Årets tema SCI-FI

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Årets tema SCI-FI

Inlägg av Björn Fransson »

Grymt läckert! Så borde alla ubåtar se ut inuti!
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Årets tema SCI-FI

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack alla för positiva kommentarer.

Molgam, bra inspiration och en väldigt bra ide.
Andre, bra tips om trälisten tyvärr försent att ändra. Jag har kommit längre i projektet än vad bilderna visar. Men det är inte klart och det blir långa arbetspass på kvällarna. Men så är det säkert många som har inför Open. Här kommer mer bilder.
Bild

Bild

Det följde med färdigskurna masker för fönstrena. Som tur var provsprutade jag lite eftersom det kändes som om limmet var dåligt.
Limmet var dåligt så det var bara att skära egna masker. Använde maskol på de riktigt små fönstrena.

Bild

Ett väldigt pilljobb!

Bild

Bottenplattan är färdigmålad och bläckfisken är påbörjad.
Bild

Nu är bläckfisk och bottenplattan klar. Gjorde plattan lite större med grus från trädgården. Bläckfisken och plattan är målade med airbrush och Mr Paint färger.
Bild

Anders Edblad
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Årets tema SCI-FI

Inlägg av Björn G »

Fy, vad rälig...
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Årets tema SCI-FI

Inlägg av Anders.Edblad »

Björn, ja den är riktigt rälig. Tittade på många bilder av bläckfiskar och gjorde en fri tolkning av alla bilder.

Bygget med båten fortsätter, ersatte en del fotoets med ståltråd och riggtråd. Topsbitarna användes som vajerlås.
Bild

Bild

Bild
Så här långt har jag hunnit idag, lite detaljer på båten är kvar.
Bild

Anders E (som förhoppningsvis blir klar ikväll)
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Årets tema SCI-FI

Inlägg av Lurifax »

Superläckert bygge från en av min ungdoms favoritfilmer. Huruvida ubåten stämmer överens med den litterära förlagan vet jag inte.

Bläckfisken ger mig rysningar ända till Lund. Och då sitter jag ändå bakom en brandvägg.

Tyvärr kommer jag inte upp till Sthlm men det hade varit kul att se den i Malmö till hösten eller i Gbg.

Toppkvalitet! :D
holst

CU@C4
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: Årets tema SCI-FI

Inlägg av hurtone »

Nu skäms man ju nästan för att dyka upp på lördag... synd att min pjäs är så stor att den inte går att gömma i ett hörn :)

Fantastiskt jobb du gjort här!
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Årets tema SCI-FI

Inlägg av Anders.Edblad »

Holst, tack för det!
Modellen är nog en egen tolkning av tillverkaren hur båten såg ut. Disney har gjort en annan tolkning. Enligt Jules Verne tillverkades delarna till båten i olika delar av världen och sattes ihop på en öde ö av hans gubbar. Rammen tillverkades i Motala Verkstad!
Förra året var jag både i Göteborg och Malmö väldigt trevliga tävlingar båda två. Förhoppningsvis kan jag göra samma resor i år.

Hurtone kul att du gillar den. Bara man själv är nöjd med sitt bygge så räcker det.

Visst är det trevligt att ha en skön skinnsoffa, eget bibliotek och en orgel att spela på men nu börjar det nog bli jobbigt för Nemo och hans besättning.
Bild

Vi syns på Open.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Årets tema SCI-FI

Inlägg av Björn G »

Det där var en väldigt, väldigt, väldigt fin modell!!! Imponerande finish och underbara detaljer, målning... Allt! Kul att se annat än det sedvanliga utbudet av stridsvagnar och flygplan!
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Årets tema SCI-FI

Inlägg av Stellan »

Ett riktigt nitmonster. Kul modell som kommer ge Uffes båtar en match.
Stellan Schroeder Englund
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: Årets tema SCI-FI

Inlägg av molgam »

Galet snyggt och vilken kul modell! Bra jobbat!

Jonas
Skriv svar