T 2 Heinkel He 115, Matchbox 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

T 2 Heinkel He 115, Matchbox 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Efter en stunds letande i stashen föll valet på en riktig gammal goding. En klassiker som jag tänkt bygga ända sedan jag hittade Forslunds bok om torpedflyget på bokrean för fyra år sedan.

Bild

Jädrans finurlig gjutning - man behöver ju inte måla!!! :D

Bild

Eller kanske ändå... Paneldikena är faktiskt inget större problem på den här, de är ganska få och på vingarna är de t o m upphöjda! Bara att slipa bort! Desto mer jobb väntar i cockpit. Nu ska det här visserligen inte bli Det Stora T 2-bygget, men lådans bilstolar och plana golv var lite väl spartanskt. Eftersom jag kommer att köra med de tjocka originalhuvarna, kommer inte så mycket att synas, så jag snabbscratchade interiören, mest för att det inte ska se så tomt ut. Återstår gör främre delen av nosen, med spanarens madrass, men den tar jag senare. Plus styrspaken som jag glömmer hela tiden.

Bild

Allt målades i RLM 02. Nästa steg blir att ta upp fönstren på undersidan, en utmaning i den tjocka, rätt hårda, plasten. Brrr...
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: T 2 Heinkel He 115, Matchbox 1/72

Inlägg av Henrik R »

Tysk ingenjörskonst! Ska bli trevligt att se den växa fram i sann Franssonmanér!
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: T 2 Heinkel He 115, Matchbox 1/72

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Mycket trevligt val Björn, skall bli mycket intressant att följa!

/ Pekka
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: T 2 Heinkel He 115, Matchbox 1/72

Inlägg av Ulf Lundberg »

Mer sånt här!
Udda kärror, gamla byggsatser och realistiska byggplaner.
Kör!
Uffe
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: T 2 Heinkel He 115, Matchbox 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Så sant! Sånt här är verkligen kul. Och skönt kravlöst som omväxling. Man vrt att den inte kan bli perfekt - och ibland är det rätt avkopplande.
bultenibo
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 apr 2012, 11:53
Ort: Fagersta

Re: T 2 Heinkel He 115, Matchbox 1/72

Inlägg av bultenibo »

Schysst!
Den här tråden ska jag följa! Kombinationen svenskt + Matchbox + pontonflygplan kan till och med få mig att gå igång på saker med vingar. ;)

/Tony
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: T 2 Heinkel He 115, Matchbox 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Regn är välgörande för modellbyggande! Så idag blev det lite mer fixat.

Originalmotorerna är i enklaste laget. Efter en stunds letande i skrotlådan, hittade jag två motorer från Hellers Ju 52. Såg hyfsade ut, tyckte jag och upptäckte sedan att det tydligen var exakt samma motor som satt i He 115. :) Nu är ju dessa inte helt korrekta, men de får duga. Spinnern är rätt saftig och döljer en hel del. Fast jag ska nog måla om dem ändå. :)

Bild

Detaljerade lite extra mellan pilot och baksits. Här har även spanarens "madrass" och instrument kommit på plats.

Bild

Lite annat fix: Landningsstrålkastare och mer korrekta avgasrör.

Bild

Börjar närma mig montering av vingar nu. Och sen är det ju faktiskt inte så mycket kvar!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: T 2 Heinkel He 115, Matchbox 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Monterat och klart! Lyckligtvis lyser krondikena nästan helt med sin frånvaro, så det behövde inte spacklas särskilt mycket alls.

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: T 2 Heinkel He 115, Matchbox 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Strålande sol, vår och villa är ingen bra kombination vad gäller modellbygge. Men när regnet väl dök upp, blev det äntligen dags för lite målande:

Bild

Det här ska bli en av de sista T 2:orna, antagligen den som var uppe och letade efter den försvunna DC-3:an 1952. Så väderbitet får det bli... ja, som vanligt, då... :)

Bild

Stöttor på tofflorna ska till, liksom lite antenner och en del annat. Åsså ska det vädras, förstås! Mums!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: T 2 Heinkel He 115, Matchbox 1/72

Inlägg av magnusf »

Fint som vanligt! Gillar verkligen förebilden också men tänkte vänta ut en "bättre" modell. Inte för att DU verkar ha något behov av den men ändå...

Hälsningar

Magnus
Skriv svar