S 31 Spitfire, Airfix 1/48 - Klar, bilder sid 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

S 31 Spitfire, Airfix 1/48 - Klar, bilder sid 2

Inlägg av Björn Fransson »

Efter Open kände jag för något inte alltför komplicerat. Så då fick det bli den här som legat till sig i ett par år. Nya hjul från Eduard och Moose Republics dekaler kommer till, i övrigt blir den nog i stort sett ur lådan. Drog igång idag och fick nästan ihop hela cockpit. Bälten och några smådetaljer ska till, men i övrigt sitter allt (och det är ganska mycket som synes) där det ska.

Bild

Bild

Öppnade kameraluckan så att det åtminstone går att få en skymt av något av innehållet.

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 20 jun 2017, 20:59, redigerad totalt 1 gånger.
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: S 31 Spitfire, Airfix 1/48

Inlägg av Gabriel »

Mycket fint arbete! Vilket imponerande arbetstempo du har ifall du fick ihop allt detta idag, med färg och allt. Dessutom roligt med ännu mer brittiskt propellerflyg! :D

/Gabriel
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: S 31 Spitfire, Airfix 1/48

Inlägg av MartinN »

Ahh! Snyggt.

/M
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: S 31 Spitfire, Airfix 1/48

Inlägg av Ulf Lundberg »

Gillar!
Uffe
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: S 31 Spitfire, Airfix 1/48

Inlägg av Andre B. »

Gillar med det här. Kamerorna var kul att se. Följer med stort intresse!
Vänligast / André

Ps.
Det kom en fråga rörande Airfix S 31 i just 1/48 på britmodeller rörande den gula nyansen på dekalerna samt storleken på rundlarna. Jag har inte riktigt samma koll på det som när det gäller 1/72 utgåvan men du (eller Bergwall om han läser det här) kanske kan räta ut frågetecknen?

http://www.britmodeller.com/forums/inde ... nt-2697330
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: S 31 Spitfire, Airfix 1/48

Inlägg av bergwall »

Hejsan!
Mja, nja, rörande kulörerna så är nog det enda man kan säga säkert, att det är osäkert. Det man vet är att leveransmålningen av kronmärkena var mörkare (särskillt de första flygplanen), både den gula och den blå, men den gula verkar vara mest iögonfallande. Det är sagt att leverantören (Supermarine?) fick ändra kulörerna efter att man levererat de första flygplanen. Det är möjligt att den tidiga gula var "Trainer yellow". Till vad man ändrade till och exakt hur eller om man målade om kronmärkena i Sverige är osäkert, men man kan på ganska många bilder se att det är en skillnad i nyans på siffrorna på fenan (samt flottiljsiffran) och det gula i kronmärket (dessa siffror målade FV själva). Det är ju också själva orsaken till debatten om vita siffror på S 31.

Vidare var geometrin på själva märkena omvandlade och avrundade till tum-storlekar, så dessa var annorlunda i både diameter och geometri. Det var inte heller samma geometri på vingarna som på kroppen.

Jag har fått intrycket att man behöll dessa udda kronmärken genom hela epoken, men det är fortfarande osäkert, det verkar i alla fall inte som man ändrade diametern (40" resp 30" om jag inte mins fel).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: S 31 Spitfire, Airfix 1/48

Inlägg av magnusf »

Aha, det är en sådan här Spitfire du smyger runt med. Var orolig att du också huggit på någon av Eduards småfåglar, det blir så bråkigt på tävlingsbordet då :) !

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: S 31 Spitfire, Airfix 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev:Aha, det är en sådan här Spitfire du smyger runt med. Var orolig att du också huggit på någon av Eduards småfåglar, det blir så bråkigt på tävlingsbordet då :) !

Hälsningar

Magnus
Haha! Se upp, dina byggen inspirerar ordentligt. Har stått och klämt på den där 1/72-kartongen några gånger redan... :)
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: S 31 Spitfire, Airfix 1/48

Inlägg av nasos79 »

Vad snyggt det ser ut!!! Skarp målning av de små detaljerna. Jag kommer att få mycket inspiration (och information) av era byggen här. :D Jätte bra!

/N
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: S 31 Spitfire, Airfix 1/48

Inlägg av Andre B. »

Sugen är jag men i brist på dekaler och färg så får nog min S 31:a vänta ett tag till. Någon som sett någon sprayflaska med PRU-blå färg?
Robert, hur går det med dekalerna till S 31:an i 1/72? Eller har jag missat något där?
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar