Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix) - Båda klara!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix) - Båda klara!

Inlägg av Björn Fransson »

För något år sedan lyckades jag ro hem Tarangus pris på Open med min Safir. Priset var deras Viggen lastad med godis. Märkligt nog hade jag den inte, hade egentligen tänkt avvakta tills SF 37:an, men det här såg ju läckert ut. På Rebells mellandagsrea såg jag till att komplettera lite ytterligare, så till slut satt jag med den här ganska imponerande uppställningen:

Bild

Eftersom Viggen fyller 50 i år, och jag är född bara några veckor efter den första flygningen, kändes det logiskt att dra igång bygget just detta dubbla jubileumsår. Men vad ska jag då göra med min gamla surt förvärvade Airfix? Tja, varför inte försöka backdatera den till prototypen 37 -1? Luftintagen är ju korrekta i alla fall (till skillnad mot mycket annat i den lådan, men vad tusan...). För att krångla till det extra mycket bestämde jag mig för att bygga den som den såg ut vid första flygningen, med det dunderlånga pitotröret. Så ett dylikt införskaffades (visserligen tänkt för Lansen, men det är samma). Dessutom blir det nog en hel del över från Taranguslådan som borde gå att använda.

Bild

Så om man bygger den första Viggen av den ena lådan, blir det logiskt att låta den andra bli den sista, nämligen 37449. Eftersom Tarangus blir huvudbygget, började jag med den. Pilot Replicas stol är riktigt fin och de har som alltid varit grymt ambitiösa och inte kompromissat. Det innebär att stolen inte riktigt passar - PR har nämligen valt att göra den perfekt istället för att anpassa den till Tarangus cockpit. Följden blir att golvet får sänkas 2 mm, vilket väl i och för sig inte är så svårt. Dessvärre innebär det en massa andra konsekvenser som att spaken måste förlängas lika mycket plus att det blir en del jox med instrumentbrädan som går från golv till "tak". Till slut fick jag till det hela hyggligt.

Bild

Partiet bakom stolen är dessvärre helt slätt (som så ofta, även på väldigt väl detaljerade modeller). På Maestros etsark finns en del som ska kompensera detta - för övrigt faktiskt på mitt initiativ. Smällde dit den, men blev inte helt nöjd. Även om mycket försvinner när stolen kommer dit, känns den lite för tvådimensionell.

Bild

Med stängd cockpit funkar den nog utmärkt, men här ska det vara öppet. Så jag plockade bort den (den får hamna på Airfixen istället) och satte igång med att scratcha. Ett par timmars jobb senare kändes det hela betydligt bättre:

Bild

Har även börjat med RAT:en. Att få plats med Maestros resinvariant i det minimala utrymmet mellan vägg och luftkanaler är stört omöjligt. Lyckligtvis (eller klokt nog) kommer jag att köra med FOD-luckor, så jag karvade helt enkelt hål i kanalen och limmade dit den. Dock kan jag säga att det inte syns ett jota, så det hade gått utmärkt att göra så här även med öppna luftintag. Man behöver inte plåga sig i onödan för att få det att funka.

Bild

Målning påbörjad, men detaljerna ska få färg också.
Senast redigerad av Björn Fransson den 02 apr 2018, 17:12, redigerad totalt 5 gång.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Ulf Lundberg »

Björn Fransson skrev: Partiet bakom stolen är dessvärre helt slätt (som så ofta, även på väldigt väl detaljerade modeller). På Maestros etsark finns en del som ska kompensera detta - för övrigt faktiskt på mitt initiativ. Smällde dit den, men blev inte helt nöjd. Även om mycket försvinner när stolen kommer dit, känns den lite för tvådimensionell.

Med stängd cockpit funkar den nog utmärkt, men här ska det vara öppet. Så jag plockade bort den (den får hamna på Airfixen istället) och satte igång med att scratcha. Ett par timmars jobb senare kändes det hela betydligt bättre:
Det där har jag också varit med om. Man måste detaljera detaljeringssatsen, eller i ditt fall göra en bättre själv.

Kul bygge.
Uffe
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Stellan »

Fantastiskt kul bygge. Ser fram emot dessa kärror.
Stellan Schroeder Englund
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av M-eson »

Spännande bygge, minns med vemod varma sommardagar på landet ute i skärgården som barn, plötsligt hör man något som mullrar och straxt framför ljudet lågflyger ett par Viggenplan. En återkommande händelse som mina barn inte förstår något av, för de sista 10 åren har vi inte sett ett enda jaktplan ute i skärgården. Kommer följa detta dubbelbygge med stort intresse.
/Mats
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn Fransson »

Jobbar vidare, lite långsamt men ändå framåt. Stolen målad och nästan klar (utskjutningshandtaget ska dit också):

Bild

RAT:en målad och klar. Detaljeringen är ambitiös eftersom det bara är nedre delen som kommer att synas.

Bild

Och så har jag börjat med fotoetsandet på motor och utblås. En del som för övrigt är en synnerligen märklig konstruktion på den här modellen. Men om man tittar på andras byggen, verkar det ju faktiskt som om det går att få ihop.

Bild

Lite extra kablage i hjulhusen. Funderade på resin men någon måtta på aftermarketköpen får det vara. Lite synd att de finfina inre delarna av huvudställens hjulhus kommer att döljas eftersom luckorna kommer att vara stängda där.

Bild

Bild
Paramedic
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 dec 2012, 22:22
Namn: Tobias
Ort: Stockholm

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Paramedic »

Trevliga byggen - följer med glädje. :)

Jag valde också PRs RAT till mitt första bygge, tyckte den var fin. Men hur vart deras stol - den är fin eller? Svårt att så på deras bilder, tycker de mest visar en blob.. ;)
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn Fransson »

Stolen är riktigt fin. Fast RAT:en är Maestros. Har kollat båda, och det nog hugget som stucket mot PR.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn G »

Mitt nästa projekt blir nog Special Hobbys AJ37:a (det var inte planerat så, men firar hon 50 så känns det helt rätt), så jag kommer följa dina uppdateringar med största intresse! Skall bara bli klar med Tunnan först.
Ser bra ut hittills!
HenrikB
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 aug 2012, 22:06

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av HenrikB »

Roligt!

Jag ser fram emot att se hur du realiserar 37 -1. Jag är kollega och vän med Erik Dahlströms son, och jag har länge funderat på att bygga ett exemplar till honom. Speciellt sen ettan skrotades för några år sen. Han var lite upprörd över detta. Tyvärr har jag inte riktigt samma sågförmåga som du, så jag hade tänkt göra något av Airfix 1/72-modell som jag förstått är mera prototypig i grunden.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn B »

Airfix och Frog/Hasegawas 1/72 maskiner är till prototyperna 1-3 innan ombyggnader.
Det ska bli kul och se 37-1 snidas fram i 1/48. jag vann en Tarangas som jag har haft funderingar på att bakåtdatera.
Skriv svar