F9 Urban röd – FROGS:s Vampire

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

F9 Urban röd – FROGS:s Vampire

Inlägg av MartinN »

Man skulle kunna TRO att det här är en modell av en J28B från Kungl. Göta Flygflottilj men så är det inte – det är en mobil. Efter alla trådar på min Gladiator ville jag ha något enklare och när jag fick syn på en gammal FROG i högen av obyggt tänkte jag att den kunde passa bra som lite återhämtning. Den slängdes ihop snabbt och syftet är inte att den skall hamna i vitrinen utan få jobb här i huset som mobil som sagt. Det är därför som den har ställen inne, pilot på plats och den också saknar rätt mycket i dekalväg. Jag offrade lite från ett av Roberts fina Vampire-ark (t.ex. F9 1 div djävul) men faktum är att flera stycken är från uråldriga Specialtryck-ark inköpta hos Folke V Johansson på Hisingen under kalla kriget. Den gula trekanten under divisionsdjävulen klippte jag dessutom i två halvor och det funkade trots det. Likaså är de röda U:na Specialtryck liksom flera kronmärken. Det fick bli U då min gamle far gick bort för ett tag sedan och han hette Uno och jobbade som civilmek på F9 en gång för länge sedan. Med tanke på insatsen blev det ju riktigt fin tycker jag. Nästa 28:s blir nog ingen FROG, men roligt hade jag.
Bild

/M
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: F9 Urban röd – FROGS:s Vampire

Inlägg av MartinN »

Glömde skriva att jag testade att späda min Tamiya (XF-61 & XF-66) med Tamiyas gulkorkade Laquer Thinner på den här vampen och det blir ju mycket fint. Fast det luktar rätt skumt så jag hade mask på och det underlättade nog att ingen annan var hemma...

/M
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: F9 Urban röd – FROGS:s Vampire

Inlägg av Andre B. »

Folke Johansson på Hisingen? Butiken på hörnet vid Vågmästarplatsen? Det där är en butik som jag saknar. Man kunde alltid fynda där...
Det är alltid trevligt med en Vampire. Den skall hänga i snöre från taket då? Tänkte mobiltelefon först... *s*
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: F9 Urban röd – FROGS:s Vampire

Inlägg av Björn Fransson »

En riktig klassiker! Fascinerande att se hur hyfsad den är i formerna, trots sin ålder. Bättre än Trumpeters nya, nästan...

Sedan vet du ju, Martin, att i mitt fall är bakgrunden på fotot minst lika lockande som förgrunden... :)
Senast redigerad av Björn Fransson den 25 apr 2017, 18:48, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: F9 Urban röd – FROGS:s Vampire

Inlägg av Lars Ekström »

Hänga sina modeller i ett snöre från taket är hard core nostalgi. Min far spände upp fisklina diagonalt i taket sedan krokade man på med modeller eftersom det byggdes klara. Tyvärr så sprack en av dessa linor efter några år och ett antal modeller blev skrot.
En del gamla byggsatser har faktiskt bra proportioner, att de saknar försänkta panellinjer och ytdetaljer går att fixa till.
En maskin med en djävul på är aldrig fel!!
Magnus Billestedt
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 jan 2012, 13:02
Namn: F 9 Magnus
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: F9 Urban röd – FROGS:s Vampire

Inlägg av Magnus Billestedt »

Jag skall se Martin om jag har en bild på din far under F 9 tiden men lovar inget :)
Har ju lite mer än 1500 olika F 9 bilder i min samling
Uppskjut ej till morgon
vad du kan skjuta ner idag
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: F9 Urban röd – FROGS:s Vampire

Inlägg av MartinN »

Tack för glada tillrop och visst hade det varit kul om du hittat honom, Magnus. I så fall relaterat till service på J29:or i slutet av 50-talet.

/M
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: F9 Urban röd – FROGS:s Vampire

Inlägg av MartinN »

Jaha, nu skall vi se. Ivar röd Urban ligger i jaktkurva strax norr Vinga. Se bra ut. Men vad är detta?! Ett okänt eko dyker upp på radarskärmen! Rrjal, beordra genast Ivar röd Urban att gå mot norr och identifiera. Klargör och ladda genast en roten Ivar blå Filip och låt den starta så snart som möjligt på bana 09. Kurs nolla nolla fyra".
Bild

"Röd Urban här. Jag har visuell kontakt med målet. Verkar vara på väg mot öster. Skall jag ge verkanseld?"
Bild

Det verkar finnas plats för fler kärror på det här himlavalvet. Kanske från F9...

/M
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: F9 Urban röd – FROGS:s Vampire

Inlägg av Björn Fransson »

Stiligt! Ja, det är ju nästan tomt i luftrummet där. Vi ser fram emot att det fylls med fler härliga kärror. Kanske något bananformat med rotorer? :)
Skriv svar