Eduards Spit XVI i 1/72!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Med de här klara och till och med de här (!!) (porträttbilder kommer senare, Olle förbarmade sig och körde hem dem till sig efter Open så de slapp pendeltåget) klara så kom jag hem till en helt tom arbetsbänk efter Open. Redo att ta emot de senaste investeringarna. Och gissa om jag hittade en modell som var värdig!

Det här är ytterligare en dubbelbyggsats från Eduard, två Spit XVI i samma låda, en med bubbelhuv och en "vanlig". Egentligen hade jag nog haft större nytta av två bubbelmaskiner eftersom jag (givetvis) redan har fyra "vanliga" i Royal-Class-boxen. Men men, man kan inte alltid få det exakt som man vill ha det...

Bild
Än en gång så lyckas Eduard med boxarten. Och en solid och bra låda är det också!

Bilder på det orörda innehållet får ni leta upp på nätet, när jag var hemma vid 21:30 på lördagkvällen så högg jag in direkt på plastbitarna innan jag hann fota något :-) !

Bild
Här var det lite inredningsbitar...

Bild
...kroppshalvor och undervingen sedd från utsidan. Notera tre-delade kylarkåpor som resulterar i snygga detaljer på alla ytor!

Bild
Undervingen med hjulbrunnarna, ett gäng bitar till varje vinge!

Bild
Till slut lyckades jag, i ett sällsynt anfall av akut klyftighet, limma dit vingspetsar och skevroder medan jag kom åt att limma från insidan och slapp på det sättet mitt vanliga, oundvikliga, limkladdande...

Bild
Jag är inte så såld på fotoets rent generellt men den här gången kändes det kul att använda det som finns! Instrumentbrädorna blir snygga på det här sättet....

Bild
...och det fanns lite kul för kroppsidorna också. Inredningsfärgen är Gunze 312 för den som undrar.

Allt man behöver finns även med i vanligt plast (inklusive en väldigt fin instrumentpanel för den som föredrar att måla) så man måste inte använda etsen om man inte vill, alternativt köper någon av boxningarna som kommer utan ets!

Jag håller mig till bubbelmaskinen den här gången, jag tror jag ska undvika dubbelbyggena ett tag framöver för att se om jag kan bli lite produktivare. Jag har en tendens att köra fast i moment som är tråkiga eller krångliga och med ett dubbelbygge så är det så att säga dubbelt tråkigt eller krångligt vid samma tillfälle.

Hälsningar

Magnus
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Lars Befring »

Ska bli kul att följa den här eftersom jag har en Eduard IX inplanerad till nästa OPEN
Är Spitfire den nya 109:an?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Gabriel »

Kul att du börjar på dessa direkt! Så länge de inte tar lika lång tid som dina Ta 152:or borde det inte vara något problem med att bli mer produktiv. ;)

Lars, är det IX:an i 72? Jag har Eduards IXc som jag tänkt bygga som MJ250, en jäkligt häftig kärra, metallren med kamouflagemålning över motorn. Vi kanske borde starta ett Spitfire gruppbygge? :D (Just det, jag har ju så många byggen igång redan så det kanske vor en dum idé!)

/Gabriel
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Anders.Edblad »

Ska bli intressant att följa dessa byggen.
Såg dina urfina Lightnings på Open. Det här blir väl ett bra tillfälle att testa Mr Paint?
Lars, med din nya byggtakt hinner du kanske med både en Spitfire och en Me-109 till nästa Open.

Anders E
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av F Porsche »

Snyggt byggt men framför allt,
snygga välkomponerade bilder.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Andre B. »

Lite kul att Eduard valt att ge ut en Mk.XVI med samma märkning som jag vill minnas att Heller's utgåva hade.
En spitfire modell som faktiskt fortfarande är rätt bra med tanke på sin ålder...

Håller med om rörande snyggt tagna bilder. Följer med stort intresse!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Lars! Det är något med Spitfire...

Anders! Tack! Och tanken är att prova de nya färgerna. Jag har redan fuskat lite för att måla i luftintagen där jag inte kommer åt sedan, jag är lite spektisk till lukten...

Gabriel! En likadan fastkörning som 152:orna hoppas jag kunna undvika :-) !

André! Du har koll på de gamla Heller-modellerna, jag reagerade inte över att det var samma maskin som på Hellers senaste boxningar (jag har en sådan också men det är Francois Bergese-målningen med en silverlackad maskin på). Och alldeles riktigt: modellen är fortfarande klart byggvärd, i likhet med mycket av det som Heller gjorde!

Ulf! Tack för omdömet om bilderna, det är dock inte så komplicerat: mycket ljus, vit bakgrund och lite fix i Lightroom för att få fram detaljerna ur skuggorna! Det går alldeles utmärkt att ta sådana här bilder med en mobiltelefon och vill man peta lite med bilderna så finns det blandade gratisprogramvaror som klarar all fotoredigering man behöver till vardags!

Bild
Lite skuggor och lite torrborstning...

Bild
...så är det dags att stänga den här butiken ikväll!

Jag känner mig ganska nöjd med min enmodellerspolicy. Eller så är det bara byggsatsen som är så j-a bra att det bara rullar på av sig själv!

Glad Påsk!

Magnus
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Joakim Hultman »

Fortfarande i cockpit-stadiet, men redan nu får du det att se så förbaskat krispigt ut. Snyggt!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Jocke! Det här är krispigaste läget, efter det så går det bara utför :) !

Då var jag här igen, det är snöig påskdag ute så det känns helt legitimt att bygga modell på morgonen istället för att kratta i trädgården eller bränna MTB i skogen!

Bild
Stängt var det här! Observera engineering-nivån på detta: en extra separat brandvägg med ett horisontellt skott och en separat del som propellern monteras emot. Inte mycket flimsighet i nosen här inte! Helt suveränt när man ändå gjort modellen så pass komplex med alla dessa möjligheter för olika varianter. Apropå varianter ja, man borde kanske slå till på en Aussie-eight-combo också...

Jag fick problem med den separata motorhuven, delarna matchade inte varandra till 100%, det var en liten kurvaturskillnad mellan dem. Skitirriterande. Egentligen inte mer än vad man kan hitta på många äldre modeller men har man byggt den här så förväntar man sig MYCKET BÄTTRE!

När jag rotar i boxen efter något annat så trillar det fram en liten vit lapp som det står "ERRATA" på. Det finns flera olika kåpvarianter att välja med och det hade helt enkelt blivit fel i instruktionerna, en halva från en kåpa mot en halva från en annan kåpa. Jag knäckte limfogen, bytte den felande halvan och voilà: perfekt passform.

Det var ju trevligt att det var så men det som fascinerar mig är att Eduard alltså har tagit sig besväret att göra två, till förvillelse lika, motorkåpor som skiljer i "bullighet" med max några tiondelar! Något som jag tror att för de flesta både byggare och modelltillverkare så skulle det varit skit samma men det är någon som tar sina Spitfires på allvar här alltså!

Jag har sagt det förut: Eduard är plastens Google, man kan tycka vad man vill om dem men de gör det de gör irriterande bra! Det enda är att nu när jag vet om detta så stör det mig att det inte finns med i deras 144:or :) !

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Stellan »

Ser fint ut det där och du kommer säkerligen att ge oss valuta för titt-tiden med dina säkra fingrar och skarpa ögon. Ditt största problem med Aussie eight lär väl bli att välja målning/märkning.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar