Airfix Supermarine Spitfire Mk.Vb 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Airfix Supermarine Spitfire Mk.Vb 1/48

Inlägg av nasos79 »

Mitt tredje inlägg är en modell som jag faktiskt byggde färdigt idag. Rent tekniskt är den bättre än de andra två (dvs färre misstag) trots att det inte kvävde så mycket arbete som Mig-et, tex.
Jag välde att använda min Iwata för att måla den här, istället för den billiga kinesiska airbrush-en (har den en bestämd form också? - det vet jag inte :oops: ) som jag använde till Harvard och Mig. För att bekanta mig (igen) med den Iwata bestämde jag mig att måla "free hand". När jag tittade på modellen den dagen efter att jag hade målat insåg jag att....... jag behöver en bättre lampa. Resultatet iaf var oväntat roligt och så välde jag att inte fixa det. Det ser lite "fadat" ut. ( <-- Det här ordet kan inte finnas, haha).

Bild Bild Bild Bild

Tack!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airfix Supermarine Spitfire Mk.Vb 1/48

Inlägg av magnusf »

Fullt godkända ordval, airbrushen i bestämd form på svengelska :) ! Och det ser absolut fadat ut!

Var det bara jag som diggade denna? Jag tycker mycket om camot däremot så tycker jag panelerna är för kraftigt markerade, en wash ger både liv och ett "detaljerat intryck" men välj en wash som ger en mjukare kontrast nästa gång (tycker jag :) )!

Iwata rules!

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Supermarine Spitfire Mk.Vb 1/48

Inlägg av Gabriel »

Nej Magnus, du är inte ensam! Jag kan inte annat än att hålla med i kritiken, snygga effekter i färgen men definitivt en något för mörk wash. Denna ser ut att vara mörkt brun, nästan svart (?). En ljusare brun, gärna med lite blått i, hade nog gjort susen. Kanske t.o.m. en mer gråaktig. Om du utgår från färdiga washer skulle kanske någon av dessa kunnat passa:
http://www.migjimenez.com/en/washes/150 ... -grey.html
http://www.migjimenez.com/en/aircraft-p ... -grey.html
http://www.migjimenez.com/en/aircraft-p ... brown.html

Det är alltid lite svårare att hitta en passande nyans när kammot består av två så olika färger som blått och brunt. Alternativet är att blanda egna washer av oljefärger, då kan du få till exakt den nyans du själv vill.

/Gabriel
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Airfix Supermarine Spitfire Mk.Vb 1/48

Inlägg av nasos79 »

Hej, hallå!
Oj, ber om ursäkt, hade inte hunnit svara här.

Jag ska vara helt ärlig här och förklara hur "effekterna" hände........ Min lampa är inte tillräckligt ljus och jag kunde INTE SE vad/var jag målade. När jag såg modellen under dagsljus blev jag nästan ledsen. Jag hade bestämt mig för att måla om, men sen sa jag: Nej, ef-it. Jag är för lat och vill inte lägga ner mer tid på den här modellen. :D
Som ni kan se, mina kunskaper beror mycket på tur. :D Haha!

Men jag håller absolut med er, washen är för stark. Jag började med raw umber och blandade den med svart. (Jag använder oljefärger Gabriel) Men det var lite för mycket svart, kanske. Det enda problemet är att......... jag gillar starka effekter. :oops: Jag förstår att de inte är extremt realistiska men jag gillar dem ändå.

Jag ska försöka hålla dem på en rimligare nivå när jag målar Typhoon. :)

Tackar er igen så mycket för feedback! :)
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Supermarine Spitfire Mk.Vb 1/48

Inlägg av Gabriel »

Ok, om du använder oljefärger är det inte svårt att få till en annan nyans som kan passa lite bättre. Samtidigt är det viktigaste att du själv är nöjd. Om du tycker att det är snyggt med en mörk wash med stark kontrast får du såklart ha det!

/Gabriel
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Airfix Supermarine Spitfire Mk.Vb 1/48

Inlägg av nasos79 »

Jag gillar att experimentera. Jag kommer att testa en mildare nyans för Typhoon (Hawker Typhoon alltså, inte Eurofighter Typhoon). Ja, jag gillar starka kontrasten men samtidigt vill jag utvecklas och det innebär att testa nya saker. :)
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: Airfix Supermarine Spitfire Mk.Vb 1/48

Inlägg av Fredrik L »

Jag gillar också din Spitfire! Bra belysning är mycket viktigare än man tror. ;)

/Fredrik
Skriv svar