Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix) - Båda klara!
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)
Bygget rullar på, men lite frustrerande långsamt. Vilket har flera orsaker. Dels är det en ganska trixig modell att få ihop. Inte så att den är dålig, inte alls. Men den är definitivt inte lättbyggd, det här är inget för nybörjaren. Här finns många komplicerade lösningar som inte tål något slarv. Men gör man bara rätt, går det mesta ihop riktigt bra.
En annan förklaring till det slöa tempot är att till skillnad från mina senaste byggen har jag här som ambition att modellen inte bara ska se ut som förebilden vid en första anblick, utan att den faktiskt ska vara så korrekt som möjligt. Nåväl. Här är vi nu:
Men det här är också en modell där man i stort sett hela tiden får fundera på om man bara ska sätta dit delen eller göra lite mer. Känslan är att Tarangus/Special Hobby hade väldigt höga ambitioner i början, men att man fick lite bråttom i slutet och fick kompromissa bort den kompletterande researchen. Till stora delar är detaljeringen briljant, men plötsligt dyker det upp märkliga grodor. Canardvingarna (som jag fick fixa till själv eftersom Maestros ersättningsvingar är slutsålda typ i hela världen) och det oerhört förenklade noshjulet är två sådana. Ett annat är två märkliga fördjupningar på vingarnas undersida. Enkla att åtgärda med lite PC, men svårbegripliga varför de hamnat där.
Jag var lite orolig för den undre luftbromsarna, som verkar vara anpassade för AJ och hur de skulle passa mot kanonen. Men det gick finfint, lite lätt slipning bara (de är alltså monterade efter att ovanstående bild tagits.
Fenan är ett annat välkänt problem. Jag investerade i en ny från Maestro. Dumt nog torrpassade jag aldrig den i sin helhet, med rodret. Men när allt var ditlimmat med CA och spacklat och klart, märkte jag att den är något för hög i nederkant. Det blev en glipa när rodret kom dit. Och då var det så dags att försöka få loss fenan, den satt som berget. Så det fick bli att minska glipan genom att bygga på roder och delen precis under den och acceptera att fenan kanske blir för hög. Jag skriver "kanske" eftersom en jämförelse med originalet (se bilden nedan), visar att det faktiskt inte alls är en dum idé att bygga upp partiet under rodret. Det blir faktiskt mer korrekt. Ibland kan fel bli mer rätt än man tror.
Något som jag däremot inte sett någon ha synpunkter på är stjärtkonen. En närmare studie (tack Niklas Knutzén!) visade att det inte bara är de tio små utsläppshålen som saknas. Det är något annat som inte stämmer. I mina ögon är hela den bakre delen för bullig, kontrasten är för stark. Det är något som inte stämmer. Efter att ha konsulterat foton, bestämde jag mig för att minska kontrasten och skapa en mjukare övergång med hjälp av slipning och spackling.
Jämför stjärtkonen på den här bilden:
...med Tarangus modell. I mina ögon är stjärtkonen mycket jämnare i formen i verkligheten. På modellen ser det ut som om det sitter två ditsatta "gondoler" i överkant.
Det syns även här, titta längst bak. Originalet:
...och modellen:
Om man tittar noga ser man att "bullen" finns, men den är inte alls så markerad i verkligheten. Ett annat fel på stjärtkonen är att den i framkant har både en upphöjning och en nedsänkning där ingen av dem har någon motsvarighet på förebilden. Så det blev till att slipa och spackla lite mer.
En annan förklaring till det slöa tempot är att till skillnad från mina senaste byggen har jag här som ambition att modellen inte bara ska se ut som förebilden vid en första anblick, utan att den faktiskt ska vara så korrekt som möjligt. Nåväl. Här är vi nu:
Men det här är också en modell där man i stort sett hela tiden får fundera på om man bara ska sätta dit delen eller göra lite mer. Känslan är att Tarangus/Special Hobby hade väldigt höga ambitioner i början, men att man fick lite bråttom i slutet och fick kompromissa bort den kompletterande researchen. Till stora delar är detaljeringen briljant, men plötsligt dyker det upp märkliga grodor. Canardvingarna (som jag fick fixa till själv eftersom Maestros ersättningsvingar är slutsålda typ i hela världen) och det oerhört förenklade noshjulet är två sådana. Ett annat är två märkliga fördjupningar på vingarnas undersida. Enkla att åtgärda med lite PC, men svårbegripliga varför de hamnat där.
Jag var lite orolig för den undre luftbromsarna, som verkar vara anpassade för AJ och hur de skulle passa mot kanonen. Men det gick finfint, lite lätt slipning bara (de är alltså monterade efter att ovanstående bild tagits.
Fenan är ett annat välkänt problem. Jag investerade i en ny från Maestro. Dumt nog torrpassade jag aldrig den i sin helhet, med rodret. Men när allt var ditlimmat med CA och spacklat och klart, märkte jag att den är något för hög i nederkant. Det blev en glipa när rodret kom dit. Och då var det så dags att försöka få loss fenan, den satt som berget. Så det fick bli att minska glipan genom att bygga på roder och delen precis under den och acceptera att fenan kanske blir för hög. Jag skriver "kanske" eftersom en jämförelse med originalet (se bilden nedan), visar att det faktiskt inte alls är en dum idé att bygga upp partiet under rodret. Det blir faktiskt mer korrekt. Ibland kan fel bli mer rätt än man tror.
Något som jag däremot inte sett någon ha synpunkter på är stjärtkonen. En närmare studie (tack Niklas Knutzén!) visade att det inte bara är de tio små utsläppshålen som saknas. Det är något annat som inte stämmer. I mina ögon är hela den bakre delen för bullig, kontrasten är för stark. Det är något som inte stämmer. Efter att ha konsulterat foton, bestämde jag mig för att minska kontrasten och skapa en mjukare övergång med hjälp av slipning och spackling.
Jämför stjärtkonen på den här bilden:
...med Tarangus modell. I mina ögon är stjärtkonen mycket jämnare i formen i verkligheten. På modellen ser det ut som om det sitter två ditsatta "gondoler" i överkant.
Det syns även här, titta längst bak. Originalet:
...och modellen:
Om man tittar noga ser man att "bullen" finns, men den är inte alls så markerad i verkligheten. Ett annat fel på stjärtkonen är att den i framkant har både en upphöjning och en nedsänkning där ingen av dem har någon motsvarighet på förebilden. Så det blev till att slipa och spackla lite mer.
Senast redigerad av Björn Fransson den 18 feb 2017, 20:06, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)
Så lite så Björn! Måste ju stötta när det gäller ett så viktigt bygge...
Tänk på att få dit de två små L-formade "rören" också (ett på respektive sida), det som syns rakt ovanför den bakre raden med hål.
En annan tanke som just slog mig, när jag kollar på din bild ovan på AJ 37:an, är att dessa kyllufthål på stjärtkonen tydligen bara finns på JA 37. Har kollat mot min bildsamling på 37, och jag kan inte hitta dessa hål på någon annan version. Intressant, där lärde jag mig något nytt!
Vad gäller rundningen/"gondolerna" så tror jag helt enkelt (det är min tolkning av bilderna i alla fall) att avslutet längs bak på stjärtkonen är för "abrupt". Linjen ska fortsätta snett neråt/bakåt, inte rakt bakåt, som avslutet ser ut att vara på modellen i original. Nån som fattar vad jag menar? Annars får jag försöka rita på en bild...
Tänk på att få dit de två små L-formade "rören" också (ett på respektive sida), det som syns rakt ovanför den bakre raden med hål.
En annan tanke som just slog mig, när jag kollar på din bild ovan på AJ 37:an, är att dessa kyllufthål på stjärtkonen tydligen bara finns på JA 37. Har kollat mot min bildsamling på 37, och jag kan inte hitta dessa hål på någon annan version. Intressant, där lärde jag mig något nytt!
Vad gäller rundningen/"gondolerna" så tror jag helt enkelt (det är min tolkning av bilderna i alla fall) att avslutet längs bak på stjärtkonen är för "abrupt". Linjen ska fortsätta snett neråt/bakåt, inte rakt bakåt, som avslutet ser ut att vara på modellen i original. Nån som fattar vad jag menar? Annars får jag försöka rita på en bild...
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)
L-rören är faktiskt med i lådan, en av många fina detaljer på den här modellen. Och det stämmer, de små lufthålen finns bara på JA. Undrar varför? Var det så stor skillnad på motorversionerna? De verkar ju inte ha varit svåra att montera i efterhand om det hade behövts på övriga versioner.
Och jag tror att jag är med på hur du menar med "gondolerna". På modellen är dessa "halvmånar" inte lika integrerade med det utstickande bakpartier precis bakom fenan som de är i verkligheten och på modellen blir de därför mer rundade än i verkligheten. Resultatet blir den lilla utbuktningen som i sin tur skapar en alltför skarp knäck vid "halvmånarnas" nederkant.
Herrejösses... Det finns inte en möjlighet att någon fattar denna svada... Vi försöker exemplifiera med några bilder istället:
Och jag tror att jag är med på hur du menar med "gondolerna". På modellen är dessa "halvmånar" inte lika integrerade med det utstickande bakpartier precis bakom fenan som de är i verkligheten och på modellen blir de därför mer rundade än i verkligheten. Resultatet blir den lilla utbuktningen som i sin tur skapar en alltför skarp knäck vid "halvmånarnas" nederkant.
Herrejösses... Det finns inte en möjlighet att någon fattar denna svada... Vi försöker exemplifiera med några bilder istället:
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)
Vi lämnar stjärtkonen och går vidare. Varning för att det här börjar bli lite rörigt eftersom båda byggena börjar närma sig samma fas, vilket gör att det inte är helt lätt att hålla reda på vilken grå plast som är vilken... Så jag delar upp dem på två inlägg.
Vi börjar med JA:n. Hade som sagt karvat loss rodren på canarderna och justerat dem:
Men när allt var klart (varför ser man inte sånt här i tid?) insåg jag att jag mätt fel och att rodren fortfarande var för små i innerkant. Gör om gör rätt, så det blev till att karva lite till. Eftersom originalrodren nu blivit på tok för små, lånade jag rodren från Airfixen istället.
Mycket bättre! Den insiktsfulle inser nu att jag skaffat mig ett nytt problem när canarderna ska dit på Airfixen. Men det tar vi sedan. Jag tror att jag har en gammal skrotad Esci som jag kan plocka nya roder från.
Vi börjar med JA:n. Hade som sagt karvat loss rodren på canarderna och justerat dem:
Men när allt var klart (varför ser man inte sånt här i tid?) insåg jag att jag mätt fel och att rodren fortfarande var för små i innerkant. Gör om gör rätt, så det blev till att karva lite till. Eftersom originalrodren nu blivit på tok för små, lånade jag rodren från Airfixen istället.
Mycket bättre! Den insiktsfulle inser nu att jag skaffat mig ett nytt problem när canarderna ska dit på Airfixen. Men det tar vi sedan. Jag tror att jag har en gammal skrotad Esci som jag kan plocka nya roder från.
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)
Annars har det mest ägnats tid åt prototypen. Dags för den stora utmaningen: Att få bort bulan på ryggåsen.
Kroppshalvorna limmades ihop och bulan markerades. Dags att såga! Kände mig för en stund som min namne Bäcklund.
Sågat och klart.
De två ryggåsbitarnas sidor slipades ner så att de blev hyfsat platta. Sedan limmades de på plats igen, allt kompletterat med lite PC för att jämna till det hela - och ge lite mer plast att slipa bort:
Efter en första slipsession:
Åsså dränkte vi allt i spackel:
Mera slipning:
Nu började det likna något. Men fortfarande var det lite ojämt.
Men till slut var det nästan rakt. Det ser lite ojämnt ut på bilden, men det är nog de olika nyanserna i plasten som luras, jag har stämt av mot en linjal. Även det övre partiet intill ryggåsen, där det hela börjar luta framåt mot luftintagen, fick justeras lite.
Nästa steg var att skära bort sågtanden på vingarna:
Allt torrpassat. Ser helt okej ut. Nu ska bara vingarna limmas dit och framkanten justeras. Radarvarnarna satt ju under vingarna på prototyperna, så det blir till att bygga egna.
Tarangus fena kommer väl till pass i det här bygget. Inte bara för att jag slipper fixa nya panellinjer, utan framförallt för att den är betydligt mer korrekt. Dock behövde den förlängas lite i framkant eftersom den delen ju inte längre döljs av bulan.
Så där är vi nu. Nästa steg är att fixa till de V-formade canarderna. Men det tar vi i morgon.
Kroppshalvorna limmades ihop och bulan markerades. Dags att såga! Kände mig för en stund som min namne Bäcklund.
Sågat och klart.
De två ryggåsbitarnas sidor slipades ner så att de blev hyfsat platta. Sedan limmades de på plats igen, allt kompletterat med lite PC för att jämna till det hela - och ge lite mer plast att slipa bort:
Efter en första slipsession:
Åsså dränkte vi allt i spackel:
Mera slipning:
Nu började det likna något. Men fortfarande var det lite ojämt.
Men till slut var det nästan rakt. Det ser lite ojämnt ut på bilden, men det är nog de olika nyanserna i plasten som luras, jag har stämt av mot en linjal. Även det övre partiet intill ryggåsen, där det hela börjar luta framåt mot luftintagen, fick justeras lite.
Nästa steg var att skära bort sågtanden på vingarna:
Allt torrpassat. Ser helt okej ut. Nu ska bara vingarna limmas dit och framkanten justeras. Radarvarnarna satt ju under vingarna på prototyperna, så det blir till att bygga egna.
Tarangus fena kommer väl till pass i det här bygget. Inte bara för att jag slipper fixa nya panellinjer, utan framförallt för att den är betydligt mer korrekt. Dock behövde den förlängas lite i framkant eftersom den delen ju inte längre döljs av bulan.
Så där är vi nu. Nästa steg är att fixa till de V-formade canarderna. Men det tar vi i morgon.
Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)
Äntligen kom sågen fram. Jag vann ju en Tarangus Viggen och funderade ett tag på att bygga -1 av den men ångrade mig. Mycket beroende just på ryggåsen och fenan som jag inte vågade ge mig på. Blir kul att se detta gjort.
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)
Det var faktiskt enklare än jag trodde att platta till ryggåsen. Fasade lite för det momentet, men det funkade riktigt bra. Och fenan var bara att ta en liten bit av JA-fenan och slipa till det hela. Det tog bara några minuter. Så prova gärna.Björn B skrev:Äntligen kom sågen fram. Jag vann ju en Tarangus Viggen och funderade ett tag på att bygga -1 av den men ångrade mig. Mycket beroende just på ryggåsen och fenan som jag inte vågade ge mig på. Blir kul att se detta gjort.
Har jobbat vidare, canarderna sitter på plats och pekar uppåt så som de gjorde. Fenan sitter också där den ska. Däremot är noskonen med det ultralånga pitotröret bara torrpassad. Det blir en rysare att klara sig ifrån att a) Det bryts av eller b) Det spetsar byggaren (det är vasst!)
Nu får spacklet torka ett tag, sedan är det dags för åter en slipsession. Roderfrågan är löst, i skrotlådan återfanns två gamla Viggencanarder anno 1979. Den som spar han har.
Senast redigerad av Björn Fransson den 19 feb 2017, 22:24, redigerad totalt 2 gång.
-
- Inlägg: 2326
- Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
- Namn: Lars Befring
- Ort: Stockholm
Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)
toksnyggt!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)
Jag lider med dig. Jag vet inte hur många gånger jag lyckades slå i och böja "svärdet" på min Lansen Gamma. Den här är ju ännu längre.
-
- Inlägg: 2326
- Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
- Namn: Lars Befring
- Ort: Stockholm
Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)
Så nästa långa pitot ska vara en lösning med hylsa och pitot för att kunna ta av när man transporterar/målar?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72