TARANGUS SK61

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

TARANGUS SK61

Inlägg av Anders.Edblad »

Lite bilder från mitt bygge av TARANGUS Bulldog. En trevlig modell som behöver massor av bly i nosen. Jag köpte Maestro fotoets till den också.

Inte många delar det gick fort att komma så här långt.
Bild


Bild

Grundmålad med Mr Surfacer 1000. På sprayburk men den fungerar mycket bra.
Bild


Hela modellen är målad med Mr Paint, en fantastisk färg som är lättsprutad och den torkar direkt. Den kan sprutas med utan att behöva blandas.
Bild

Den svarta färgen är blandad med lite grått.
Bild

Fortsättning följer.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: TARANGUS SK61

Inlägg av magnusf »

En njutning Anders! Viggen-camo rules! Är det "handmaskat" eller har du använt något slags färdigskurna masker?

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: TARANGUS SK61

Inlägg av Björn Fransson »

Ser rent förbålt fint ut!
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: TARANGUS SK61

Inlägg av Anders.Edblad »

Björn, tack för det.

Magnus, ja den blir fin i Viggen-Camo. Som svar på din fråga kan du titta på bilderna nedan.
Jag började med att tejpa själv.
Bild

Men insåg att jag inte skulle få ihop det på slutet och det var väldigt mycket jobb så jag köpte Maestros färdiga masker.
Bild

Innan jag målade skar jag loss höjdroderna. Pengen ligger där för att väga ner planet när jag skar loss dom.
Bild

Jag kapade främre landningsstället ca 2mm.
Bild

Målade dit panelerna på vingarna inte helt lätt. Svårt att maska eftersom de är så nära flygkroppen. Jag har gjort bilden ljusare därför ser färgerna på camot konstiga ut.
Bild

Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: TARANGUS SK61

Inlägg av Anders.Edblad »

Dags för cockpit.
Instrumentbrädan kommer från Maestros fotoets, brandsläckaren satte jag en dekal och ett metallband på. Kartan är kopierad från en Tamiya modell.
Bild

Cockpit klar, jag la dit en hjälm också.
Bild

Maskering för Dayglow
Bild

Bottenplattan gjordes av frigolit som jag skar till.
Bild

Anders E
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: TARANGUS SK61

Inlägg av Niklas »

Snyggt! Riktigt snyggt!
Kommer den på 08-Open?
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: TARANGUS SK61

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack Niklas, jo den kommer till open.

Jag har startat en serieproduktion av Bulldoggar men den ena hinner jag nog inte göra klar till open.
Bild

Bakom planet gör jag en gräsmatta. Läste att en del modelljärnvägare använder en elektrisk grej som gör att grässtråna reser sig upp när man strösslar på gräset. Den är ganska dyr så jag byggde en själv enligt anvisning från nätet. Man tar en elektrisk flugsmälla och en tesil. Lägger vitlim där man vill göra gräs och jordar med en krokodilklämma. Trycker på knappen och lägger på gräset. Det funkar och blir en ganska stor skillnad. Och på vintern är det ändå myggfritt.
Bild

Nu är det bara några antenner och positionsljus kvar.
Bild

Anders E
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: TARANGUS SK61

Inlägg av Björn G »

A) Kanonsnygg Bulldog! Verkligen fint arbete!
B) Älskar den kombinerade tesilen/myggsmällan! Extra kul att den fungerar!
C) Vilken märkning blir det på nästa Bulldog?
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: TARANGUS SK61

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack Björn! Den har en del missar men jag är nöjd med den.
Nästa Bulldog blir nog en sån här.
Bild

Mer roliga maskiner.
Jag var på Telford i höstas där var det en kille som visade en stans för löv det finns fyra olika sorters löv. Jag köpte alla sorter.
Camouflaget brukar kallas "lövhögs Camouflage" passar bra med lite löv på plattan.
Bild

Bild



Nu är den klar.
Bild

Bild

Bild

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: TARANGUS SK61

Inlägg av magnusf »

Kanonbygge Anders!

Det som är lite kul är att alla 61:or jag sett byggda har varit i Viggen-kamot, är det BARA självplågare som köpt modellen :-) ? Som jag skrivit tidigare så är det mitt favoritkamo men lite udda ändå att ingen huggit på de "vanliga"!

Skaffade också lövstansarna från RP Toolz i Telford i höstas, väldigt trevliga prylar!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar