Beechcraft Tp 4 & Tp 45 (första klar sid. 5)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45

Inlägg av Joakim Hultman »

Hurra för den lyckade räddningsinsatsen!

Bygget ser grymt bra ut. Gardinerna ger stor mysfaktor.
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45

Inlägg av Gabriel »

Tack Jocke! Det var en självklarhet att gardinerna skulle med efter att jag sett att de fanns på förebilden. :D

Nu har det hänt grejer, en rejäl milstolpe i bygget är nådd: nu är kärran monterad och redo för målning. Detta i sig lär inte vara något större problem då den ska målas helt i orange 226H. Jag har ännu inte bestämt mig för hur jag ska göra med propellrarna. Hålet för dem i motorerna har en annan diameter än de stavar de är gjutna på (hur tänkte PM här?) och dessutom tar de i framkanterna på gondolerna... Jag har även resinpropellrar, men de utgör inte någon direkt uppgradering från originalen heller. Nåja, med så mycket scratchande redan gjort på denna kärra kan väl inte detta heller vara ett problem. :)

Här är alltså resultatet av monteringen. Mycket spackel blev det. Behöver snart en ny tub...

Bild

Jag valde dessutom att såga ut klaffarna för att montera dem i vinkel för lite extra detaljer. Det tog sin tid att hitta detaljbilder på hur klaffarna fungerar på det här flygetyget.

Bild

Den stora antennen på undersidan var lite trixig att få till, det fanns inga tydliga bilder på hur den skulle sitta och jag trodde först att även denna skulle hålla uppe den undre antenntråden (därför det igenspacklade hålet straxt till höger i bild). Om någon vet vad denna antenn användes till vore jag tacksam för den informationen!

Bild

Radiokompass och masten för de övre antenntrådarna. I lådan fanns den senare varianten av radiokompass med ett droppformat skal (användes på Tp 45) samt basen för en tidig radiokompass. Själva ringen fick scratchas av 0,3 mm koppartråd.

Bild

Som en liten kuriosa kan nämnas den asymmetriska utformningen på framrutorna. Jag tyckte först det verkade konstigt, men piloten verkar ha ett litet triangulärt fönster på hörnet (öppningsbart?) som inte finns på andrepilotens sida. Han har istället ett rundat fönster över hörnet.

Bild

Nu ska det målas inom kort. Jag hoppas att jag fortfarande hinner bli klar innan året är slut!

På återseende!

/Gabriel
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45

Inlägg av Lerxzt »

Ser fint ut... Snart ännu finare med färg! :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45

Inlägg av Daniel_A »

Imponerande jobb. Härligt att se när någon ger sig på ett sånt projekt.

/Daniel
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45

Inlägg av Gabriel »

Tack Micke och Daniel! Det har varit ett väldigt roligt projekt, men jag längtar redan till att ha den färdig för att få en hyfsat ovanlig modell i samlingen som dessutom livar upp i vitrinen med den orangea färgen bland allt grönt, grått och blått.

/Gabriel
kifobefa
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 jul 2014, 09:48
Namn: Berndt Sonelius
Ort: Mariestad

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45

Inlägg av kifobefa »

Häftigt bygge, kul att följa utmaningarna du jobbar med. Ser fram emot en orange final!

/Berndt
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45 (första klar sid. 5)

Inlägg av Gabriel »

Jaha, då var det dags igen. Jag hade aldrig trott att det skulle dröja så här länge att bli klar, men bristen på byggtid har försenat projektet rejält! Egentligen blev Tp 4:an klar för en månad sedan och kunde (till 99% klar) ställas ut på Hobbymässan under allahelgonahelgen. Nu har jag även funnit tid till att sätta upp fotoutrustningen för att på allvar kunna avsluta ena halvan av detta projekt.

Ytfinishen är inte den bästa, men jag känner mig ändå nöjd med tanke på utgångsmaterialet. Det enda som verkligen beredde mig huvudbry var riggningen av antennlinorna. Det krävdes tre försök innan jag var helt nöjd, men nu tycker jag det ser bra ut!

Jag vill även rikta ett STORT TACK till Mikael Östberg som driver hemsidan Beechcraft 18R Flygambulans Tp 4. Utan de bilder och dokument jag fått tillgång till genom honom hade detta projekt aldrig blivit klart.

Så ska vi inte glömma bilderna:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tack för titten!

/Gabriel
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45

Inlägg av Lennart 12 »

Oj såå fin du fick till den Gabriel, mycket vackert modellbygge ! //Lennart
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45 (första klar sid. 5)

Inlägg av Anders.Edblad »

Super bra bygge med många fina detaljer.
Den där antenn riggningen var väldigt avancerad.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45 (första klar sid. 5)

Inlägg av magnusf »

Jag såg den skymta förbi bland bilderna från ett månadsmöte. Hur snygg som helst och ett imponerande byggprojekt från en rätt bedrövlig modell, dessutom en väldigt trevlig förebild. Och antennjobbet är världsklass :) !

Hälsningar

Magnus
Skriv svar