Endure freedom [Klar]

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Endure freedom

Inlägg av Janne Nilsson »

Staket? Nej, jag menade resterna av bron/övergången och pelaren, det borde rimligtvis vara ungefär lika mycket till omfånget som den delen som fortfarande står kvar? De måste ha tagit vägen någonstans?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: Endure freedom

Inlägg av molgam »

Hej,

resterna av bron finns på basen redan. De har skrapats bort (med bulldozer) från vägen som går under bron. Både till vänster och höger samt under vagnen finns bråte. Det kommer bli mer men inte så mycket mer volym.

Angående formarna så tror jag nedan bilder visar det bra.
Bild
Längst bakfinns formen gjord av 5 delar foamboard där jag använt en kulspetspenna för att göra plankmönster.

Bild
I bild finns avloppsröret som jag kapat och limmat träribbor i. träribborna sticker ut lite och överlappar skarven som sedan tejpas innan gipset hälls i. Ståltrådarna sticks i gipset direkt efter det hällts i. Med en skruvmejsel och hammare så krossar sedan den delen där armeringsjärnen skall synas.

Bild
Massproduktion av betongbjälkar.....Alltid bra att hå några extra.

Bild
Detaljering av vagnen fortsätter med diverse sratchade delar i tunn aluplåt. Även motorrumsfläkten är sratchad för att ha någon sorts inredning att titta på genom luckorna.

Bild
Bygget just nu. Tycker de brända/sprängda tankarna blev rätt coola.

Jonas
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Endure freedom

Inlägg av Janne Nilsson »

Ja det är en möjlig förklarning. Frågan är om det är fler än jag som inte kommer att se den möjligheten?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: Endure freedom

Inlägg av molgam »

Hej,

dags för updatering. Har ägnat mig åt T-62:an. Detaljering av motorrum et c eller "Creative Gizmology" som den store Shepard Pain sa.

Eftersom så lite av motorn ses så gjorde jag en snabb avgjutning av min dyra resinmotor i gips. Snålt jag vet men det fungerar.

Bild
Motorpaketet monterat. löstagbart för målning.

Bild
Med motorpaketet istoppat.

Bild
Jag ogillar verkligen att bygga tanks. Så sjukt mycket grejer på dem. När man väl fått på länk för länk banden är man redo och ge upp. Då återstår typ 200 delar beslag, tankar, fästen, periskop et c.

Bild
En vy av motorrummet som det kommer synas.

Bild
Superdetaljering med ets och bränsleslangar bl a.

Jonas
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Endure freedom

Inlägg av Joakim Hultman »

Alla småprylar och detaljer höjer intrycket rejält. Snyggt!
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Endure freedom

Inlägg av Horrocks »

Mycket snygga betonggjuytningar. Ser riktigt bra ut med armeringsjärnen. Den sprängda bensintanken är otroligt snygg. Blir spännande att se fortsättningen.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Endure freedom

Inlägg av SvenYoung »

Riktigt spännande att följa det här bygget, Jonas.

Kanonfint arbete så här långt, fantastisk detaljering.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: Endure freedom

Inlägg av molgam »

Hej,

tack för uppmuntran. Det behövs då detta är en tröstlös del av varje diobygge. Det var något med räcket som störde mig i samband med bilen. Tillsist kom jag på det. Vad gör en bil på en gångbro? Bestämde mig för att fixa detta genom att producera lite schyssta vägräcken för en påfart istället.

Bild
Gjorde en enkel jigg för att böja tunn alu plåt.

Bild
Med de nya räckena monterade och diverse annat småfixande gjort.

Bild
Tycker det blev mycket bättre om jag får säga det själv.


Nu är det dags för lite målarfärg snart.
Ett problem återstår. Hur blandar jag till en färg som ser ut som förzinkat järn. Sån färg som finns överallt i vårt samhälle såsom vägstolpar, räcken, skyltar et c. Blank + Grey + Steel eller vad tror ni?

Jonas
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Endure freedom

Inlägg av Stellan »

Ser finemang ut. Brukar blanda alu + ljusgrå för den efterfrågade kulören. Med lite wash på så får man djup kring detaljerna.

Ed. Något ser lite störande ut med räcket som har en betongklump kvar...möjligtvis ska räcket böjas en aningen för att man ska se att den utsatts för påfrestning....
Stellan Schroeder Englund
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Endure freedom

Inlägg av Janne Nilsson »

Man kan även prova att måla silver och sen lägga på mattlack.

Skulle det se coolt ut om man låter klumpen Stellan refererar till sitta kvar i en bit armeringsjärn som sitter ihop med den raserade bron?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar