En hård västgöte... Special Hobby's AJ 37 (Färdig, sid 8)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

En hård västgöte... Special Hobby's AJ 37 (Färdig, sid 8)

Inlägg av Björn G »

Alla andra bygger ju Viggen... och jag vill också vara med!!! :D

Älskar Viggen sedan barnsben. Finns inget brutalare flygplan! Jag funderar på en AJ eller AJS från F15. Jag kan inte så mycket om de olika Viggen-varianterna, så jag kommer nog behöva en del hjälp från er andra (å andra sidan är jag kanske inte lika petig med "utblåsbulornas" exakta utformning mm...). Är det några markanta skillnader på AJ och AJS som man måste ta hänsyn till?

Jag är inte lika snabb i byggandet som många andra här, men har som målsättning att få den klar före sommaren. Funderade först på att göra ett metallrent plan (och då göra nitar mm för att bättre efterlikna orginalet), men det sparar jag nog till kommande Sk 37:a. Målsättningen här blir framför allt att försöka få till ett riktigt snyggt lövhögskammoflage. Den kommer med andra ord inte bli så sliten. Skall bli kul att testa Mr. Paints färger, som så många har lovordat.

Här är förresten "Lennart".
Lennart Hälsing! :lol:

Bild

Pilot Replicas figur målad med färger från Citadel. Jag måste varmt rekommendera dessa för penselmålning, då de slår allt jag tidigare provat.

Alla tips och synpunkter välkomna! Nu kör vi!
Senast redigerad av Björn G den 13 jun 2017, 14:19, redigerad totalt 8 gång.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En hård hälsing... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Björn B »

Välkommen in i idet. Då är vi tre björnar som jobbar på eländet. Finns det några fler vi kan lura in i träsket? Björn A eller Björn E kanske. Björn K är väl inte så lättlurad.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: En hård hälsing... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Andre B. »

När jag tänker på det så ligger det en JA 37 i en låda någonstans helt orörd...
Mvh. André B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: En hård hälsing... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Björn G »

Hela Björnligan på en gång! Och en André som bonus! :D
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: En hård hälsing... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Andre B. »

Ok, jag förstår att jag måste göra lite grottforskning nu och leta upp berörd modell. Är det en pågående SIG? *s*
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En hård hälsing... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Björn B »

Det är väl bara lite jubileumsfeber som sprider sig. Viggen 50 år sedan första flygningen och SAAB 80 år i år.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: En hård hälsing... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Får vi se någon Viggen i luften i år? Finns det någon flygduglig kvar? Det skulle vara en intressant Viggen att bygga...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: En hård hälsing... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Björn Fransson »

Sådärja. Ser fram emot fler Viggar. Både från Björnar (Björn E?) och andra. Kom igen nu ni andra. Alla har väl minst en i stashen? :-)
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: En hård hälsing... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Björn G »

Finns det någon flygduglig kvar? Det skulle vara en intressant Viggen att bygga...
Mig veterligt finns det en som flyger. En metallren skönhet, dessutom...
Bild
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: En hård hälsing... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Andre B. »

Läste precis att den enda kvarvarande JA 37 finns i Estland. 7-52 är intressant och det går ju att bygga en AJS av Heller modellen. Men en JA 37 hade nog varit roligare ändå särskilt som ingen finns kvar i Sverige. Vad jag förstått så flögs de sista JA 37:orna på F 21. Någon som har en aning om vilka maskiner det rörde sig om och hur de såg ut när de flög sista gången? Vill minnas att det finns dekaler till en av dem...

/André

Ps.
Fann annars det här klippet...
https://www.youtube.com/watch?v=0ocSUd9_5Tw

Och jo, dekaler till 37402 med solfenan finns...
http://www.rebell.com/svenskt/decals-ma ... nuari.html
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar