MiG-29 9-13 Fulcrum C, GWH 1/48 Klar s.10

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: MiG-29 9-13 Fulcrum C, GWH 1/48

Inlägg av Janne.S »

Björn G skrev:Den börjar bli riktigt stilig, färgkombinationen till trots! Skall den vädras?
Vad gäller stenciler så lägger man ofta knappt märke till dem (annat än på vissa plan). Däremot syns det när de saknas...
Lite vädring blir det nog...såg inte så hemsk ut på de bilder jag sett så det blir väl måttligt vädrat :D
SJukt att sätta ljusblå stenciler på en ljusblå undersida.....
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: MiG-29 9-13 Fulcrum C, GWH 1/48

Inlägg av Janne.S »

Nästan klar med dekalerna nu...men jag kände att jag behövde göra något annat för att inte bli tokig!

Brevbäraren kom med det här fina pitotröret från Mini World, föredrar det framför Master och Quickboost då de små fyllningarna redan är på plats.

Bild


JAg borrade ett 1.6mm hål rätt in i nosen och markerade försiktigt hur mycket plast som behövde tas bort för att mässinget skulle passa. Jag använde mitt kära skjutmått för att få en exakt mätning
och nu behöver jag bara försiktigt ta väck plasten utan att sabba något, bästa sättet för detta är....

Bild




MIN DREMEL med skär skiva!!!

Bild



ZZZZZING!!! MUHAHAHAHAHAHAHAA....Klart på under sekunden!

Bild




Och perfekt passform :D

Bild






Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: MiG-29 9-13 Fulcrum C, GWH 1/48

Inlägg av Göran »

Vad är det man säger, friskt vågat hälften vunnit. Det vart ju riktigt bra med pitotröret.

Jag har kikat på dina läckra utblås och läst vad du gjort för att få det resultatet, men jag har en s.k. dum fråga. Du verkar ha fått till en bra balans mellan matt och blankt mellan de olika nyanserna. Var det någon av Alcladsfärgerna som var hel eller halvmatta? Vidare, om jag kommer ihåg rätt, så hade du även använt pigment och hur funkade det? Skälet till mina fråga är att jag enbart kört med blanka nyanser på mina utblås, vilket gör det svårt för pigment att fästa ordentligt och att matta ner utblåsen känns väl så där

I övrigt ett riktigt schysst bygge jag följer med stort intresse :)


Mvh
Göran
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: MiG-29 9-13 Fulcrum C, GWH 1/48

Inlägg av Janne.S »

Göran skrev:Vad är det man säger, friskt vågat hälften vunnit. Det vart ju riktigt bra med pitotröret.

Jag har kikat på dina läckra utblås och läst vad du gjort för att få det resultatet, men jag har en s.k. dum fråga. Du verkar ha fått till en bra balans mellan matt och blankt mellan de olika nyanserna. Var det någon av Alcladsfärgerna som var hel eller halvmatta? Vidare, om jag kommer ihåg rätt, så hade du även använt pigment och hur funkade det? Skälet till mina fråga är att jag enbart kört med blanka nyanser på mina utblås, vilket gör det svårt för pigment att fästa ordentligt och att matta ner utblåsen känns väl så där

I övrigt ett riktigt schysst bygge jag följer med stort intresse :)


Mvh
Göran
Tack Göran :D

Alclad brukar bero på hur ytan ser ut innan den kommer på...blankt resultat på blank yta osv. Jag började med en högblank svart i grunden innan jag blåste på airframe aluminium som ger ett väldigt glansigt resultat. Det blir metalllystern som ligger i grunden som jag sedan jobbar på med andra nyanser av alclad och tamyia smink set och pigment.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: MiG-29 9-13 Fulcrum C, GWH 1/48

Inlägg av Henrik R »

Prefekt kapat Janne. Inget himla kryssmätning eller användning av micrometer. Utan ren och kär plastkirugi med ögonmåttet som referens.
Snyggt jobbat med resten också. Himla snyggt kammo.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: MiG-29 9-13 Fulcrum C, GWH 1/48

Inlägg av Janne.S »

Den lever!


Det kom lite saker emellan då men nu är den tillbaks på spåret!

Flygkroppen är washad, pigmentad, mattlackad och avmaskad :D
Fick gnuga bort lite klisterrester från tejpen från vindrutan och huven sedan limmad ejag på IRSTn och reserv pitotröret

Bild



TRevligt att se cockpit igen :D

Bild





Huven fick den där rosa tätningen kring ramarna (tog lite mojo faktiskt att göra det)

Bild




Limmade på backspeglarna

Bild





Satte ihop luft bromsen...

Bild




Och nosstället

Bild




Sådär ja, då var det igång igen och det är bara lite små pyssel kvar...typiskt nog har jahg slarvat bort dekalerna till missilerna men det går nog bra ändå

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: MiG-29 9-13 Fulcrum C, GWH 1/48

Inlägg av Björn G »

Nu snackar vi!!! Ser mycket bra ut!
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: MiG-29 9-13 Fulcrum C, GWH 1/48

Inlägg av Janne.S »

Björn G skrev:Nu snackar vi!!! Ser mycket bra ut!
Tack Björn :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: MiG-29 9-13 Fulcrum C, GWH 1/48

Inlägg av Janne.S »

Ännu en underbar dag i hobbyrummet!

Jag höll mig till ställen idag.


Lade till lite rör å kablar

Bild




En lätt wash och detaljmåleri

Bild

Bild





SLutligen står den påsina egna ben men inte utan att jag fick använda lite fula ord och hojta lite, tolleranserna är så fina att det är svårt att passa in delar.

Bild




Härnäst blir det alla luckor, sonder, vapen och extratank :D

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: MiG-29 9-13 Fulcrum C, GWH 1/48

Inlägg av Janne.S »

Sista uppdateringen!


Eftersom jag lyckades slarva bort dekalerna för missiler och lavetter så gick det lite snabbare :P


Plaskade på lite wash...:P

Bild





Lite wash på balkarna och lavetterna och sedan limmade jag fast dom på missilerna.

Bild




Vädrade fälltanken....målade den grå istället för den blå som de uxbekiska migarna hade, bara för att bryta upp lite så fick den standard färgen för MiG-29.

Bild



Och för att laj är lat så vädrade jag bara det som syns :P

Bild




Se?

Bild




PÅ med missiler och sonder och allt annat...och nu är den klar. Ska skjuta finbilder ikväll :D
Bild



Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar