Hultman »

Jättebra bygge av denna mysiga "vardagsbil"! Jag ser fram emot paddan.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24 - Klar, bilder sid 2

Inlägg av Björn Fransson »

Tack ska ni ha!

Uffe: Ja, jag har funderat på det också. Mellantinget, normalt slitna och normalt nedsmutsade vardagsbilar verkar vara en sällsynthet. Å andra sidan gäller detta även utbudet, bilmodeller är oftast superbilar, racingbilar eller andra bilar som sticker ut (alternativt äldre amerikanare) eller dess raka motsats, små kultbilar som VW-bubblan, Trabant, Citroën 2CV eller trehjuliga efterkrigstyskar. Det är tydligt att det är där som efterfrågan finns bland bilbyggarna, vardagen tycks inte vara lika intressant.

Mitt val av förebild och sätt att skildra det är nog mer så som vi flyg-, fartyg- och militära fordonsbyggare resonerar. Farkoster, inte alltför ovanliga, avbildade i sitt normala element. Jag hade nog kunnat tänka mig att bygga fler bilar än jag gör om det fanns fler modeller av just vardagsfordon. Och då hade de inte ens behövt vara franska (!). En Volvo 144 eller Amazon hade jag kastat mig över direkt. Eller varför inte en VW Typ 3 (1500)? Eller - naturligtvis - en linjeskön Citroën CX...

En del finns ju i resin (men det är lite väl avancerat för mig), men när jag är på Grevens eller CCM kastar jag mig alltid över dessa. På CCM i år kunde vi t ex njuta av en underbar Opel Rekord anno sent sjuttiotal, en Volvo P 1800ES och många av oss njöt även av fjolårets helt makalösa Saab 96 V4. Den blev i och för sig Best in show, vilket visar att åtminstone domare och publik har vett att uppskatta dessa fantastiska vardagsbilar.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24 - Klar, bilder sid 2

Inlägg av SvenYoung »

Riktigt läckert bygge, Björn. Jättefin målning, som Ulf säger så ser den otroligt verklig ut.

Alltid imponerande att se duktiga byggare gå utanför sina komfortzoner och fortfarande lyckas med toppresultat!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Fredrik Astlid
Inlägg: 48
Blev medlem: 27 jan 2012, 14:30

Re: Renault 4TL -84, Heller 1/24 - Klar, bilder sid 2

Inlägg av Fredrik Astlid »

Det var vår gröna ap-ambulans på väg till Legoland!
Skriv svar