Jag bygger en Viggen men skyll inte på mig. Färdig sid.3

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Jag bygger en Viggen men skyll inte på mig. Färdig sid.3

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag har inte valt den. Nu lämnar jag min komfortabla 1/72 zon. Det här blir mitt fjärde 1/48 plan sedan jag började bygga för ca. 45 år sedan.
Alfa Hobby delade ut den som ett pris och det var nog bara för att djävlas. Nåväl byggas ska den.

Bild
Stort och otympligt. Så praktiskt att man kan bygga den i sektioner. Funderade ett tag på att bygga en "urlyftningsviggen" av den.
Sedan funderade jag på den första prototypen men nej, jag ska försöka att inte såga (allt för mycket) i den.

Bild
Jag tor att jag vet varför jag aldrig fastnat för 1/48. Dom var stora och dyra och när jag väl köpte en så blev det Escis Viggen. Vilken besvikelse.
Så stor och nästa sämre detaljerad än 1/72. Den blev aldrig byggd och inga andra i den skalan. First impressions last som det heter.
När jag sitter med denna byggsats får jag lite av samma känslor. Detaljer finns det men jag gillar inte prioriteringen.
Detaljer i hjulhuset är fint men Viggen har ju nästan alltid luckan stängd så det kommer inte synas.
Däremot bakkanten på canarderna som fälls när landningsställen går ut går inte att bygga fällda. Samma sak med "vindmöllan". I den här skalan borde den funnits med.

Bild
Något som riktigt irriterar mig är att stolen inte har några bälten. Cockpiten är stor med bra insyn så avsaknaden av bälten kommer vara tydlig.
Visst allt finns att köpa som eftermarknadsdelar men det är inte alla som gillar att jobba med resin och ets.
Jag försökte få till instrumentbrädan. Jag hade ett dekalark med blandade instrument men dom var ren skit. Ytan på dom var klibbig så dom fastnade bra på pincetten men ville inte fastna på modellen så dom limmades fast med Johnson Clear. Dessutom var dom ganska transparenta i trycket så dom blev grå även fast dom monterades på vit botten. Bidrar allt detta till att göra mig mer positiv till 1/48?
Senast redigerad av Björn B den 01 nov 2023, 01:46, redigerad totalt 3 gång.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jag bygger en Viggen men skyll inte på mig

Inlägg av Björn B »

Bild
Ibland önskar man att man hade bättre minne än en guldfisk. Glömde ju att jag en gång köpt "vindmöllan" och därför inte preparerat för den innan jag limmade ihop delarna till flygkroppen.

Bild
Så där fick sågen komma fram. Det tog ju inte lång tid innan det hände.
Minicrafts lilla "motor tool" passar mej alldeles utmärkt. Mindre, lättare och smidigare än Dremel och liknande. Dessutom är den inte så högvarvig så den är ganska OK till att karva i plast.

Bild
Jag är inte helt säker på att det varit lättare att fixa detta innan jag limmat ihop delarna. Det kanske varit lättare att såga bort plasten men nu när delarna satt ihop med varandra så var det lätt att slipa och anpassa utan att delarna flyttade på sig. Det börjar närma sig.
Senast redigerad av Björn B den 30 jun 2017, 10:05, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Jag bygger en Viggen men skyll inte på mig

Inlägg av Henrik R »

Björne bygger bigpack plast, fan vad kul!. Vem kunde nånsin ana detta! Man får väl hoppas väl att du inte fastnar i några större gropar så du tappar sugen rejält på 1/48, så det tar 45 år till nästa igen :-)
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Jag bygger en Viggen men skyll inte på mig

Inlägg av Björn G »

Underbara positiva vibbar! Det bästa är att det här kommer bli hur bra som helst!

Nu är det bara jag kvar som inte bygger Viggen i 1/48... Eller... 8-)
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Jag bygger en Viggen men skyll inte på mig

Inlägg av Björn Fransson »

Se där, ja! :) Vad blir det för individ? Med tanke på den imponerande uppställningen med prototyper och udda fåglar på sistone, kan väl detta inte bara bli en traditionell grå JA? :)
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jag bygger en Viggen men skyll inte på mig

Inlägg av Björn B »

Bild
Det får nog bli ännu en prototyp fast i ett senare utförande. Jag behåller sågtand och hög ryggås.
Jag har lekt med papper för att klä upp stolen lite.

Bild
Kvar att göra är väl handtaget i stolens överkant. Den borde ha funnits med i modellen. Att göra den i ets blir fel i denna skala. Tunn och kantig istället för rundad.

Bild
Börjar närma sig ihopmontering av alla kroppsdelarna
Senast redigerad av Björn B den 30 jun 2017, 10:07, redigerad totalt 1 gånger.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Jag bygger en Viggen men skyll inte på mig

Inlägg av Björn G »

Fan vad snabba ni är, Björnar...
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jag bygger en Viggen men skyll inte på mig

Inlägg av Björn B »

Bild
Inte glömma att kapa bort en liten del av ryggåsen annars kommer inte dom båda kroppsdelarna passa så bra.

Bild
Kanonbulan gav mig problem. Den hamnade för långt bak. Placerade jag den rätt så hamnade luftintaget för långt fram. Det tog ett bra tag innan jag kom ihåg att det avsaknaden av fyllnadsbiten mellan fram och bakkropp som gjorde detta. Luftintaget fick modifieras för att få ihop det.

Bild
Lite mer slipning och spackling sen ska fenan limmas fast.

Bild
"RAT'en" kom på plats till slut. Nu ska allt spacklas och slipas klart så att dom sista delarna kan monteras.
Senast redigerad av Björn B den 30 jun 2017, 10:09, redigerad totalt 2 gång.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Jag bygger en Viggen men skyll inte på mig

Inlägg av Lars Befring »

vänta nu??? du bygger en kort JA?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jag bygger en Viggen men skyll inte på mig

Inlägg av Björn B »

Självklart.
Skriv svar