Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix) - Båda klara!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn Fransson »

Ja, jag funderar en del på hur jag ska lägga upp det hela. Som jag fattat det hade canardvingarna den ursprungliga V-formen under de första flygningarna. Annars kommer jag att utgå från en gammal Airfix, men rak huvudvinge, radarvarnare under vingarna, dubbla luftintag(?) under kroppen á la SK 37, annan form (även det á la SK 37) på bukfenan och luftintag utan "hacket" i nederkant.

Är lite fundersam till hjulen, jag har för mig att fälgarna skiljer något från de serieproducerade, att hålen är tydligare, mer åt Drakenhållet. Få se om jag gör något åt det eller om jag låtsas om att jag aldrig märkt någon skillnad där.

Har jag missat något? Ja, förutom den gröna cockpiten då. Största utmaningen blir att få till den raka ryggåsen. Lite komiskt med tanke på hur jag i barndomen (innan Matchbox) drömde om att försöka få till bulan på gamla Airfix... Nu blir det alltså tvärtom. Det som bekymrar mig lite är att Esci (alltså Airfixen) inte riktigt verkar ha brytt sig om att ryggåsens främre del och partiet där bulan tar slut ska ligga på samma nivå. Efter en snabbtitt känns det som om det skiljer lite. Hoppas det är en synvilla...

En sak jag funderat på är om 37-1 hade kronmärken på vingarnas ovansida? Jag har sett att båda varianterna förekom på prototyperna, även - har jag för mig - samma individ verkar ha flugit både med och utan.

Någon som har ett bra original på Viggen-emblemet, förresten?
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Henrik Bergman »

Mycket snyggt, Björn.
Som en gammal Viggen tekniker så värmer det i kroppen när man ser detta.
RAT:en målad och klar. Detaljeringen är ambitiös eftersom det bara är nedre delen som kommer att synas.
Fast det där är ingen RAT, utan utrymmet där den "förvaras" när stället fällts in. De Guldfärgade cylindrarna är hydraultankarna för system 1 och 2.
I utrymmet finns även påfyllning för kvävgas och vågledarluft, samt röret för eventuell brandsläckning av GTS (Gas Turbine Starter).
RAT är generatorn som drivs av fartvinden.
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av MartinN »

Menar du den här Björn?

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn Fransson »

Henrik: Så är det förstås. En gammal samhällsvetare avslöjar sig direkt när han försöker sig på att använda tekniska begrepp. :)

Martin: Räddaren i nöden! Som så ofta! Perfekt, tack!
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Henrik Bergman »

Henrik: Så är det förstås. En gammal samhällsvetare avslöjar sig direkt när han försöker sig på att använda tekniska begrepp.
He he he, det är inte lätt med teknik ibland :D
Själv tänkte jag bygga mig en AJ, någon gång. Har allt jag behöver (utom tid).
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Mats Averkvist »

...och från andra sidan.

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn Fransson »

Bygget rullar på. Det här är som ett tredimensionellt pussel, ibland undrar man om delarna verkligen ska gå att få ihop överhuvudtaget. Än mer funderar man på om de ska passa ihop så pass att allt funkar som det är tänkt. Och det gör det! Skarven vid luftintagen när framkroppens ovan- och undersida slås ihop krävde en del jobb, men i övrigt passar allt finfint. Jag är speciellt imponerad över det - som jag först tyckte - grymt övertillkrånglade akterpartiet, men där allt faktiskt passar precis som det ska. Snyggt jobbat!

Här är utblåset med ets, i målat skick, men innan wash. Försökte få till flammigheten på originalet, det blev bättre i verkligheten än på bilden.

Bild

...och resten av motordelarna (fast innan wash det också).

Bild

I övrigt har det mesta rullat på, som synes.

Bild

Fast nu stannar det nog av lite. Dels för att jag bestämt mig för att investera i ett par nya canarder. Men också för att jag kommit igång med storebrorsan. Först ut är cockpit. Använde Tarangus cockpit (det följer med två) som justerades något. Inte helt 100 mot förebilden, men åtminstone delvis. Antagligen blir huven stängd, så de exakta detaljerna försvinner. Men kul att måla en Viggencockpit grön som omväxling:

Bild

Inte mycket slitet här, den ska ju avbildas som den såg ut vid första flygningen.

Sedan var det dags att rista lite panellinjer. Inte helt enkelt då den här modellen är gjuten i den stenhårda plast med högblank yta som var rätt vanlig på sjuttio- och tidigt åttiotal.

Bild

Och här är vi nu. Fler uppdateringar kommer.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn B »

Hinner du klart till jubileumsdagen? :)
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn Fransson »

Björn B skrev:Hinner du klart till jubileumsdagen? :)
På onsdag, är det väl? Jamenvisst! Borde inte vara några problem. :-)
Skriv svar